Gå til innhold

tips:alternativ til tale


Simone

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha reaksjoner på dette!

Min kommende mann og jeg har snakket en del om det å holde tale i sitt eget bryllup, og spesielt han mener at det vil bli for mye snørr og tårer til at han får sagt det han vil, for han har mye på hjertet og vil ikke at det skal ødelegges av "manglende kontroll på følelsene" (ja, han er en ekte romantiker).

Vi har kun familie i bryllupet, altså en liten intim og koselig gruppe.

På grunn av dette, har vi vært litt kreative; i stedet for at vi skriver tale til hverandre som vi leser opp under middagen, kommer vi til å skrive om hverandre på et pent ark ("ola om kari" og "kari om ola", ikke sant) hvor vi forteller hva vi tenker om den andre, hva vi falt for, hvordan vi har det sammen osv. Så lager vi en kopi av dette som gjestene får med sitt navn trykket på forsiden (altså som et kort) - voila - der har vi bordkort i samme slengen.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en fin løsning. Vi har også snakket om hvordan vi skal klare å holde tale til hverandre. Vi er begge følelsesmennesker og er redd vi ikke klarer å si et "pip". Jeg har en liten tanke om å kanskje ta opp talen på video på forhånd, så kan jeg heller sette på den... vet ikke om jeg kommer til å gjøre det, men det er jo også en mulighet (blir litt mer upersonlig da...) Hm, kanskje vi trenger noen flere tips til alternativ til tale? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å lage en video av min kjære. Med miks av bilder og film som jeg setter sammen og legger på musikk.

Jeg klarer antagelig ikke si noe uten å gråte og gråte og gråte, og da tenker jeg at noe av det jeg skal si kan komme med i "musikkvideoen" min.

(jeg er så heldig at min far er flink i dette, så jeg skal benytte meg av hans kunnskap :)

Leie prosjektor og vise denne filmen, men jeg skal prøve å si noen ord først.

Evnt lage en sang, eller lage det i diktform. Eller bare spille en sang du syns passer.

Jeg likte det med kortideen. Det hørtes koselig ut. Morsomt

(jeg er så heldig at min far er flink i dette, så jeg skal benytte meg av hans kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke den løsningen i det hele tatt. Synes nesten det blir litt upersonlig lettvindt. Gjestene er ikke interessert i å lese dette, de vil høre det fra dere.

Vi skal holde taler, ikke snakk om annet. Jeg tror jeg hadde blitt fornærmet hvis han hadde valgt annen løsning enn tale.

men dette er min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en grei løsning hvis dere er redde for å snakke i forsamlinger. Men jeg og setter mest pris på å høre det fra personen selv. Og om det er litt tårer og snørr, desto bedre.

Det går jo evt an å lese de opp for hverandre hvis man er redd for å ikke få med seg alt

Dersom de ligger ute som bordkort, vil mange kanskje aldri lese de, eller de blir lest på helt forskjellige tidspunkt og får lite fokus. Litt synd, for dette er talene det er koseligst å høre.

Men helt greit altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten anekdote...

Jeg er også et følelses menneske (så til de grader...), og hulker alltid under taler.

Da pappa feiret sin 50årsdag, passet det seg at jeg sa noen ord syntes jeg. Og jeg "gruet" meg fordi jeg trodde jeg kom til å hulke bort hele greia.

Men det viste seg at jeg gjorde ferdig følelsene da jeg skrev talen. Hulket og styret fælt da, men var helt rolig da jeg framførte den!

Kanskje skjer det med flere? Hvis man griner bort hele talen man holder selv, kan det høres litt rart ut synes jeg. Som å le av egne vitser på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de færreste som holder taler til sin kjære, klarer å fremføre den rett frem uten å hulke litt. Da må man ihvertfall være iskald. Tror ikke jeg har sett en brudgom stå der å tale sin brud uten å bli rørt til tårer.

Jeg vet at min samboer skal holde tale til meg, hvor han kommer til å snufse fælt. Han blir unormalt lett rørt til tårer. Så jeg (og han) vil komme til å trenge MYE Kleenex!!! :ler:

Det kommer til å bli mye grining, men er det virkelig så negativt!?

Blir stum jeg, når folk synes det er plagsomt! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan en tale (evt. ikke-tale) skal/bør holdes, for det får være opp til den enkelte.

Men jeg vil gjerne kommentere dette med grining og ikke-grining. Jeg er til vanlig ei skikkelig sippe-bærte, tårene renner for den minste ting. Derfor var jeg også godt forberedt på at det ble mye snufsing og snørr på bryllupsdagen. Det ble ikke slik. Det rant over for meg én gang under vielsen, og når gjestene våre gratulerte oss etterpå. Under talene gråt jeg ikke i det hele tatt (men lo så jeg grein under den ene..), ei heller når jeg holdt min tale og brudgommen sin.

Jeg kan ikke kalde meg iskald, Brudeberta70, ikke brudgommen heller, fordi vi ikke gråt under talene. Ja, det er mange som tar til tårene, for det er en stor dag. Men å skjære alle under én kam og kalle noen for iskald fordi man ikke tar til tårene under talen, det blir helt feil - i alle fall i mine ører.

Lykke til alle sammen, håper dere får et fantastisk bryllup! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de færreste som holder taler til sin kjære, klarer å fremføre den rett frem uten å hulke litt. Da må man ihvertfall være iskald. Tror ikke jeg har sett en brudgom stå der å tale sin brud uten å bli rørt til tårer.

Jeg og min mann må være to iskalde individer gitt... Det samme må en del av våre venner og familie være. Slettes ikke alle hulker og er på gråten under slike taler, selv om det er helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om hulketaler, eller personlige taler i det hele tatt egentlig, men denne løsningen synes jeg høres kjempefin ut! Tenker nok at det blir et flott minne å ta med seg hjem for gjestene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen! Skjønner de som synes at taler "hører med" også, men alt i alt må man stole mer på magefølelsen enn på "tradisjon". vi gleder oss iallfall veldig til å skrive disse tekstene, da vi er veldig glade i å formulere oss skriftlig begge to (jobber i magasin), og det vil fjerne mye stress på selve dagen. Pluss for gjestenes del, i og med at vi er kun nær familie, så kan de ta det med hjem og se på det så pfte de vil, føler faktisk at vi "står mer inne for" det vi har sagt på den måten.. Alle må finne sin vri! Lykke til til alle dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man velger taler i eget bryllup får være opp til hver enkelt, uansett grunn (om det nå er hulking eller talefobi).

Men som gjest tror jeg jeg hadde syntes det hadde vært litt rart med en sånn liste som beskrives her. Fint å lage til hverandre, men kanskje ikke så interessant for resten av gjestene.

For øvrig henger jeg meg på de "isklade" her... ingen tårer under talene våre, men det var da fine taler for det. Nå hadde vi kanskje ikke lagt opp til de største "sippe-talene", men det ser jeg egentlig ikke poenget i heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men som gjest tror jeg jeg hadde syntes det hadde vært litt rart med en sånn liste som beskrives her. Fint å lage til hverandre, men kanskje ikke så interessant for resten av gjestene.

Helt enig. Hvilken interesse har en gammel tante eller nevø av å lese hvorfor du har valgt nettopp din kjære. Det er vel kun dere selv og eventuelt foreldre og kanskje søsken som har interesse av det.

Hvis man øver på talen og forbereder seg godt mentalt kan man fint klare å gjennomføre denne uten at det blir en eneste stor tåreflom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Simone.

Synes det høres ut som en artig vri jeg.

Jeg synes også ofte at taler kan bli litt vel personlige og mang en gang tårevåte, kjempe fint det hvis brudeparet er komfortabel med det men mange av oss er ikke det.

Min kjære er komfortabel med store følelser og tårer, selv er jeg ikke like komfortabel.

Så jeg kommer til å skrive et veldig personlig brev til min kjære som han får morgenen på bryllupsdagen vår og holde en litt mer moderert tale.

Talen min kommer til å være følesesladet med det er ikke alt jeg har lyst til å si alle nærvær derfor skriver jeg også brevet.

Alle må vi uansett gjøre det vi er komfortabel med og det som reflekter oss best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koseligst med en tale, jeg da, om den varer i 2 eller 10 minutter. Om det blir litt hulking og gråting så er det bare fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Hvilken interesse har en gammel tante eller nevø av å lese hvorfor du har valgt nettopp din kjære. Det er vel kun dere selv og eventuelt foreldre og kanskje søsken som har interesse av det.

Hvis man øver på talen og forbereder seg godt mentalt kan man fint klare å gjennomføre denne uten at det blir en eneste stor tåreflom.

Unnskyld meg men er ikke dette et vel kynisk syn på det hele ;)

Jeg personlig hadde synes det hadde vært umåtelig interessant å få innblikk i to forelskedes tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...