abelille Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Ser i ulike tester av babybilseter at de med isofix kommer best ut. Vår 98-modell er tydeligvis litt for gammel til å ha slikt installert, men er det mulig å sette det inn (og vet noen hva det i så fall ville koste)? De setene som kommer godt ut i testene, kan de brukes uten isofix? Og vil de i så fall være trygge nok?
TheHairyToothfairy Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Ja, hellanor selger et løst feste som kan innstalleres i stort sett alle personbiler. Passet som hånd i hanske i min '87 929. Husk nå for guds skyld å ikke montere barnesetet i passasjersete foran hvor det er air bag. Senest i vår så jeg det heller grusomme resultatet av barnesete og airbag.
abelille Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2006 Ingen fare for at jeg skal montere setet framme, nei. I tillegg til airbagene tror jeg at det kan være ganske forstyrrende å ha et barn der. Jeg klarte ikke å finne noe om isofix på Hellanor, men antar at de kan finne det dersom jeg ringer dem. Men siden du har dette vet du kanskje om dette er noe man kan montere selv eller om man må ha verksted til å gjøre det. Og husker du ca hva det kostet?
Arwen Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Trodde "alle" visste at man ikke skulle ha bilsetet foran jeg :klø: Mannen har bare to seter, men der kan man slå av airbagen på førersiden.
abelille Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2006 men der kan man slå av airbagen på førersiden. ← Du mener passasjersiden, ikke sant? Det er utrolig nok noen som ikke har fått med seg at man ikke skal montere barnestoler foran airbag. Vi som husker informasjonsvideoen til statens vegvesen hvor barnet ble halshugd husker nok også at det er lite lurt. Eller kanskje de egentlig vet det, men bare skal en liten tur.
TheHairyToothfairy Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg klarte ikke å finne noe om isofix på Hellanor, men antar at de kan finne det dersom jeg ringer dem. Men siden du har dette vet du kanskje om dette er noe man kan montere selv eller om man må ha verksted til å gjøre det. Og husker du ca hva det kostet? ← Det tar du inn og ut av bilen når du trenger det. Går som en lek når det blir en vane. Jeg ville nok egentlig bare la det bli, uansett. Nå førte jeg det på firma, så noen pris har jeg nok ikke. Men jeg vet at de har inne på Hellanor på Kokstad i Bergen, det var også avbildet i den siste Hellanor-brosjyren.
TheHairyToothfairy Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 Du mener passasjersiden, ikke sant? Det er utrolig nok noen som ikke har fått med seg at man ikke skal montere barnestoler foran airbag. Vi som husker informasjonsvideoen til statens vegvesen hvor barnet ble halshugd husker nok også at det er lite lurt. Eller kanskje de egentlig vet det, men bare skal en liten tur. ← Senest i vår var jeg førstemann til en møteulykke hvor to personbiler hadde kjørt i hverandre. I den ene bilen var det montert barnesete i passasjersetet foran med airbag. Barnet var ikke mer enn året gammelt. Når airbagen utløses så har den en avsindig hastighet og slagkraft for å kunne fungere retarderende på en kropp som sitter i kjørerettning. Det sier seg selv at den med letthet knekker barnesetet i to. Dette barnet levde i to timer etter ulykken. Vær så snill, ikke gjør sånt. Det er totalt unødvendig.
Arwen Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg synes det er så rart at folk ikke får det med seg. Det blir vel opplyst om i butikken når man handler samtidig som det står i brosjyren fra leverandør. *riste på hodet* er faktisk litt sjokkert. Jeg skal (selvfølgelig) ha barnesetet i baksetet på bilen min.
abelille Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2006 Takk for hjelp, MoskvaMorten! Skjønner ikke at folk vil gamble med livet til barnet sitt og sette det i forsetet. Selv ikke på korte turer. Greit at du selv kjører forsiktig, men du kan jo ikke garantere for alle de andre galingene på veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå