Gå til innhold

tips til indisk kyllingoppskrift?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg har kjøpt en haug med kyllinglår, og har en idé om at jeg har lyst på ovnsstekt kylling med saus/kraft med "indisk" eller evt afrikansk inspirasjon.. Og helst med kikerter i. Jeg har googlet litt rundt, og sett på forumet her, men klarer ikke å bestemme meg for oppskrift. Har noen tips? Gjerne relativt "enkelt" i betydningen ikke femten ulike grønnsaker og kryddere, men gjerne relativt autentisk; altså ikke så enkelt som "hell over en boks Torosaus"...

Endret av liteteita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager i blant en marokkansk-inspirert kyllinggryte med bl.a. kikerter og andre grønnsaker i en krydret tomatbasert saus, med couscous til. Hvis du er interessert, kan jeg skrive ned en omtrentlig oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Gjerne det, piaf, oppskriftene dine er stort sett vel verdt å prøve :) Vi har ikke couscous, og tviler på at jeg får kjøpt det i løpet av helgen, men den kan kanskje serveres med ris (basmati naturris) også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryten blir absolutt best med couscous. :) Den er ganske "våt", dette fordi couscousen suger opp væsken når man blander i tallerkenen. Så med naturris hadde jeg kanskje kuttet ned på mengden kyllingkraft.

Marokkansk kyllinggryte

(2 pers)

2 kyllinglår, del i to i leddet og fjern skinnet

1 ts malt spisskummen

2 ts malt koriander

2 ts chili/paprikapulver (eller vanlig paprikapulver + litt cayenne)

litt olje

1 løk i båter

2-3 fedd hvitløk

2 gulrøtter, i store staver/biter

1 boks hakkede hermetiske tomater

litt safran

salt, pepper

ca. 4 dl kyllingkraft

1 liten paprika, i store biter

1/2 squash, i tykke skiver delt i to

1 boks avrente kikerter (eller kok selv)

Bland sammen spisskummen, koriander og paprikapulver. Salte og pepre kyllingstykkene, og gni dem inn med mesteparten av krydderblandingen. Brun stykkene i varm olje i en gryte, ta ut. Stek så løk, gulrøtter, hvitløk og resten av krydderblandingen i samme gryte i noen minutter. Ha i tomater, kyllingstykkene, kraft, safran, salt og pepper. La småkoke under lokk i 15-20 min, tilsett så paprika, kikerter og squash og kok i 15 min til. Smak tilslutt til med salt, pepper og evt litt sitronsaft.

Server i dype tallerkener med nykokt couscous, gjerne iblandet noen sultanarosiner og pinjekjerner/pistasjnøtter/cashewnøtter.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Tusen takk! Har ikke malt koriander heller (er det fra frø eller maler man blader fra planten?), så kanskje vi får ta oss en tur på butikken og kjøpe de manglende ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Har ikke malt koriander heller (er det fra frø eller maler man blader fra planten?), så kanskje vi får ta oss en tur på butikken og kjøpe de manglende ingrediensene.

Det er malte korianderfrø.

Når det gjelder couscousen, tilberedes den sånn som det står på pakken, dvs kok opp angitt vannmengde, tilsett couscous, ta av platen og la svelle under lokk, tilsett en god smørklatt, ha tilbake på svak varme og "fluff" opp couscousen med en gaffel e.l. Ikke helt sunt med det smøret, men det har mye å si for smaken, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Høres veldig godt ut med smør :) Jeg fikk servert kyllig-couscous tilberedt av en tunisisk bekjent en gang, visstnok oppskrift fra Algerie fordi den var bedre enn den tunisiske. Utrolig saftig og godt, i hvert fall. Dette er nok en rett som likner veldig, så jeg er spent! Blir søndagsmiddag, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Holder på å lage mat nå, og regner med at jeg skal legge tilbake kyllinglårene i gryta når hermetiske tomater, kraft osv skal oppi? Ellers har kikertene ligget i bløt siden i går, og jeg håper det holder å koke dem 1-1 1/2 time før jeg har dem oppi med det andre..? Veldig spent på denne retten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lage mat nå, og regner med at jeg skal legge tilbake kyllinglårene i gryta når hermetiske tomater, kraft osv skal oppi? Ellers har kikertene ligget i bløt siden i går, og jeg håper det holder å koke dem 1-1 1/2 time før jeg har dem oppi med det andre..? Veldig spent på denne retten  :)

Ja, kyllinglårene skal oppi sammen med tomater etc, glemte å skrive det og skal rette det opp - takk skal du ha. :)

Jeg er litt lat når det gjelder kikerter og pleier å bruke en boks (av typen kun tilsatt vann og salt), så koketiden der er jeg usikker på.

Håper du blir fornøyd med smaken da!

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi

Da er kyllinggryta fortært, og vi er skjønt enige om at det var en nydelig søndagsmiddag. Men det ble altfor mye mat for to... ;) Så det blir kyllinggryte også til kveldsmat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kyllinggryta fortært, og vi er skjønt enige om at det var en nydelig søndagsmiddag. Men det ble altfor mye mat for to... ;) Så det blir kyllinggryte også til kveldsmat i dag.

Det var kjekt å høre!

Og vi får nok ofte rester her vi også - når ikke mannen tar på seg oppgaven med å gjøre rent bord. :ler: Særlig kikertene bidrar jo til at gryten blir temmelig mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Suksess her også - og mye igjen til i morgen :) Jeg kunne nok krydret litt mer, hadde ikke chili eller cayennepepper, bare paprikapulver. Men kyllingen fikk veldig god smak. Couscous er jeg ikke vant til å lage, så den ble litt rar, men gikk vel egentlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...