Gå til innhold

Megaflis


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Vi tenkte å pusse opp vårt gjestetoalett, og jeg har fryktelig lyst på en "hengedo" (i mangel av et bedre ord...) Så Megaflis sendte ut reklame blad i går med komplett pakke til ca 2000 kroner. En lokal rørlegger skulle ha ca 5000 for samme pakken.

Har noen erfaring fra tilsvarende produkter fra Megaflis? Er de bra? Er det de selger godkjent? Ellers sa rørleggeren at han ikke hadde lov til å sette det opp...

Er jo mye penger og spare, jeg har ikke lyst til å bruke mangfoldige tusen på et såpass lite brukt rom. Vi har jo et toalett som fungerer greit der, men en "hengedo" er jo mye mer praktisk...

Vi hadde jo kanskje brukt det mer selv også, hvis det hadde vært litt koseligere der.... Nå går vi heller opp trappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

åssen merke var det som ble solgt på megaflis? er braketten som skal i veggen som bør være av kvalitet, den de har på megaflis som er av merket liv ville jeg ikke gått for,det merket blir heller ikke solgt hos rørgrossistene som rørleggere handler hos. problemet med å montere sånn produkter er at da blir rørleggeren ansvarlig for et produkt han ikke kan gå god for... hadde heller fått tak grohedal sin ramme,har sett de har tilbud på den mange steder også.hilsen rørlegger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kvaliteten på hengeelementet i veggen, og designet på toalettet det kommer an på...

...vet ikke jeg..men ofte er sånne billige ting såkalte Kinavarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

En annen ting er kvaliteten på porselenet... jo dårligere kvalitet, jo lettere blir det stygt (vanskelig å holde rent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Mia_*
En annen ting er kvaliteten på porselenet... jo dårligere kvalitet, jo lettere blir det stygt (vanskelig å holde rent).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Hei.

Merket LIV som blir solgt på MegaFlis ER godkjent. Når en rørlegger moneterer varer, er de ikke ansvarlig for produktet, men arbeidet de har utført! Grunnen til at rørleggere ofte bruker det som argument er for å selge egne produkter til forbrukeren. Rørleggere, eletrikere osv gjør slikt hele tiden. De sier produkter ikke er godkjente og nekter å montere..

Grunnen til dette er at de selger produkter selv til MYYYYE dyrere pris. Og putter selvfølgelig mye av dette i egen lomme. Rørleggerer har vel en ca 60% fortjeneste på sine produkter!

Rørlegger/Elektriker bransjen er en eneste stor mafia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man ha hengedo, bør man ikke spare på kvaliteten. Skjer det noe emd festene inni veggen kan det få store konsekvenser. Da er det bedre å spare penger på selve doskåle - for den kan lett byttes senere.

Selv om en do er godkjent, så betyr ikke det at man bør montere den.

Jeg anbefaler deg kvalitetsleverandørene Gberit eller Grohe - prisforskjellen er ikke så veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Merket LIV som blir solgt på MegaFlis ER godkjent. Når en rørlegger moneterer varer, er de ikke ansvarlig for produktet, men arbeidet de har utført! Grunnen til at rørleggere ofte bruker det som argument er for å selge egne produkter til forbrukeren. Rørleggere, eletrikere osv gjør slikt hele tiden. De sier produkter ikke er godkjente og nekter å montere..

Grunnen til dette er at de selger produkter selv til MYYYYE dyrere pris. Og putter selvfølgelig mye av dette i egen lomme. Rørleggerer har vel en ca 60% fortjeneste på sine produkter!

Rørlegger/Elektriker bransjen er en eneste stor mafia...

Jeg tror vel i grunnen ikke du helt vet hva du snakker om her.

Sett deg inn i hvilket ansvar rørlegger/elektrikker har ovenfor kunde i forhold til de produktene de installerer, uavhengig av om de selv leverer produktet, så vil jeg tro at også du forstår at du nå ikke har peiling på hva du snakker om.

Tror du f.eks. en rørlegger som jobber i et firma med 1000 ansatte er så veldig opptatt av om han putter kr 200,- ekstra i lomma på det holdingselskapet som eier firmaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt hengedo på Megaflis og den fungerer supert og holder seg pens om bare det.

Problemet er ikke om festene inni veggen holder seg pene (for det er de som er viktige - ikke porselensskåla), men hvor gode de festene er. Det har med kvaliteten på stålet å gjøre, mengden stål og kvaliteten på sveisinga - og det til sammen har med pris å gjøre. Å spare på det man skal koble til vann inni en vegg er nødvendigvis ikke av det klokeste man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh..JO jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Denne problemstillinga møter jeg så å si hver eneste dag...

OK, hva med blande batteri?? Hvorfor er de så mye dyrere hos en rørlegger enn for eksempel MegaFlis? Der selger de jo både Gustavsberg, HansGrohe, Hansa, Damixa osv osv... Men rørleggere nekter å montere....Og selger akkurat makne selv! ??

Jeg VET at rørleggere putter mye av fortjeneste i egen lomme! Vet ikke om så mange rørlegger firma med over 1000 ansatte jeg, men finnes mye rørleggere ute å går!

MegaFLis selger forøvrig Gustavsberg til 2690,- spenn... Samme koster helt sikkert det dobbelte hos rørleggeren..

Rørleggere liker ikke konkurransen firma som MegaFlis har gitt dem..Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG dessuten er det slik at rørleggeren HAR KUN ansvar for sitt eget arbeid! IKKE for produktet! Og tror du virkelig produkter blir godkjente etter norske lover, våtromslover etc etc hvis det ikke holder norsk standard??? Jeg har selv et Porsgrund hengedo til åtte tusen, det er IKKE bra kvalitet.

Visste dere at alle disse store kjedene innen rør/flis/ol. handler i KINA?????

Comfort bl.a...De kjøper produkter og setter sitt label på..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig fortjeneste, ingen rabattordning og påstått dårlig kvalitet er grunnen til at håndverkere ikke ønsker å handle med billigbutikker. Flere nekter også å montere materiell fra lavpriskjedene. Har du selv kjøpt fliser og varmekabler for å få billigst mulig oppussing, risikerer du problemer med å få håndverkere til jobben.

Fraråder billigkjede

– Vi monterer kun kvalitetsutstyr vi selv har kjøpt inn. Årsaken er at vi ikke vil ta ansvar for billigvarer som vi ikke kjenner kvaliteten på, sier rørleggermester Ronny Skogsrud i Ringside til Dagsavisen.

– Samtidig er vi avhengig av fortjenesten vi har på videresalg av varer, legger han til.

Flere håndverkerbedrifter har tilsvarende holdning. Murermester Finn Karlsen i Oslo går ifølge bladet tidsskriftet Hus&Bolig så langt som å fraråde sine kunder å handle varer hos lavpriskjeden Megaflis.

– Det er fordi vi har opplevd både leveringsproblemer, fargeforskjell og størrelsesforskjell. Vi har rett og slett merket forferdelig dårlig kvalitet på varene, sier Karlsen.

Han innrømmer at boikotten henger sammen med at han ikke får rabatter hos Megaflis. Det legger bygg- og tømmermester Morten Dahl heller ikke skjul på.

– Vi driver forretning alle sammen. Når kunden kan kjøpe fliser til samme pris som oss, tjener ikke vi penger, sier Dahl.

Rabatter og fordeler

Flere større aktører i markedet tilbyr rabatter og personlige fordeler til håndverkere som inngår avtaler med dem.

– Det er uaktuelt for oss. Vi ønsker ikke å forskjellsbehandle, sier daglig leder og eier av Megaflis, Ståle Lindgren.

Han stiller seg uforstående til håndverkernes boikott. Vel 80 prosent av kundene er private.

– Vi er til for kunder som ønsker å handle kvalitet billigst mulig. Vi er på forbrukernes side, men har også mange fornøyde profesjonelle kunder, hevder Lindgren.

Paradoksalt nok er det likevel forbrukerne som får unngjelde når mureren, rørleggeren og elektrikeren ikke ønsker å ta jobben.

Advarer mot Ikea

Og det er ikke bare Megaflis som står lavt i kurs. Direktør i Rørleggerlauget, Anders Larmerud, sier det rett ut:

– Vi vil ikke anbefale rørleggere å montere billigutstyr fra Clas Ohlson eller Ikea selv om det skal være godkjent. Kvaliteten er uansett dårligere, mener Larmerud.

Informasjonssjef i Ikea, Camilla Lindemann, sier hun er kjent med at kjeden er på mange håndverkeres svarteliste.

– Vi har derfor en jobb å gjøre. Vi må klare å overbevise håndverkerne om at våre produkter er godkjent, sertifisert og av god kvalitet, sier Lindemann.

Men rørleggerne vil ha mer enn til bare salt i maten.

– En vesentlig del av inntektene til rørleggerne kommer fra videresalg av varer. Vi ser at forbrukere stadig oftere har kjøpt inn utstyr og materiell selv. Det betyr at vi må skru opp timeprisene for ikke å tape penger, advarer han.

Sykdomstegn

Eksperter mener imidlertid det er et sykdomstegn i bransjen når håndverkere ikke vil montere varer de selv ikke har kjøpt inn.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon har selv opplevd at rørleggeren ikke ville montere den varen han hadde kjøpt inn når han skulle pusse opp badet.

– Jeg ble litt overrasket. En slik praksis hemmer konkurransen i markedet, når håndverkere selekterer ut enkelte leverandører. Dette er veldig betenkelig, sier han.

Petter Batta, administrerende direktør i Huseiernes Landsforbund, er enig. Han mener dette minner veldig om koplingssalg.

– For at kunden skal få en håndverkertjeneste, blir han pålagt et annet kjøp. Dette ødelegger konkurransen i markedet og gagner ikke forbrukerne på noen måte, sier han.

Lokker med pølser

Noen håndverkere sverger imidlertid til lavpriskjeder, som Flisekompaniet som tilbyr håndverkere gratis kursing, arbeidsklær og pølser hver fredag, hvis de handler varer der.

– Det er fint å få gratis pølser hver fredag. Jeg handler litt og spiser noen pølser. Det er en bra avslutning på uka, sier murer Ole Møller. (ANB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var dette så billig da? Vi kjøpte vår innbyggingssisterne til 2500 kroner, og det var hos rørlegger.

Var det kun for cisterna? Da er det dyrt...Megaflis selger komplett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...