Gjest Bodillen Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 Jeg blir gal av rot og familiemedlemmer som ikke setter like stor pris på orden og kaoskontroll som meg! Jeg er faktisk blitt veldig bevisst på at jeg ikke kjøper en masse ting som jeg hadde en tendens til tidligere. Og jeg har kvittet meg med mye dilldall som vi fint klarer oss uten. Men så er det alt dette smårotet som likevel dukker opp hver eneste dag - jeg blir sprø av det! Akkurat sånn som vi bor nå (leier mens vi bygger nytt hus) er det heller ikke så lett å holde orden, i og med at huset mangler både tilstrekkelig kjøkken- og garderobeskap, men når år vi flytter inn i nytt hus blir det endel nyinnkjøp bl.a på møbelfronten, og jeg ønsker så veldig å få til noe praktisk som gjør hverdagen mer ryddig! Har du et hett tips for å unngå kaos i entrèen? Vi har bestemt oss for skyvedørsgarderobe for å unngå å ha klær hengende fremme. Er det andre, smarte løsninger jeg kan ha bruk for? Hva med PC/kontorplassen? Kjøkkenet? Badet? Vaskerommet???? Gode tips mottas med stor takk!
Gjest Peppa Skrevet 1. mai 2007 #2 Skrevet 1. mai 2007 Denne kan du henge opp i entreen, hvor du kan ha luer, votter o.l inni. På badet , hvor du kan legge nedi do-ruller, shampoo og såpe eller annet... Vaskerommet, henges opp så du kan ha kulørte klær i en pose og hvite i den andre. i Entreen hvor du kan ha skoene i. Vet ikke om jeg har så gode råd. Det hjelper mye på å kjøpe seg noen fine esker å ha ting i. kan kjøpe en billig bokhylle, hvor man kan ha forskjellig kurver og esker i. Funker bra hos oss ihvertfall.
Gjest Peppa Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Måtte bare vise deg dette, mange flotte oppbevaringsmøbler til å ha i entreen!
Gjest Bodillen Skrevet 1. mai 2007 #4 Skrevet 1. mai 2007 Ajaj, Peppa, der var det mye bra! Takker og bukker! Og noterer!
Wildy Skrevet 1. mai 2007 #5 Skrevet 1. mai 2007 Gangen er jo det evige katastofeområdet. Men tok en omgang her for en stund siden, røsket ut alt og begynte på nytt. Skoskap til votter, luer og skjerf, en skuff til hvert familiemedlem. Skohyller til sko, igjen, en hylle til hver. Egne, solide kroker til de av oss som har sekk. Og nye kroker til klær, en knaggrekke til hver. Det , og en grundig gjennomgang av hva vi egentlig har behov for å ha i gangen av klær og sko gav en gang som er adskillig hyggeligere å komme inn i.
Mini_me Skrevet 1. mai 2007 #6 Skrevet 1. mai 2007 Vi har det heldigvis ganske så ryddig i gangen, av den enkle grunn at vi har en biingang vi bruker. Der har vi både skyvedørsgarderobe med 2 kurver til hver person og dobbel heng til jakker. I tillegg har vi et dobbelt skoskap. En skulle tro at det var ryddig....det er det ikke.... Hver dag må jeg mase på ungene om sette skoene i skapet og henge opp jakken/ legge luene i kurvene... Har nesten begynt å gi opp...men tror at jeg rett og slett ikke skal det. I stedenfor skal jeg fortsette å mase HVER dag og håpe at det en dag går inn... Jeg skjønner altså hvordan du har det, men jeg tror ikke jeg har noen tips
Gjest Mrs. Potter Skrevet 1. mai 2007 #7 Skrevet 1. mai 2007 Denne kan du henge opp i entreen, hvor du kan ha luer, votter o.l inni. På badet , hvor du kan legge nedi do-ruller, shampoo og såpe eller annet... Vaskerommet, henges opp så du kan ha kulørte klær i en pose og hvite i den andre. i Entreen hvor du kan ha skoene i. Vet ikke om jeg har så gode råd. Det hjelper mye på å kjøpe seg noen fine esker å ha ting i. kan kjøpe en billig bokhylle, hvor man kan ha forskjellig kurver og esker i. Funker bra hos oss ihvertfall. ← Her var det masse bra tips! Henger meg på i denne tråden.
Montezuma Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Shine kjøkkenbenken hver dag. Rydde bort hotspoten hver dag (den haugen som blir med dagens post, reklame osv.) Maks 2 par sko og 1-2 jakker pr pers. i gangen. Resten må vekk til det skal brukes. Slutt å rydd opp etter andre, mas til de får inn vanen med å rydde etter seg selv.
Gjest Mayamor Skrevet 2. mai 2007 #9 Skrevet 2. mai 2007 Oppbevaringssystemer er undervurdert. Dere bygger hus: planlegg god bodplass. Gode skaper som går helt i taket. Korger som ikke viser rotet igjennom. Legg rot i faste korger og rydd i dem en gang eller to i uken, eller det som passer. Vi har kjøpt innmat til garderobeskap og bruker som skittentøyskorg. Lykke til (så følger jeg med etter flere gode tips til oss).
OsloTwo Skrevet 3. mai 2007 #10 Skrevet 3. mai 2007 Her er det mange gode råd. For meg er det viktig å ha en fast plass til alt. Kattemat på den hylle, ekstra doruller der, all kosmetikk i skuffer på badet. Alle lapper og brev på kjøkkenøya. Dette gjør at barna også kan ta i et tak når det behøvs. Garderobeinnredning for skittentøy var smart. Hos meg havner alt i en kurv utenfor soverommet, og siden blir den tømt på gulvet i vaskerommet... Klær, vasking av dette osv tar mye tid og skaper mye rot her i huset. Derfor er planen å prøve å knipe inn på klær, bli kvitt mer, og handle mindre. Det skulle bli mindre rot og mindre arbeid. Dessuten må barna ta "runden" hver dag før de ser tv eller legger seg: ordne sekken, stelle pusen, rydde opp sine ting i gang og i stue. En gang i uken har vi vaskehjelp og kvelden før er det strengt regime: det skal være ryddig over alt og alt tøy blir vasket og ryddet bort/ strøket.
OsloTwo Skrevet 3. mai 2007 #11 Skrevet 3. mai 2007 En ting til: Mine barn har alltid hatt en rotekasse. Da de var mindre var dette en stor kasse på hjul som ble snekret til å gå innunder en kjøkkenbenk. Nå har de mindre bokser til alt dill-dallet. Alle småting som ikke har en plass, skal i alle fall innimellom i disse boksene i stedet for å bare flyte rundt.
Serene Skrevet 3. mai 2007 #12 Skrevet 3. mai 2007 Mitt beste tips er jernhard disiplin når det gjelder kasting. Dvs jevnlig gjennomgang av leker og klær, er det noe som er litt ødelagt som kaaanskje kan repareres, kast det! Du (ihverfall jeg) får det aldri fikset, det blir bare liggende Ellers har jeg lyktes på et punkt, dvs å få ungene til å rydde opp etter seg før sengetid. Jeg kommer rett og slett med en trussel: ligger det noe leker på stuegulvet når jeg skal vaske i kveld, går det i søpla! Ungene tar dette svært alvorlig...
Kayli Skrevet 3. mai 2007 #13 Skrevet 3. mai 2007 Ellers har jeg lyktes på et punkt, dvs å få ungene til å rydde opp etter seg før sengetid. Jeg kommer rett og slett med en trussel: ligger det noe leker på stuegulvet når jeg skal vaske i kveld, går det i søpla! Ungene tar dette svært alvorlig... ← Det gjør jeg òg!
lulle Skrevet 3. mai 2007 #14 Skrevet 3. mai 2007 I perioden jeg hadde 4 barn boende. En skuff til hvert barn i oppholdsrommet (til å samle ting som ellers blir liggende .... ) lett for barna både å rydde og finne igjen. En skuff til hvert barn i gangen, til å ha skjerf luer osv. På badet knagg til hvert familimedlem med ulikt motiv til å henge opp håndkle på ( evt. en farge til hvert familiemedlemm på håndkle) pluss en skuff til hvert familiemedlem (skap til meg da... hehe ) med plass til hårstrikker, klemmer, sminke osv som barna har. fungerte super bra.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mai 2007 #15 Skrevet 3. mai 2007 Jeg har akkurat innført sortering av skittentøyet med en gang. Jeg har liten plass (og det er bare meg) men er drit lei av å stå i hauger av skittentøy hver gang og sortere. Jeg har en kommode med flere store skuffer og denne har jeg tømt slik at skuffene nå rett og slett brukes til skittentøy. En plass for lyst 40 graders, en for mørkt 40 graders, en for lyst 60 graders og en for mørkt 60 graders og en for diverse. Jeg har funnet ut at jeg holder mye bedre orden når alt har sin faste plass, enten det er krok på veggen eller hylle eller skuff. Dessuten blir det mye lettere å finne igjen. På PC-plassen er jeg avhengig av å ha papirer og slikt i nærheten samt at jeg må ha plass rundt meg. Derfor har jeg kjøpt en pult med overhylle og med skuffeseksjon med hengemapper. Dette var et funn og den store lykken. I boden kan du ha store kroker på veggene som du kan legge ski oppå. Det var også noen som sa at man burde rydde et par ganger i året med sortering til kast/gjenbruk. Jeg kan ikke få sagt meg mer enig. Det er også fornuftig å pakke vekk sommertøy om vinteren og vintertøy om sommeren - da får du AUTOMATISK denne gjennomgangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå