MiniMjau Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har hatt møter med 4 forskjellige meglerfirmaer for å høre hvor mye de skal ha for å selge 2 1-romsleil(sentralt Oslo). Står igjen med 2 av de og greier ikke velge. Megler nr 1: Ganske enkel og overfladisk befaring av leilighet, kom med en høy prisantydning etter en rask kikk rundt i leiligheten.. Dynamisk, frisk selgertype, sympatisk og med glimt i øyet. Kommer fra et stort meglerkontor som kjenner området, og selger også noen liknende leiligheter som min i nærområdet. Han sier han er opptatt av å holde god kontakt også med kjøpere, for evt. å ta potensielle kjøpere fra andre leiligheter han har til salgs. Megler nr 2: Meget grundig og seriøs på befaring. Ga ikke prisantydning på leilighetene våre der og da, men ville regne litt på det og gi tilbakemelding dagen etter. Rolig, avslappet, sympatisk jente, som utstråler trygghet i det hun holder på med. Jeg er litt usikker på hvor knallhard hun er i budrundene(men nå har hun progressiv provisjon, som også gir henne mer "i lomma" om hun får prisen opp) Kommer fra et stort, seriøst firma, har kontor i en annen bydel, men har likevel solgt noen leiligheter i nærheten. Hun ligger 4 000 kroner over megler nr 1 i fastpris, og i tillegg kommer progressiv provisjon (10%) av beløp over takst. Hennes firma har nydelige prospekter, og bra og bred markedsføring. Megler nr 2 er litt dyrere i fastpris og har i tillegg progressiv provisjon, megler nr 1 har kun fastpris. Det som er merkelig er at megler 1 sa i utg.pkt at han gjerne ville ha progressiv provisjon fordi det var viktig for han å ha en gulrot i budrunden for å presse prisen max opp, dagen etter så kuttet han selv ut provisjon og ga oss et fastpris-tilbud(vi hadde ikke prutet, bare nevnt at vi har fått inn rimeligere tilbud). Megler nr 1 er veldig ivrig og har veldig lyst på oppdraget, men jeg er litt i tvil på hva slags jobb han kommer til å gjøre til en ekstremt lav pris og ingen provisjon (f.eks dersom han har andre oppdrag samtidig hvor han faktisk HAR progressiv provisjon). Om megler nr 1 hadde holdt fast ved sin progressive provisjon, hadde jeg sannsynligvis valgt han. Men jeg kan jo ikke kaste pengene etter han heller, det blir jo for dumt. Begge er 25-30 år, utdannet eiendomsmeglere og har ca like lang erfaring. Jeg ser ikke kun på totalprisen,men på meglerens personlighet, erfaring, kjennskap til området etc, dvs hele "pakka". Hvem skal jeg velge? hjelp meg å argumentere for og imot!
MiniMjau Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #2 Skrevet 12. oktober 2006 putter den på toppen igjen...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Siden dere har to leiligheter som skal selges, er løsningen enkel. Gi oppdraget til den billigste (som du ville valgt dersom du var sikker på at han hadde nok "guts"), og gi klart uttrykk for at om han "beviser" sin dyktighet vil han få oppdraget med å selge den andre leiligheten neste uke!!
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ville valgt nummer 2. 1. Hun har ikke mange andre leiligheter i området som kjemper om hennes oppmerksomhet. 2. Hun vil gjerne etablere seg i området 3. Hun tok seg tid til å faktisk SE på akkurat DIN leilighet skikkelig 4. Selskapet har god markedsføring og fin fremstilling av dine leiligheter Men jeg ville prutet henne ned litt. Lavere prosent på det over takst - 6-7% max, og få fastprisen ned på konkurrentens tilbud. Syns megler nr. 1 virker som om han vil ta lett på dette, og ikke vil legge like mye jobb i å selge deres eiendom
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg syns megler 1 allerede har valgt seg selv bort ved sin kjappe væremåte.
abelille Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Du kan jo også forhandle om pris på megler 1. Tilby lavere fastpris, men god provisjon på det over takst. Dersom du ellers ville ha valgt han er han nok villig til å forandre på det tilbudet.
Apple- Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Med litt erfaring som boligselger og -kjøper, og i tillegg en nær venninne som er megler: Du sier INGENTING om markedsføring! I mange tilfeller er dette alfa og omega. Se f.eks på Notar, de sier de har en landsdekkende avis, og det har de, men den kommer ut i lokalversjoner... Så hvis du bor i Asker, hvor det er naturlig å kjøre markedsføring også mot Oslo, vil boligen IKKE vises i Notars Oslo-avis. Alle bruker selvsagt nettet, men det er et faktum at veldig mange kun sjekker boligavisene. Er det en dyr bolig (f.eks opp mot 4 mill)? Enkelte meglere har en annen markedsføringspakke for denne typen bolig som stort sett er verdt en høyere pris. Se også på forventet sluttresultat. Hvis f.eks disse to meglerne har ca samme prisantydning, hvem er det sannsynlig at oppnår høyest pris for boligen? Trekk fra det du evt. må betale, da først ser du hvor mye du egentlig betaler. Det gjør altså ingenting om den ene megleren er mer enn litt dyrere enn den andre, hvis forventet salgspris (man kan jo aldri vite) er høyere. Har du fått løfte om salgsgaranti? Jeg fikk ikke det da jeg solgte sist, men da jeg spurte etter det, var megleren jeg til slutt valgte helt sikker på å nå den prisen jeg ønsket, at jeg allikevel fikk det. Hvis du spør, og megleren sier nei, syns jeg du bør spørre om de ikke forventer å klare å selge boligen til den prisen du ønsker (jeg ga en pris 150 000 over prisantydningen, som jeg syns var alt for lav). Enig i at progressiv provisjon kan være en god idé.
Gjest ArneP Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Velg den du "liker trynet på". Men bruk aldri Notar.
Gjest Gjest_trulte_* Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har hatt møter med 4 forskjellige meglerfirmaer for å høre hvor mye de skal ha for å selge 2 1-romsleil(sentralt Oslo). Står igjen med 2 av de og greier ikke velge. Megler nr 1: Ganske enkel og overfladisk befaring av leilighet, kom med en høy prisantydning etter en rask kikk rundt i leiligheten.. Dynamisk, frisk selgertype, sympatisk og med glimt i øyet. Kommer fra et stort meglerkontor som kjenner området, og selger også noen liknende leiligheter som min i nærområdet. Han sier han er opptatt av å holde god kontakt også med kjøpere, for evt. å ta potensielle kjøpere fra andre leiligheter han har til salgs. Megler nr 2: Meget grundig og seriøs på befaring. Ga ikke prisantydning på leilighetene våre der og da, men ville regne litt på det og gi tilbakemelding dagen etter. Rolig, avslappet, sympatisk jente, som utstråler trygghet i det hun holder på med. Jeg er litt usikker på hvor knallhard hun er i budrundene(men nå har hun progressiv provisjon, som også gir henne mer "i lomma" om hun får prisen opp) Kommer fra et stort, seriøst firma, har kontor i en annen bydel, men har likevel solgt noen leiligheter i nærheten. Hun ligger 4 000 kroner over megler nr 1 i fastpris, og i tillegg kommer progressiv provisjon (10%) av beløp over takst. Hennes firma har nydelige prospekter, og bra og bred markedsføring. Megler nr 2 er litt dyrere i fastpris og har i tillegg progressiv provisjon, megler nr 1 har kun fastpris. Det som er merkelig er at megler 1 sa i utg.pkt at han gjerne ville ha progressiv provisjon fordi det var viktig for han å ha en gulrot i budrunden for å presse prisen max opp, dagen etter så kuttet han selv ut provisjon og ga oss et fastpris-tilbud(vi hadde ikke prutet, bare nevnt at vi har fått inn rimeligere tilbud). Megler nr 1 er veldig ivrig og har veldig lyst på oppdraget, men jeg er litt i tvil på hva slags jobb han kommer til å gjøre til en ekstremt lav pris og ingen provisjon (f.eks dersom han har andre oppdrag samtidig hvor han faktisk HAR progressiv provisjon). Om megler nr 1 hadde holdt fast ved sin progressive provisjon, hadde jeg sannsynligvis valgt han. Men jeg kan jo ikke kaste pengene etter han heller, det blir jo for dumt. Begge er 25-30 år, utdannet eiendomsmeglere og har ca like lang erfaring. Jeg ser ikke kun på totalprisen,men på meglerens personlighet, erfaring, kjennskap til området etc, dvs hele "pakka". Hvem skal jeg velge? hjelp meg å argumentere for og imot! ← Jeg sto også mellom 2 meglere som du beskriver og jeg valgte megler nr.2 og den gjorde ingen god jobb, det var akkurat så piffen gikk ut når budrundende var igang og den megleren klarte ikke å gi meg gode råd underveis... Alt i alt så er det pengene som betyr noe til slutt ved valg av salg av leilighet og når alt annet var i orden så angret jeg bittert på at jeg ikke valgte den friske selgeren som hadde presset på for egen maskin og du føler at du virkelig fikk igjen for salget. lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå