Gjest Dyrearbeider Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Aldri før har så mange katter blitt dumpet som i år. I skogen, på bensinstasjoner, i containere, ved trafikkerte veier i håp om at de skal bli påkjørt, og i Kvadraturen. Noen katter blir kjørt bort i bil og kastet ut på et fremmed sted, eller bare kastet ut av huset og jaget bort når den forsøker å komme inn. Til deg som dumper katter: Du har åpenbart minimal sosial intelligens og liten evne til empati. Sannsynligvis er du temmelig begrenset på andre måter også, hvis du tror det er så sikkert at noen andre kommer til å ta seg av katten(e). Du ser ikke ut til å forstå at du ikke er den eneste forkrøpla sjelen i dette landet, det er dessverre mange som deg. Selvdiggere som bare er opptatt av å gjøre det greiest mulig for seg selv, og som selvfølgelig ikke vil ha bryderi med en fremmed katt, og slett ikke utgifter. Hvis katten roper om hjelp hos en av samme ulla som deg, blir den jaget, gjerne sparket ned av trappa. Etter flere slike opplevelser, blir den sky og unngår folk. Da er katten dødsdømt. Til en langsom død. Vi har også flere eksempler på at kattunger uten tilsyn blir mishandlet av guttegjenger. Til dere som har produsert årets overflod av gratis katter:Mange av dere er like selvsentrerte og like opptatte av lettvinte løsninger som den gjengen som dumper katter. Det er bare helt fantastisk hvor ukritisk noen av dere deler ut katter! Bare for å bli kvitt dem. Mange av de kattene som er dumpet i sommer, kommer fra dere. De ble gitt til folk som ble lei av katten etter få uker. For eksempel kan den ha klort på en sofa. Kanskje fikk de ingen til å passe den i ferien, og bare kastet katten ut og reiste. Det har vi flere konkrete eksempler på. Tror du de bryr seg om at katten blir borte? Langt i fra, de kan bare få en ny gratis katt etter ferien. Kan det være så vanskelig å forstå at det er altfor mange katter? Kan det være så vanskelig å forstå at det er idiotisk å la katten få unger om våren? Kan det være så vanskelig å forstå at katten har adskillig større sjanse til å få et godt hjem dersom den blir solgt? Kan det være så vanskelig å forstå at dersom katteunger kostet minst kr 500.-, helst kr 1000.-, da hadde vi ikke hatt et megaproblem med katter i Norge. Tror du at du ikke får omplassert kattungene dersom du selger dem? Da tar du grundig feil! Vi har vært i kontakt med de fleste som har avertert kattunger til salgs, og alle har fått solgt dem. Mens mange ikke får gitt bort gratis katter. Det er ikke bare oss som synes gratis annonsene er direkte vemmelige. Noen spesielt vemmelig mennesker lar katten få kull etter kull fordi det er så moro for barna i huset. De lar kattungene betale prisen for at barna skal ha levende leketøy. Flere som har vært og sett på kattunger, har ringt oss om slike mennesker fordi de var sjokkerte. Til alt overmål var kattungene ikke eldre enn 7 uker i flere av tilfellene. Det å ta en 7 uker gammel katt fra mora, er nærmest mishandling. De har dårlig imunforsvar og kan få kronisk diare. De blir ofte psykisk skadde, blir nervøse suttekatter og urenslige. Kan noen fortelle meg hva som må til for å få folk til å slutte å produsere den årlige overfloden av gratis katter?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 fy søren det var dødsbra skrevet!blir så provosert av alle disse tullingene.skulle vært påbudt med kastrering og sterilisering på alle katter,annet enn de som skal avles på som er rasekatter.da hadde vi blitt kvitt problemet relativt kjapt.
Gjest Ninakanin Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 jeg jobber et sted hvor jeg kommer nært inn på folk med dyr. En dag kom en ung mann og spurte meg om råd, for kattene hans var blitt gravide flere ganger med nabokatten. De bodde avsides, så den fertile hannkatten som lusket rundt var garantert naboen sin, og den eneste i området... "For det første så stereliserer du kattene dine, begge to. Og så fanger du inn hannkatten, leverer han til kastrering, og leverer regningen og katten tilbake til eier, sammen med diverse utgifter du har hatt på kattungene, delt sånn ca 50/50 siden dere har vært naive og teite begge to " Han skulle gjøre det!!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Veldig bra skrevet! Desverre vil vi ALDRI bli kvitt problemet med hjemløse katter så lenge folk får kull på kattene sine. Det er umulig å redde alle de hjemløse kattene som finnes nå (nærmere 10.000 i Oslo), man må nesten bare ta en opprydning med kastrering/avliving av slike hjemløse katter. Men hvordan skal man få til en slik opprydning så lenge folk fortsetter å produsere flere katter???? Det er så altfor mange som "bare" skal la katten få ett kull. De unnskylder seg med at de jo finner gode hjem osv. Men alle vet at det ikke er nok gode hjem til de kattene som trenger det. Dyrebeskyttelsen er fylt til randen med hjemløse katter, hva hvis de gode hjemmene dere har funnet kunne tatt til seg katt derfra? Problemet er jo også at de som selv lar katten produserer unger vanskelig kan kreve at de nye eierne selv ikke skal la katten få unger. Og hvis alle kattene får et kull før kastrering blir det mange katter! Og det ødelegger alt det holdningsarbeidet som de frivillige organisasjonene gjør. Og det finnes INGEN unnskyldning for å la katten få unger. Hvis den allerede har blitt drektig er det bare å ta den med til veterinær, så blir den kastrert og samtidig blir det utført en abort. Vi er ikke imot abort på mennesker, da kan vi iallefall ikke være imot abort på katter! Og for meg er det mye bedre at kattungene blir abortert før de er født enn at de blir født til en veldig usikker framtid. Jeg synes altså disse ellers oppegående menneskene som lar katten få kattunger nesten er verre enn de som dumper kattungene. De er jo medskyldige til at katter blir dumpet ved å la dem bli født og omplassert til uansvarlige hjem. Men det verste er at ved at ellers fornuftige mennesker ikke kastrerer kattene sine, ødelegger de for det holdningsarbeidet som blir utført av frivillige organisasjoner og dyrleger. For kastrering er det eneste som kan hjelpe mot dette problemet. Og helt enig ang betaling av kattunger. Jeg vil mye heller betale en 1000-lapp for en kattunge, men da vil jeg også forvente at den som fostrer opp kattungen har gjort det på riktig måte: gitt nødvendig ormekur, gitt kattungemat og ikke leverer den for tidlig. Gjerne også vaksinert kattungen før den blir levert, så er den mer rustet mot å komme i nye omgivelser i et nytt hjem. Som sagt veldig bra skrevet TS Men desverre snakker man nok til døve ører for enkelte, det er jo stadig vekk tråder her om folk som lar katten få kattunger
Gjest kattedame Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Veldig bra skrevet trådstarter og gjest over meg her
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #10 Skrevet 14. november 2006 oi, den ene le smileyen skulle ikke være med
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #12 Skrevet 14. november 2006 jeg jobber et sted hvor jeg kommer nært inn på folk med dyr. En dag kom en ung mann og spurte meg om råd, for kattene hans var blitt gravide flere ganger med nabokatten. De bodde avsides, så den fertile hannkatten som lusket rundt var garantert naboen sin, og den eneste i området... "For det første så stereliserer du kattene dine, begge to. Og så fanger du inn hannkatten, leverer han til kastrering, og leverer regningen og katten tilbake til eier, sammen med diverse utgifter du har hatt på kattungene, delt sånn ca 50/50 siden dere har vært naive og teite begge to " Han skulle gjøre det!! ← "Kjempelurt" å oppfordre folk til å gjøre noe slikt med noen andres dyr..
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #13 Skrevet 14. november 2006 Kan noen fortelle meg hva som må til for å få folk til å slutte å produsere den årlige overfloden av gratis katter? ← En start kan være at dere som jobber med hjemløse katter konsentrerer dere hardt om informasjonsarbeide, i stedet for å alltid komme med lange, formanende taler. Slikt blir folk bare anti av.
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 (endret) En start kan være at dere som jobber med hjemløse katter konsentrerer dere hardt om informasjonsarbeide, i stedet for å alltid komme med lange, formanende taler. Slikt blir folk bare anti av. ← Først må jeg si at trådstarter hadde et fabelaktig og sant innlegg. Gjest! I motsetning til hva mange tror finnes det ikke noe offentlig hjelpeapparat til forebyggende tiltak for hjelpeløse dyr generelt. Dette ansvaret hviler på veldedighet. Norge har faktisk bare nærmere 13 000 støttespillere i dyrevernorganisasjoner som driver forebyggende arbeid. Undersøkelser viser at over 90 prosent av alle henvendelser dyrevernorganisasjoner får handler om hjemløse katter som vandrer hvileløst omkring. Sammenlagt klarer dyrevernorganisasjoner i Norge å hjelpe ca. 10 prosent av disse dyrene. Resten dør i ung alder av underernæring, frost eller sykdommer. I en årrekke har det vært søkt Stat og Kommuner om midler til forebyggende arbeid, men støtten har vært urimelig lav i forhold til hvor omfattende problemet er. Det blir feil å si at dyrearbeidere kun kommer med lange og formanende taler. Mye mer av av informasjonsarbeide ville vært gjort dersom flere hadde støttet opp om disse hjelpeorganisasjonene. For å motarbeide landets dårlige statistikker trengs det først og fremst midler på holdningsarbeid. Endret 14. november 2006 av Miloine
juliannae Skrevet 14. november 2006 #15 Skrevet 14. november 2006 Takk for dette fantastisk flotte innlegget. Jeg har null respekt for mennesker som gjør slikt med katter eller andre dyr. De går løs på forsvarsløse dyr og de går glipp av så ufattelig mye kos og kjærlighet fra en katt og hvilket hensynsløst menneske kan se seg lei på en leken kattunge eller de rare flotte sovestillingene deres. Katter har så lav status som kjæledyr i Norge, de er ikke vatten verd og er for mange kjekk bare når de er små. Og til dem som tenker på å skaffe seg katt, JA det koster noen kroner å ha katt. (lurer meg på om en som har gjort noe stygt hadde turt å stå frem her for å forklare hvorfor de har gjort noe slikt)
Milly:) Skrevet 14. november 2006 #16 Skrevet 14. november 2006 Veldig enig med trådstarter! Har ikke ord for hva jeg har lyst til å gjøre med folk som dumper katter og andre dyr... Men til gjest som skriver at det ikke er noen unnskylding for å la katter få ett kull; skal ikke katter ha et kull før de steriliseres da? Mener å ha hørt at det ikke er sunt for dem å blir sterilisert uten å ha fått et kull først. Jeg ser ikke problemet i at gode katteeiere lar katten sin få et kull som de selvfølgelig gir bort til gode hjem til rett tid osv. Problemet ligger vel heller i de uansvarlige katteeierene.
juliannae Skrevet 14. november 2006 #17 Skrevet 14. november 2006 Vi var da søte pusemennesker meg og deg, milly (avataren)
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #18 Skrevet 14. november 2006 Veldig enig med trådstarter! Har ikke ord for hva jeg har lyst til å gjøre med folk som dumper katter og andre dyr... Men til gjest som skriver at det ikke er noen unnskylding for å la katter få ett kull; skal ikke katter ha et kull før de steriliseres da? Mener å ha hørt at det ikke er sunt for dem å blir sterilisert uten å ha fått et kull først. Jeg ser ikke problemet i at gode katteeiere lar katten sin få et kull som de selvfølgelig gir bort til gode hjem til rett tid osv. Problemet ligger vel heller i de uansvarlige katteeierene. ← Dette er en myte som ikke har rot i virkeligheten. Det beste for katten er at den blir kastrert før første løpetid (dvs før hormonproduksjonen har startet), det reduserer faren for pattekreft senere (jeg har desverre ikke link til forskningen, men det er altså forsket på dette). Og hvordan kan man begrunne å sette liv til verden for kun å ”berike” en annens liv? (selv om det altså ikke er tilfellet at katten har godt av noe kull...). Ser for meg at alle kvinner MÅTTE fått barn, for deretter gi dem bort??? Og katter er ekstremt fruktbare, selv om man bare sette ett kull på katten sin blir det ekstremt mange. I snitt får katter 4 unger pr kull, for enkelhetsskyld sier vi at de får 2 jenter pr kull. De får sitt første kull når de er ca ett år gamle (noen får det før også). Og tenkt på at en katt kan leve i 20 år, og de som allerede har katt trenger gjerne ingen ny før den de har dør. Etter 1 år vil katten din være opphav til: 4 katter 2 år: 12 3 år: 28 4 år: 60 5 år: 124 ... 10 år: 4092 ...20 år: tallet blir så stort at ingen vil tro meg.... Nå blir det ”heldigvis” ikke så mange katter i virkeligheten siden mange avliver kattungene med en gang de blir født, mange kattunger dør før de rekker å formere seg pga manglende tilsyn osv. Og HELDIGVIS er det noen som kastrerer kattene sine før de får kull. Og regnestykker viser at det er helt UMULIG at alle skal kunne få kull på katten sin og at ALLE skal vokse opp og få et godt hjem. SÅ VÆR SÅ SNILL: HVIS DU VIL VÆRE ANSVARLIG HJELPER DET IKKE Å SKRIKE OPP OM DYREMIDHANDLING OSV, SÅ LENGE MAN SELV IKKE KASTRERER. (og merkelig at ingen av alle de som har laget tråder om sine søøøøte kattunger de har latt katten sin få svarer i denne tråden.... )
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #19 Skrevet 14. november 2006 Kan forresten lgge til hva antallet katter er etter 20 år: 4 194 300 Og formelen for utregningen er f(N)= 4*(2^N) - 4, denne er laget av en biolog så det ikke skulle være noen tvil om det. Etter 20 år vil katten din være opphav til så mange katter hvis 2 hunnkatter i hvert kull hvert år setter egne unger til verden, og de igjen får unger osv. Din ene katt kan altså bli opphav til så svimlende mange katter. Hvis dere mener det er operert med for store kull, kan dere bare gjør om på formelen her, så ser dere at det blir ganske mange selv om man regner med bare 1 hunnkatt pr kull også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå