Gå til innhold

Vaksinere eller ikke vaksinene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det nettsider som tar for seg temaet vaksinering av barn på en nøytral måte? Har søkt litt på nettet, men finner bare sider som er veldig pro vaksinering...

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er for vaksinering da mange sykdommer er borte pga vaksineringen. :)

Vet at en del er i mot, og lar det være opp til dem.

Skrevet
Jeg er for vaksinering da mange sykdommer er borte pga vaksineringen. :)

..og noen har blusset opp, delvis pga at noen barn ikke blir vaksinert, f.eks. kikhoste.

Skrevet

Er veldig for vaksinering, og en ser jo det at en del sykdommer som blusser opp igjen fordi en del lar vær å vaksinere ungene. Mange av sykdommene vi vaksinerer mot finner jo andre steder på jorden...

Skrevet

Vet desverre ikke om noen nettsteder.

Men henger meg på de andre her - er for vaksinering - en del barnesykdommer kommer nå tilbake fordi mange lar være å vaksinere barna sine.

Skrevet

Jeg vil bare gjerne vite mest mulig om det som skal bli sprøytet inn ungen min, jeg svelger ikke ensidig informasjon fra helsepersonell sånn helt uten videre.

Skrevet

Hvem vil du ha informasjon fra, hvis du ikke stoler på helsepersonell? Disse påstår de viser begge sidene av saken, men de er helsepersonell, så da nytter de kanskje ikke?

http://vaccine.org/

Her finner du typisk anti-vaksine-informasjon. Og så er det fra lekfolk, så kanskje stoler du på mer på dem enn folk med mange års utdannelse som jobber i helsevesenet? Jeg syns mye av det vaksinemotstanderne sier er noe stort tull, men hver og en får bestemme selv:

http://www.vegfamily.com/vaccines/index.htm

Gjest Mayamor
Skrevet
Jeg vil bare gjerne vite mest mulig om det som skal bli sprøytet inn ungen min, jeg svelger ikke ensidig informasjon fra helsepersonell sånn helt uten videre.

Men de som er i mot - er de også ensidig da? ;)

Gjest Fantus
Skrevet

Vet ikke om du syns dette er for pro vaksine, men sidene til folkehelseinstituttet kan være verdt å ta en titt på. Det er hvertfall skrevet av fagfolk og jeg syns det er ganske balansert. Nederst på den siden jeg lenker til er det lenker videre til andre sider om vaksine også.

Folkehelseinstituttet

En viktig ting som har skjedd på vaksinefronten de siste årene er at man har sluttet å bruke kvikksølvholdige konserveringsmidler i vaksinene. Endel barn som er autister har man noe mistanke til at fikk autisme først etter at de var vaksinert og da var det gjerne dette konserveringsmiddelet de hadde reagert på.

Personlig er jeg for vaksinering. Meslinger kan være dødlig for barn og polio har alvorlige konsekvenser for en som blir smittet - hele livet ut, bare for å ta et par eksempler.

Skrevet

Takk for saklig svar, Fantus :) . Jeg kommer nok til å vaksinere, så hiss dere nå ned. Med jeg ser ikke noe galt i å sette seg inn saken, og få informasjon både fra "for" og "imot"-sidene.

Gaja: Jeg er ikke imot vaksinering.

Skrevet
jeg svelger ikke ensidig informasjon fra helsepersonell sånn helt uten videre.

Jeg reagerte bare på denne setningen, jeg tolket den sikkert ikke slik du skrev den ;)

Du kan jo sjekke den første linken jeg oppga, der virket det som om du kan finne saklig informasjon fra begge sider.

Vaksinedebatten er dessverre preget av at helsevesenet syns det er så viktig at folk vaksinerer at de har holdt tilbake negative opplysninger. Dette har vaksinemotstanderne fått tak i og melket for alt det har vært verdt, og litt til. De samme vaksinemotstanderne har ofte en fot innenfor sosialdarwinismen, og mener at unger har best av å bli smittet av de virkelige sykdommene, slik at de svakeste kan dø ut. Så det er vanskelig å finne saklig informasjon. Mye av det som gir seg ut for å være vitenskap er ren svada. Undersøkelsen på 80-tallet eller no som viste en sammenheng mellom en vaksine (mmr?) og autisme er tilbakevist på alle punkt, men den brukes fremdeles aktivt av motstanderne. De leser også poliostatistikk som fanden leser bibelen...

Skrevet (endret)

Har en mann som har skader etter at han ble smittet av polio i sikkert den siste epedimien her i landet..og har en tremenning som ble døv etter meslinger i barndommen. Dette er sykdommer som fortsatt finnes rundt om i verden, vaksiner er viktige

Endret av ToveM
Skrevet

Jeg har lest noen vaksinebøker, og den jeg synes var mest avbalansert og informativ er en bok som heter "Vaccinations - a thoughtful parent´s guide", av Aviva Jill Romm.

:)

Skrevet
Undersøkelsen på 80-tallet eller no som viste en sammenheng mellom en vaksine (mmr?) og autisme er tilbakevist på alle punkt, men den brukes fremdeles aktivt av motstanderne. De leser også poliostatistikk som fanden leser bibelen...

Vaksiner, ja... Tråkker i et vepsebol hver gang jeg tar opp temaet. Mange er så fordømt ignorant at det skremmer meg. Det er tross alt våre barn vi snakker om her, som vi setter i faresonen med vår egen uvitenhet. Som må ta støyten fordi vi stoler blindt på det som serveres oss fordi noen har gått mange år på skole, med lærebøker finansiert av en multi-milliardær, kynisk legemiddelindustri.

Det jeg siterer deg på , er ukorrekt. En stor dansk undersøkelse i 2002 fant ingen sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme. En gruppe amerikanske forskere gik i 2004 over de samme dataene igjen, tok hensyn til en faktor de danske forskerne hadde oversett, og fant en KLAR sammenheng. Dette står i sterk kontrast til din uttalelse. En eller annen undersøkelse på 80-tallet en gang...? Temaet er mer betent enn som så, og har større fokus enn du gir inntrykk av å vite. Dette er konstruktiv kritikk, det gjelder desverre flere av oss.

Jeg er ikke tilhenger av sosialdarwinismen:), men har brukt de 2 siste årene til å pløye igjennom en stor mengde informasjon om vaksiner, både for og imot. Jeg velger å ikke vaksinere mine to herlige barn, og tror flere ville valgt det samme om de visste mer om dette. "Alle" vet jo at Folkehelsa vil vårt beste, og "alle" har vi vokst opp i troen om at vaksiner er så veldig bra.

Visste du at MMR-vaksinen ikke ble innført fordi man fryktet sykdommer og epidemier?

I 1997 bekreftet daværende overlege Arve Lystad til Dagbladet, at MMR-vaksinen ikke ble innført fordi man fryktet sykdommer, men av samfunnsøkonomiske grunner. Man ønsket rett og slett ikke at foreldre skulle være borte fra arbeid for å ta seg av sine syke barn, fordi disse tre sykdommene (meslinger, røde hunder og kusma) var årsak til flere ukers sykefravær for foreldrene.

Du som skriver at kvikksølv er fjernet som konserveringsmiddel i de senere år. Stemmer med hva jeg vet, men visste du at hovedkomponenten (RA 27/3) i røde-hunder vaksinen er dyrket frem fra abortert fostervev?

Dette er et virus som er dyrket frem fra et abortert foster i 27 svangerskapsuke. (RA 27/3) betyr: R= rubella(røde hunder) A=abortion (abortert) 27= 27 uke og 3= 3 forsøk. Første gang RA 27/3 ble introdusert var i 1979. Denne komponenten brukes i alle MMR- vaksiner (meslinger, kusma, røde hunder).

Visste du at Sverige fjernet kikhosten fra trippelvaksinen i 1979 p.g.a. dens ineffektivitet og bivirkninger?

I 1978 hadde Sverige 8612 registrerte tilfeller av kikhoste, på tross av en fullt vaksinert befolkning. Gjennom hele 80-tallet, var antallet kikhostetilfeller i 8 av 10 år mindre enn det fullvaksinerte året 1978. Forskerne ved Public Health Laboratories i London har kommet med denne kommentaren: "Siden nedgangen av kikhostevaksinering har sykehusinnleggelser og dødsprosenten ved kikhoste falt uforklarlig."

Visste du at den amerikanske CDC (Centers For Disease Control), FDA (Food & Drug Administration) og NVIC (National Vaccine Information Center) bekrefter at det sannsynligvis bare rapporteres om rundt 10% av alle faktiske tilfeller med alvorlige bivirkninger som følge av vaksinasjon?

Og at folkehelseinstituttet baserer det meste av sine tall på forskningsrapporter fra USA?

Så til deg som velger ikke ikke svelge all info fra helsepersonell uten videre, gratulerer:

Visste du at dødsfall forårsaket av meslinger er sterkt overdrevet?

Overlege Synne Sandbu fra folkehelseinstituttet, hevdet i 2001 at det var registrert 10 dødsfall i året på grunn av meslinger før MMR-vaksinen ble innført i det norske barnevaksinasjonsprogrammet i 1983. Hennes kollega, overlege Hans Blystad, hevdet at antall dødsfall pr. år var 20. Begge overlegene tok feil. Faktiske tall fra Statistisk Sentralbyrå, viser at i perioden 1970 til 1983, døde bare 1 til 2 personer årlig av meslinger i Norge.

Hva er det som gjør at vi svelger løgn på løgn så lenge det kommer fra "ekspertene"? Tenker på det britiske underhuset som slaktet legemiddelindustrien i en rapport utgitt 5 april 2005. Er industrien er annerledes i Norge? Neppe.

"Tall fra Riksrevisjonen viser at legene får over 90 prosent av medisininformasjonen fra legemiddelprodusentene. Medisinindustrien bruker rundt 70.000 kroner hvert år på hver lege i Norge."

Videre nevnes det:

"Leger som stoler på slik informasjon kan i verste fall gi pasientene feil behandling, sier professor i sosialmedisin, Per Fugelli. - Legemiddelindustrien er ofte tendensiøs i først og fremst å fremstille de positive sidene ved sine medisiner....." Les hele pressemeldingen her.

Når man setter dette i sammenheng med registrerte tilfeller av dødsfall i Norge grunnet feilmedisinering, levner det liten tvil om at den britiske helsekomitéen’s rapport gir et høyst aktuelt bilde av dagens situasjon for oss nordmenn også.

Alt i alt, så operer legemiddelprodusentene på tvers av landegrenser, og Norge, eller hvilket som helst industrialisert land med solid økonomi, vil være utsatt for målrettet lobbyvirksomhet fra denne industrien.

Visste du at legemiddelfirmaene tjener flere t u s e n milliarder dollar i året på vaksiner?

I 2003 ble det estimert at vaksiner ville selge for svimlende $10 000 milliarder innen utgangen av 2006. Vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet solgte for 2100 milliarder dollar i 2001, og utgjør i dag den største andelen av vaksinemarkedet. Samme år ble FluMist, den levende vaksinen i form av nesespray, forsøkt godkjent, men søknaden ble avslått fordi produsenten ikke kunne legge frem bevis på vaksinens sikkerhet. Man antar at vaksinen har en potensiell verdi på over $1000 milliarder, bare den blir godkjent. Jeg ville gått igjennom ild og vann med for å få en slik godkjenning som generer slike enorme inntekter.

At motstandere av poliovaksinasjon leser poliostatistikk som fanden leser bibelen er jo bare tøv. Sett deg inn i hva du skriver om før du uttaler deg. Jeg kunne skrevet en lang avhandling om statistikk og vaksinasjon her, men vil oppfordre småbarnsforeldre her inne til å lese om emnet selv, for å gjøre seg opp sin egen kvalifiserte mening om vaksinasjon. Legger ved noen få linker her. Interesserte bør søke etter mer informasjon på nettet selv. Tusenvis av sider om temaet!

DOCTORS AND SCIENTISTS CONDEMN VACCINATION

INTERVIEW WITH A FORMER VACCINE RESEARCHER

ThinkTwice Global Vaccine Institute

Vaccination Liberation - Se Index nederst på siden. Omfattende info.

Rapporter fra VAERS

Les også Underhuset slakter legemiddelindustrien på fritthelsevalg.org.

Så et sitat fra en kar som sa:

Vaksiner har fått all ære for bekjempelsen av flere sykdommer, der utbrudd og registrerte tilfeller av smitte har nådd et bunnivå allerede før vaksinene ble introdusert. Legemiddelprodusentene fortsetter å utvikle og selge vaksiner til sin egen og andre nasjoners regjeringer, med løfte om at behovet er tilstede for å kontrollere og bekjempe nye utbrudd av nesten utryddede sykdommer, en naturlig utvikling som følge av økt levestandard med bedre hygiene og sunnere kosthold i de industrierte landene.

Det drives massevaksinasjoner og injisering av rene giftblandinger i en ellers sunn og frisk befolkning som overhodet ikke har behov for "beskyttelse" mot en sykdom de sannsynligvis aldri vil pådra seg. Man forstyrrer kroppens naturlige balansegang, og giften som mange vaksiner inneholder, kan i verste tilfelle øke sjansen for at ditt barn blir alvorlig syk eller får andre lidelser istedenfor å beskytte det mot en epidemi.

Min konklusjon er at alle vaksiner ikke nødvendigvis er livsfarlige eller skadelige (dog óg), men totalt meningsløs grunnet dens ineffektivitet. Jeg er idag overbevist om at legemiddelindustrien er kynisk profitterende på menneskers uvitenhet, og forsvarer sin virksomhet i multimilliard-klassen med alle virkemidler.

Skrevet
Har en mann som har skader etter at han ble smittet av polio i sikkert den siste epedimien her i landet..og har en tremenning som ble døv etter meslinger i barndommen. Dette er sykdommer som fortsatt finnes rundt om i verden, vaksiner er viktige

Var de vaksinert, mot disse sykdommene?

Annonse
Skrevet (endret)

Min mann ble smittet i 1959/60 da var de nettopp begynt å vaksinere her i landet, så han hadde ikke fått vaksinen, etter som mor min fortalte fikk søstra mi (som er 2 år eldre en meg) og jeg vaksine samtidig i 1961 eller rundt om det. Meslingvaksine var det ikke når vi var små. Jeg hadde meslinger da jeg gikk i 1 klasse , det var vel i 1966/67. Vet ikke når den vaksinen kom til landet.

Nå var vel ikke problemet med meslinger at så mange akkurat døde av det, men mange fler fikk skader av ettersykdommer. Selv hadde jeg jo både meslinger røde hunder og kusma somliten, og fikk jo ingen skader av det, for de fleste gikk det jo greit. Men det blir jo som på midten av 80 tallet da de anbefalte at babyer ble lagt på magen, de aller fleste overlevde jo, men det er vel ikke mange som legger ungene på magen idag likevel.

Endret av ToveM
Skrevet

Jeg valgte å vaksinere mitt barn fordi jeg føler ansvar både for barnet mitt og de barna h*n omgås på fritiden og i barnehagen. Jeg hadde fått store samvittighetsproblemer om barnet mitt hadde smittet et annet barn med meslinger, og barnet hadde fått skader for livet. Risikoen for at mitt barn eller andre barn ville blitt skadet av meslinger er større enn risikoen for å utvikle autisme etter vaksine.

Skrevet

Om risikoen er større eller ikke, er ikke mitt poeng. Man må se det fra en litt annen innfallsvinkel enn det du og mange med deg gjør. Jeg er overbevist om at vaksiner er unødvendig i den forstand at de har ingen positiv effekt - overhodet. Jeg tror også at en vaksine KAN gjøre mer bot enn bedring, uten at jeg skal påstå at vaksiner er farlige. Men - ubrukelige. Et kunstig konstruert behov som spiller på foreldres frykt for liv og helse til deres små barn. Vaksiner er en av legemiddelindustriens største og rasktvoksende inntektskilde.

Statistikk er sårende lett å manipulere for dem med egeninteresser. For ikke å snakke om mørketallene. Vanskelig å skille mellom fakta og fiksjon, men det er nå engang det vi har å forholde oss til. Ser du på historiske data og offentlig tilgjengelig statistikk, viser det seg at flere sykdommer som bl.a. kikhoste, difteri, meslinger og polio nærmest var utryddet på det tidspunktet vaksinene ble introdusert. Prøv og ring Folkehelsa på tlf. 22042200 og spør dem kritisk om vaksiner. Eller spør dem om antall registrerte dødsfall i året som følge av feilmedisinering. De er stum som østers.

Ring Mattilsynet og spør dem hvorfor Stevia er forbudt. To av argumentene er fordi det kan hemme fertilitet hos menn, og at der finnes for lite forskning på området. I Japan har Stevia rundt 50% av søtningsmarkedet, og da er sukker inkludert i statistikken. Der er vel få steder i verden det settes til livs flere barn enn der nede. Eller spør Statens legemiddelverk hvorfor de forbød glukosamin i helsekostbutikken. Fordi det virket. Dersom du har smerter i ledd og muskler, kan du nå kjøpe det på apoteket til over dobbelt så høy pris som tidligere. SLV vil at vi skal bruke penger på ”ekte medisin” isteden, som var tilfellet med Vioxx. Vioxx kom til Norge i 2000. Vioxx drepte omtrent 40% av sine brukere. Det ble ca. 60 000 døde amerikanere, og 40 000 skadde. Omtrent 1000 nordmenn brukte middelet, ifølge SLVs egne tall. Legemiddelprodusenten visste om skadevirkningene i flere år før de fjernet det fra markedet. Kynisme på det groveste.

Årsaken til at jeg nevner dette, er at jeg vil påpeke hvor rå og korrupt denne bransjen er. Og dere, kjære medsøstre, som følger saueflokken og lever i trygt i deres egen boble, er enten ignorant eller naiv. Ta det til dere, dere som føler seg truffet.

Gjest baby-E
Skrevet
Jeg er overbevist om at vaksiner er unødvendig i den forstand at de har ingen positiv effekt - overhodet. Jeg tror også at en vaksine KAN gjøre mer bot enn bedring, uten at jeg skal påstå at vaksiner er farlige. Men - ubrukelige. Et kunstig konstruert behov som spiller på foreldres frykt for liv og helse til deres små barn. Vaksiner er en av legemiddelindustriens største og rasktvoksende inntektskilde.

Så det du mener er at man bare vaksinerer for morroskyld? At man ikke gjør det for å beskytte mot diverse farlige sykdommer (som jo vaksinen gjør)?

Jeg mener det er egoistisk å ikke ville vaksinere sine barn. Både med tanke på barna, og med tanke på de andre menneskene som faktisk lever i dette landet.

Skrevet
Så det du mener er at man bare vaksinerer for morroskyld? At man ikke gjør det for å beskytte mot diverse farlige sykdommer (som jo vaksinen gjør)?

Jeg mener det er egoistisk å ikke ville vaksinere sine barn. Både med tanke på barna, og med tanke på de andre menneskene som faktisk lever i dette landet.

Jeg mener man vaksinerer for økonomisk profitt, kall det gjerne for morro skyld. Hva VET du at vaksiner gjør da? Bevis dens effekt for meg. Jeg skal trekke tilbake alle påstander i denne tråden, om noen kan presentere håndfaste bevis på vaksiners effekt. En venninne av meg sin sønn på 15, skulle ta DT-IPV på skolen. Han hadde med lapp hjemmfra som sa at han ikke skulle ha vaksinen. Helsesøster svarte: "Jaja, det er gjerne dem som vet mest om vaksiner som velger å ikke ta dem".

Sammenhengen mellom kikhostevaksinen og krybbedød er blitt vitenskapelig dokumentert av Dr. Viera Scheibner som "snublet "over disse resultatene da hun forsket på stress hos spebarn. Hennes forskning viser at vaksine er uten sammenligning den største årsak til krybbedød. Da Japan økte vaksinasjonsalderen til 2 år sank frekvensen av krybbedød dramatisk, og Japan har i dag verdens laveste forekomst. USA, med det strengeste vaksineprogram i den industrialiserte verden ligger på toppen av listen når det gjelder krybbedød. I 2002 døde et lite tvillingbarn i Trondheim uforklarlig, ett og ett halvt år gammel. En uke etter MMR vaksine.

Sitat Reidun Jakobsen, Homøopat

Jeg har lest rapporter i haugevis som klart beviser det motsatte. Vitenskapelig dokumentert. Nok til å fylle mange bøker. Sjokkerende rapporter. Min personlige mening er at vaksine er vold mot barn og at vaksinekampanjene er den største helsekatastrofe i moderne tid. Jeg har enda til gode å finne en eneste vitenskapelig dokumentasjon som viser at vaksine er bra for mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...