Gjest Dunlop Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Hei alle sammen. Lurte på om det var noen der ute som har noen tips til meg? Lider av såkalt overspising. Der man spiser så og si alt man får tak i. Dette vil jeg ha slutt på og begynne å gå ned i vekt. Er overvektig og det plager meg. Trener ingenting og er i dårlig form. Noen der ute som kunne hjelpe meg med litt motivasjon og tips? Takk på forhånd
Grønt blad Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 (endret) Jeg ville tatt kontakt med IKS, og spurt om de har noen råd for å takle overspisingen. Jeg vet ikke helt hvordan det er å spise absolutt alt man får tak i. Jeg forandret kostholdet mitt bl.a. ved å spise Fiberrik og GG Helseklibrød hver gang jeg skulle til å putte i meg noe. Det hjalp i alle fall meg... Drikk vann fremfor brus, saft, juice m.m. Jeg ville også begynt på en treningssenter, og deltatt på gruppetimene der. Instrøktørene er ofte veldig flinke til å motivere. Kjenner du noen som også ønsker å begynne å trene, så kan dere alliere dere og melde dere inn. Det blir da lettere å følge opp fordi dere motiverer hverandre, og det blir "flaut" å skippe treningen. Hvis du synes det virker litt for skummelt, så begynn å gå turer (gjerne med venner). Ta trappene, sykle til jobben, hopp av bussen et stopp før det du skulle av på, og gå litt ekstra. Det viktigste er å bevege seg. Lykke til! Endret 8. juni 2007 av Grønt blad
Gjest Kristin_ Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Jeg kjenner veldig godt til hvordan du har det. Jeg brukte mye tid på å kjenne på hvorfor jeg overspiste. Jeg prøvde å ta fatt i ting som plagde meg og følelser som utløste overspisingen, og prøvde å finne ut hvordan jeg kunne løse dem uten å måtte ty til mat. IKS kan være et greit sted å starte, det finnes samtalegrupper og liknende for ulike problemer. I tillegg gjorde jeg mine omgivelser "trygge". Jeg fjernet all mat som utløste overspising, og hadde kun mat tilgjengelig som ikke fungerte som "triggere". For min del betydde dette å leve på havregryn, grønnsaker med veldig mye fiber og kylling, og å bare ha dette i hus i en periode. Når jeg visste det ikke var snacks, sukker, frukt og andre overspisnings-utløsere i hus, gikk jeg ikke med den gnagende følelsen om at nå kom det snart en sprekk igjen. Etter hvert, når jeg fikk jobbet mer med de underliggende følelsene som lå bak overspisingen, kunne jeg ha mer mat i hus. Jeg kan per dags dato ikke ha godteri eller snacks liggende hjemme, men det er ikke verdens undergang, tross alt. Konsentrer deg om å få maten under kontroll først. Kiloene forsvinner ganske bra av det alene. Når man har en spiseforstyrrelse blir ofte treningen veldig tvangspreget dersom man begynner på et sinnsykt treningsopplegg med en gang. Begynn i det små, gå litt turer, hold kroppen i bevegelse. Ikke bestem deg for å dra på helsestudio 7 ganger i uken. Hvis du lurer på noe mer enn dette kan du enten sende meg en PM eller ta det i tråden -Kristin
Gjest dunlop Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 Tusen takk for svar Har tatt kontakt med IKS, får se om jeg får svar. Skriver inn her etterhvert. Takktakk!
Quirky Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Kristin kommer med veldig gode råd. Av og til er overspising iallefall delvis utløst av avhengighet av raske karbohydrater. Når du overspiser er det vel neppe mest mat som inneholder mest protein/fett? Det blir vel iallefall som oftest utløst av noe som inneholder raske karbohydrater? Er du avhengig av raske karbohydrater er det bare total avholdenhet i en periode som hjelper. Du kan fortsatt spise karbohydrater, men hold deg til langsomme (som Kristin nevnte, havregryn). Jeg anbefaler boken "Sukkerbomben". Fedon Lindbergs filosofi er også verdt å kikke nærmere på. I tillegg til dette ligger det jo som regel noe emosjonelt bak. Flott at du har tatt kontakt med IKS, det kan jo også være lurt å ta kontakt med fastlegen din for å få henvisning til psykolog. Endret 12. juni 2007 av Quirky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå