Gå til innhold

Buketten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å lage buketten min selv,

og lurer på om følgende plan lar seg gjøre:

Jeg har tenkt å binde sammen roser til en "fyldig" bukett og surre silkebånd rundt stilkene.

Kan jeg da lage den dagen før? (sette i vann og gi dem en dusj)

Og kan jeg bare "tørke av" stilkene før jeg går inn i kirken,

og så sette den i vann på bordet under middagen?

Litt usikker på om "planen min" lar seg gjøre, om rosene holder seg...

Litt dumt å bare håpe på det beste.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spørre Bjørnsdatter. Hun kan slikt :)

Skrevet

Hvis du har mulighet eller en venninne eller noe har tid til å gjøre det for deg på bryllupsdagen før du drar i kirken hadde det vært best.

Men jeg tror buketten vil holde seg en dag uten problemer. Lag den litt sent på kvelden så det blir minst mulig tid:)

Høres ut som det kan bli en fin bukett. Forhør deg i blomsterbutikken og ikke kjøp de billigste rosene. Heller ikke de som er helt sprunget ut.

Skrevet

Jeg har spurt om det samme tidligere og fikk mange bra svar ;)

Her har jeg klippet og limt litt av svarene jeg fikk:

"Begge to laget jeg av kun roser. Kjøpte rimelige roser (av type kjøp tre og betal for to på mester grønn, brukte fire fem buketter per brudebukett)

Min laget jeg i ulike hvitfarger med de mørkeste røde jeg fant innimellom... Jeg begynte i midten og arbeidet meg utover. Surret sammen med blomstertråd som jeg dekket med sølvbånd. Den ble som en litt stor blomkål...

Til venninna mi brukte jeg to farger røde roser. Brukte samme framgangsmåte, og laget en slags blomkål. Så tredte jeg røde krystaller og perler på sølvtråd og viklet rundt buketten, og hang tre røde hjerter fra buketten i sølvtråd.

Jeg øvet ikke på forhånd.

Laget kvelden før, satt i kjøleskap og sprayet med vann noen ganger."

"Kjøpte rosene samme dag som jeg laget buketten, altså dagen før bryllup. Sprayet dem før jeg satt dem i kjøleskap om kvelden, og om morgenen. Bare en sånn jevn dusj.

Jeg satt sammen tre roser først (midtparti) surret stilkene med blomstertråd, og bygget utover i ring, om du forstår. Surret hele tida fast de nye blomstene. Jeg lot den stå sånn i vann til neste dag, og da surret jeg faktisk litt vått papir rundt, inni en plastpose som jeg dekket med sølvbånd."

"Knappehullsblomst:

Vi bruker som regel en galaclip, en t-formet plastsak med sikkerhetsnål bakpå. Surrer fast blomstene med floratape på t-en."

"Alternativ 1: Man tager pene roser som er noe utsprunget, peller av det man ikke skal ha av blader (jo mere du fjerne jo bedre for holdbarheten for rosen), snitter stilkene i passe lengde.

Begynn innerst og bygg deg utover, hold ganske høyt opp på buketten, for å få rosene til å legge seg utover så er det vanlig å binde slik at blomstene blir liggende i spiral, dvs alle stilker samme vei, med vinkel,, (hm, vrient å forklare, de følger hverandre med svak retning mot (eller med) klokka.- skjønner?) Det vanskligeste her er vel å få blomstene til å ligge pent utover som vist, uten å peke rett opp. når du har bygget buketten stor nok så legger du på de grønne bladene rundt ytterkanten. før du gjør det kan du med fordel surre rundt stilkene (som du holder tett og godt i handa), surr helt opp til der buketten skal slutte.legg på blader, og surr på nytt. Bruk bast, eller enda bedre blomstertape, stre/snurr/surr grener rundt, bruk gjerne litt ståltråd for å holde de på plass.

Form handtaket/blomsterstilkdelen etter behov, snitt til lengder dersom disse ikke allerede er gode. Dersom du liker den morsomme "halen" så jobb opp denne, men vær oppmerksom på at blomstene da ikke kan stå i vann, og denne delen må i såfall festes på "rett før" vielsen.

Roter buketten mens du jobber, så den blir like fin fra alle steder, eventuelt jobb forran et speil og se i det av og til. Dusj buketten med vann når du er ferdig, sett den i vann, tre plastpose over (ikke helt tett) og inn i kjøleskap eller annet kaldt sted."

"Alt 2:

Kjøp deg en oasisholder (en oasiskule på skaft), og bygg opp buketten utenfra (bladverk først, så roser, grener sist) sett rosene tett i tett fra bladene og inn, pass på at du får den jevn hele veien rundt, og at det blir passe tett og at du får det til å gå opp innerst. Denne buketten har vann i beholderen/oasisen og håndtaket kan formes fritt uten å tenke på at buketten skal i vann. Oasikule er nok enklere enn alt 1.

Silkebånd er fint, men du kan ikke bruke bare det. du må knyte med noe annet under, for du greier ikke knyte stramt nok med silkebånd.

Husk at når du tar buketten opp fra vann så må du/forlover riste alt vannet ut av stilkene, og tørke godt, best om silkebåndet ikke blir vått (ikke surr helt ned eller surr siste del tilslutt), dersom buketten har vann i stilkene så kan du risikere at den gjør kjolen våt, lite pent."

Skrevet

Takk for svar! :)

Tar gjerne i mot flere innspill, hvis noen har....

Skrevet

Sett degopp en liste over alt som skal gjøres dagen før. Det er jo ikke sikkert tiden tillater det...

Skrevet

Hiver meg på denne jeg også, jeg ønsker også å lage buketten min+ brudepiken og blomst til knappehull til brudgom etc...

Jeg skal ha farger som går i limegrønt og syrin lilla, så er det noen gode tips er det bare å si ifra, blir veldig glad for alle tilbakemeldinger ;)

Skrevet
Jeg har tenkt å lage buketten min selv,

og lurer på om følgende plan lar seg gjøre:

Jeg har tenkt å binde sammen roser til en "fyldig" bukett og surre silkebånd rundt stilkene.

Kan jeg da lage den dagen før? (sette i vann og gi dem en dusj)

Og kan jeg bare "tørke av" stilkene før jeg går inn i kirken,

og så sette den i vann på bordet under middagen?

Litt usikker på om "planen min" lar seg gjøre, om rosene holder seg...

Litt dumt å bare håpe på det beste.....

Ett lite spørsmål fra meg bare... skal du bestille roser eller tar du sjansen på at du finner det du trenger i blomsterbutikken samme uka?

Hvor mange roser har du planer om å bruke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...