gattissima Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Til helgen skal takterrassen fikses og gjøres klar for en lang, deilig, solfylt sommer (ja, jeg har bestilt fint vær ). Jeg trenger tips til hvilke planter jeg skal velge i år. I fjor ble det litt mye hurtiginnkjøp, og stort sett alt var dødt lenge før sommeren var over. Eneste som overlevde, var noen busker (som jeg ikke husker navnet på ) Var på hagesenter nå på søndag, men det var så mye folk at jeg ikke fikk anledning til å spørre betjeningen om råd. Har store og små krukker, og må ha planter som mer eller mindre klarer seg selv. Dvs. at de tåler å tørke litt i perioder, tåler sterkt sol, og også noen kraftige regnskyll innimellom. Vi reiser endel, så vi har ikke anledning til å stelle med plantene daglig gjennom sommeren.
Leo Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Min favorittplante til krukker er "Million Bells". Den blomstrer hele sommeren og tåler det meste. Den finnes også i mange forskjellige farger. For øvrig synes jeg det er litt tidlig å plante ennå. Selv om vi har hatt en tidlig vår, er det de fleste steder i landet en viss risiko for at vi får en frostnatt eller to og da går hele beplantningen ad undas med mindre man kun har plantet stemor. Her på Østlandet sies det i hvert fall at man bør vente til etter 17. mai og det pleier å stemme ganske bra. Like før 17. mai pleier det å komme en frostnatt eller to og det er faktisk ganske årvisst.
Leo Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Jeg vil forresten tro at det er vanningen som blir det største problemet og da vil jeg anbefale deg å bruke Swell Gel i krukkejorden når du planter. Blander du i tillegg i langtidsgjødsel for krukkeplanter, f.eks. Blåkorn, burde mye være gjort. I tillegg er det viktig å velge store nok krukker. Plantene er sjanseløse i små potter på 2 - 3 liter og i ditt tilfelle bør du velge virkelig store krukker, gjerne på 50 liter eller mer.
gattissima Skrevet 23. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2007 Million Bells ser veldig fin ut! Har googlet og ser den er i flere forskjellige lilla fargetoner. Takker også for rådet om å vente til 17. mai.
gattissima Skrevet 23. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2007 Ser at SwellGel selges i 250g pakninger. Men det står ikke noe om hvor mye som skal brukes? Jeg har 5 store krukker (minst 50 liter). 1 pakke pr. krukke?
Leo Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Ser at SwellGel selges i 250g pakninger. Men det står ikke noe om hvor mye som skal brukes? Jeg har 5 store krukker (minst 50 liter). 1 pakke pr. krukke? ← Det er ikke så mye du trenger, men jeg husker ikke nøyaktig hvor mye. Jeg har imidlertid en pakke stående tror jeg, så jeg skal gå og se etter. Hang on there!
Leo Skrevet 23. april 2007 #7 Skrevet 23. april 2007 Du trenger 1 gram pr. liter jord, altså 50 gram i en 50 liters krukke, så du greier deg med en pakke eller evt. litt mer hvis du er i tvil om hvor store krukkene egentlig er.
gattissima Skrevet 23. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2007 Takker og bukker :bukke: Dersom det blir vellykket, kommer du vel innom for et glass hvitvin i løpet av sommeren?
Leo Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 Dersom det blir vellykket, kommer du vel innom for et glass hvitvin i løpet av sommeren? ← Det blir vellykket! Spesielt hvis du putter noen "lusepinner" i jorden også. Da er du garantert mot det meste! Og selvfølgelig tar jeg ett glass hvitvin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå