Meredith Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 (endret) Som snart førstegangsmor har jeg så smått begynt å tenke på innkjøp av klær og utstyr til den lille. Det vil si, jeg har jo tenkt på det lenge, men begynner først nå å planlegge konkrete kjøp. Og jeg gleder meg! Men lurer veldig på hva og hvor mye jeg trenger av ulike plagg og utstyr til den første tiden. Hvor mange bodyer - og i hvilken størrelse? Gitt at babyen er helt gjennomsnittelig, rundt 3500 g ved fødsel. Hvor mange plagg anbefaler dere å kjøpe i str 56? Og hvor mange i 62, sånn ca? Hører jo mange sider at de vokser så fort, men vil jo ikke at babyen skal drukne i for store klær heller! Hva anbefaler dere å bruke til hentesett? Og hvor mye annet av klær til babyen bør man ha med på sykehuset? Hva annet trengs det mye av? Tenker da på gulpeduker, håndklær, pysjamaser, strømpebukser.. Veldig usikker på hva som er nok?! Hvilket annet utsyr til babyen bør vi ha klart hjemme? I tillegg til seng, vogn, vippestol.. Mange spørsmål dette.. Men bllir veldig glad om noen som er litt mer erfarne på område (eller dere som er gravide men allerede har handlet inn og har mer oversikt) vil hjelpe en førstegangsmamma litt her. Endret 14. desember 2006 av Meredith
Tante M Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Kjøp minst mulig KLÆR. Dersom du har en vanlig omgangskrets vil jeg tippe du får så det holder. Jeg kjøpte to bodyer i 56 og to i 62, og så hadde jeg hentedress og to nattdresser og et par dresser til. Samt strømper. Det holder i massevis. De vokser kjempefort og jeg ser at det er klær han nesten ikke har gått med som er blitt for småe... Får du masse klær, kan du heller bytte inn til større størrelser, så har du klær opp igjennom. Ellers må du jo ha vogn/seng og en stelleplass. Stol trenger du vel ikke i første omgang, da hadde jeg heller satset på å lagt han i en kurv/eller på et skinn i stuen om dagen. Vår likte iallefall ikke stol til å begynne med... Ellers kan du kjøpe mye gaskluter og flanellkluter. De er fine og stelle med, dessuten koser babyene seg ofte med gassklutene også. Jeg har i tillegg kjøpt mange småe billige hvite håndklær på KID som jeg legger under ham på stellebordet. De kan vaskes og tørker raskt, så slipper jeg å alltid vaske badehånduken som ligger underst på stellebordet når uhellet er ute...Og det var det ofte t begynnelsen.... Et tips; ikke bytt på nurket rett etter at det har spist.... Kjøp håndlærne i lik farge så slipper du å vaske ulike kokvasker. Det blir vask nok, liksom.
Arwen Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Men hva hvis man plutselig ikke får så mye klær da? Eller alle kjøper i str 68 sånn at man har noe å vokse i. Jeg har kjøpt masse bodyer jeg, to i 50, og endel i 56. Min venninne som akkurat har fått barn sa at det får man ikke nok av. Jeg vil helst slippe å dra på shopping noen dager etter fødselen, så har sikkert kjøpt for mye klær allerede men Ellers skal jeg ha stellebord, vogn, seng, kurv og sengetøy. Ikke så mye mer tror jeg.
Tante M Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Dersom alle kjøper klær en kan vokse i, så bytter du.....Ellers fikk jeg en gutt på 3300 og jeg brukte ikke mindre enn str 56. Etter hvert brukte jeg 62 og 56 om hverandre, for det er mye lettere å ta på litt store størrelser Tror også det varierer fra barn til barn hvor mye du egentlig trenger. Har en veninne med et ordentlig gulpebarn, og hun bytter hele tiden, men jeg kan bruke bodyer i to dager etter hverandre fordi de er like fine.
Arwen Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 Jaja.. heller for mye enn for lite her, dessuten så får jeg klærne superbillig, så det er ikke der pengene forsvinner
liv Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Vel vi hfikk utrolig mye klær, samtidig som lillegutten nå er tre mnd og vi må straks begynne på størrelse 74!!!! Og han var ikke ekstra lang ved fødselen, men når de vokser en cm i uka... Vi har tøy i størrelse 62 som er brukt max en gang!
momo Skrevet 14. desember 2006 #7 Skrevet 14. desember 2006 Jeg har kjøpt et sett klær i str 50 og masse i str 56 og litt i 62. Jeg fikk veldig lite klær til jenta mi og bare str 62 og oppover. Vi fikk gulpeunge og, så vi måtte ut og kjøpe masse klær i str 56. Greit og ha en del i skift og så slipper man og vaske klær hver dag. Ellers er de tingene vi vil ha i hus før babyen kommer. Vogn, bilsete, babykurv, madrass, sengetøy, dyne, tepper, noen tåteflasker, smukk, masse gulpekluter, bleier og tørr servietter, stelleveske, stellematte, badepute, babycall.
gaja Skrevet 14. desember 2006 #8 Skrevet 14. desember 2006 vi hadde bare noen få plagg i 50, og folk nektet å kjøpe det i barselsgave, så ungen druknet jo i klærne sine. Men man kan aldri vite - kanskje du får en som er kjempelang og får aldri brukt den når folk sier at du trenger mange kluter mener de ikke 10 eller 12. Vi har ca 50 små gaskluter og 30 flanellkluter ("bleier"). De er billigst på sparkjøp. Av de store klutene er flanell myyyye bedre enn gas. De store gasklutene våre er degradert til kjøkkenkluter
Meredith Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 14. desember 2006 Takk for kles- og utstyrstips så langt, setter stor pris på det så kom gjerne med flere!!
Gjest miiip Skrevet 14. desember 2006 #10 Skrevet 14. desember 2006 Hvis du ligger på barsel kan du bruke sykehusets klær til babyen. Hvis du skal bo på hotell trenger du egne klær. Utstyr du MÅ ha: MANGE kluter (som nevnt, vi har kanskje 30 store og 20 små kluter) vogn (kan fint brukes som soveplass den første tiden) dyne/teppe el til vogna (avhengig av årstid) stelleplass evt sikring til babyen i bilen dersom du skal kjøre h*n hjem fra sykehuset litt klær Ang klesstørrelse - hvis du og barnefaren var store når dere ble født trenger dere tenke mindre på små størrelser. Umulig å vite hvor stor h*n blir, det kommer jo an på når det skjer. Sønnen min var 53 cm/3992 da han ble født og etter to uker(!) var str 56 akkurat passe, et par uker senere var det for lite... Jeg hadde et par-tre hele sett + 2 pysjamaser i str 56 og ellers endel 62. Og vi fikk absolutt mest i de størrelsene (som jeg stort sett bytta). Hvor mye du trenger er jo også avhengig av årstiden du skal føde på. Vippestol trenger du ikke ha i hus med en gang. Kurv/vugge kan være fint som soveplass i starten i tillegg til vognbagen, men ikke nødvendig. Hvis du vil legge h*n i seng er det lurt å surre sammen en dyne e.l. og legge som en pølse rundt for å lage et mindre "rede", sengene er veldig store for de bittesmå.
Gjest Jamila Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Som jo er antydet her: babyer vokser så VELDIG forskjellig. Vi kunne bruke størrelse 56 til lille var godt over 4 måneder. Mitt beste tips: kjøp bittelitt (to bodyer, to pysjer) i størrelse 50. Kjøp en del bodyer og et par pysjer og et par antrekk i størrelse 56. Gaver du får: ikke riv av lappen og kast de i vaskemaskina med en gang, men vent til du har fått "samlet opp" noen gaver og får litt oversikt både over hva du har fått, og hvor fort din baby vokser. Vi fikk både 2 og 3 av de samme antrekkene-- totalt unødvendig selv om de var veldig søte. Vi fikk masse tøy som ville bli feil til feil årstid (vinterdress str 62, mitt barn ble født i juli). Ta deg en bytterunde og bytt gavene i størrelser som passer deg best. Vi fikk, som alle andre, stort sett gaver i 62 og en del i 68 og 74,- men skulle ønske vi fikk bittelitt til i 56 siden lille var liten så lenge.
Missbumblebee Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Lite tips ang str... Min snuppe var godt over 4kg da hun kom og 53cm lang, men det er fremdeles endel av klærne i str 50 som passer, og hun drukner i 62 fremdeles (hun er 7 uker nå). Vi har fått en hel masse klær men det aller aller meste har vært i 62 eller større, så jeg ville nok hatt et par tre skift klare i 50/56. Butikkene står etter fødsel også, så du trenger ikke å ha alt klart på forhånd. Her i huset var alt på plass på forhånd, men jeg ser nå at det er mye vi kunne ventet med. (som f.eks senga som står urørt på barnerommet fordi hun sover hos oss og kommer til å gjøre det en stund til.) De tingene som jeg syns var praktisk å ha klart var: stelleplass/badeplass, soveplass av et eller annet slag og vogn. Og klær selvsagt! Ellers kunne vi fint ha klart å kjøpe inn ting etterhvert som vi så behovet.
Caramba Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 De tingene som jeg syns var praktisk å ha klart var: stelleplass/badeplass, soveplass av et eller annet slag og vogn. Og klær selvsagt! Ellers kunne vi fint ha klart å kjøpe inn ting etterhvert som vi så behovet. ← Godt å høre at man ikke trenger å kjøpe inn allt på forhånd. Har to uker igjen til termin og det du beskriver over her er omtrent det jeg har klart å skaffe. Ufattelig slitsomt å ha en krevende jobb, flytting i svangerskapet og samtidig skaffe utstyr. Skal ut til uka å kjøpe en kurv, ellers får resten vente til etter fødselen. Jeg har også kjøpt bittelitt i 50 og 56, pluss at jeg har fått mye spebarnstøy av venner og familie.
Murf Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 Bøtte med lokk til bleier hadde vi glemt. Kjøpte en pedalbøtte som har plass til vanlige handleposer, så nå svarer jeg alltid ja når de spør om pose på butikken. Noen bruker spesialbøtta sangenic, vi har ikke sett behovet ennå. (men kanskje når han begynner med fast føde? Da kommer stinkbombene!)
liv Skrevet 15. desember 2006 #15 Skrevet 15. desember 2006 og jeg vil anbefalle MESOFT fra apoteket, små kompress til å vaske med. Sparer oss for utrolig mye vask av kluter!
Lime Skrevet 16. desember 2006 #16 Skrevet 16. desember 2006 på www.danielsbok.com står det en link til utstyrsliste, den er fantastisk bra. Så velger du bare ut det du føler du trenger. Det er butikker som er åpne etter fødselen også , men spørs hvor mye en har tid/ønsker å bruke på butikker etterpå. Det jeg kan anbefale er amme-bh er minst tre stk.
Gjest *Just-Me* Skrevet 16. desember 2006 #17 Skrevet 16. desember 2006 Som snart førstegangsmor har jeg så smått begynt å tenke på innkjøp av klær og utstyr til den lille. Det vil si, jeg har jo tenkt på det lenge, men begynner først nå å planlegge konkrete kjøp. Og jeg gleder meg! Men lurer veldig på hva og hvor mye jeg trenger av ulike plagg og utstyr til den første tiden. Hvor mange bodyer - og i hvilken størrelse? Gitt at babyen er helt gjennomsnittelig, rundt 3500 g ved fødsel. Hvor mange plagg anbefaler dere å kjøpe i str 56? Og hvor mange i 62, sånn ca? Hører jo mange sider at de vokser så fort, men vil jo ikke at babyen skal drukne i for store klær heller! Jeg har en body i str 50, ca4-5 i 56 og en del i 62. Mange sier at bodyer får man ikke nok av, og som regel er det ikke bodyer man får mest av i gaver. Hva anbefaler dere å bruke til hentesett? Og hvor mye annet av klær til babyen bør man ha med på sykehuset? Man får klær til babyen under sykehusopphold (hvertfall de aller fleste...) Jeg har pakket et par bodyer, en sparkebukse, og et sett m bukse og jakke. Lue, klorevotter og lester og en vinddress. Har også pakket et teppe og en bamse!!Sånn at vi har noe å reise hjem i og noe fint å ha på når det kommer besøk, og for avisbildet ect. Hva annet trengs det mye av? Tenker da på gulpeduker, håndklær, pysjamaser, strømpebukser.. Veldig usikker på hva som er nok?! Mange anbefaler flanelsbleier. bruker de som gulpekluter og under hodet til babyen osv. Jeg har kjøpt slike hos sparkjøp. Har også vanlige gaskluter. Og en del myke håndklær. Har kjøpt noen strømpebukser, jeg får jo vinterbarn. Men det er ikke noe man trenger mye av avhengi av når babyen kommer på året da...Jeg har også ca7-8 pysjamaser.... i str. 56 og 62. Noen m fot og noen uten.Ellers har jeg sikkert kjøpt inn alt for mye klær, men det er så mye fint i butikkene Har en del sett med bukser og gensre, og sparkebukser. Ull er en fin ting, så et strikket sett vil jeg anbefale deg å ha! Også trenger du litt stelleprodukter (bomulspinner, mesoft skal visst være super, olje, zinksalve osv...). Hvilket annet utsyr til babyen bør vi ha klart hjemme? I tillegg til seng, vogn, vippestol.. Har dere bil bør dere ha en bilstol, en plass å stelle babyen (stellekommode, eller stelleunderlag for å ha på benk/vaskemaskin ect) Mye som klan være kjekt å ha, men det er jo ikke alt sopm er nødvendig. Her har vi også kurv i stua som babyen kan sove i. eller vi skal sette opp lekegrind. Stort hus som ikke er lytt?? da kan babycall være kjekt å ha. Badebalje. bæresele. Mange spørsmål dette.. Men bllir veldig glad om noen som er litt mer erfarne på område (eller dere som er gravide men allerede har handlet inn og har mer oversikt) vil hjelpe en førstegangsmamma litt her. ←
Gjest gurimalla Skrevet 16. desember 2006 #18 Skrevet 16. desember 2006 Det blir nok bodyer! Vi arvet og fikk haugevis med bodyer, mange har vi aldri brukt, vi får noen favoritter og vi har vaskemaskin i heimen. Det er virkelig ikke noe poeng med alt for mye klær. Barnet vokser ganske fort og det begrenset hvor lenge de bruker de forskjellige størrelsene og som sagt finner du nok noen favoritter. Barn er forskjellige, vi hadde en liten pike som brukte størrelse 56 til hun var over 4 mnd (nå er hun 7 mnd og bruker enda både bukser og jakke i størrelse 56). Hun har kanskje gulpet 5 ganger og har derfor ikke hatt behov for masse skift. Mitt tips er altså; ikke kjøp for mye før barnet kommer. Butikkene er der etterpå også. Lykke til
Arielle Skrevet 18. desember 2006 #19 Skrevet 18. desember 2006 Oi.. jeg har ikke kjøpt noe i str. 50, fordi jeg har hørt at de fleste babyer ikke ble så små at de trengte str. 50. Har kjøpt litt i 56 og litt i 62. Må vel kjøpe inn litt mer i mindre enn 62 skjønner jeg. Men jeg har bare kjøpt tre bodyer, to bukser, tre strømpebukser, en tynn og en tykk genser/jakke. Ser nå at jeg antakelig må kjøpe litt mer.... Ellers har vi kjøpt vogn og sengetøy og litt vaskekluter og gulpekluter. I januar skal vi kjøpe bilstol, stellebord og seng, i tillegg til småting som smukker o.l. Resten venter vi med til det blir behov.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå