Gjest Taxi Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Vet det har vært flere tråder tidligere med dette temaet, men jeg må bare fortelle om ei dame som irriterer meg litt. Hun jobber ikke, lever greit på trygd og er hundeoppdretter. de har 9 bikkjer hjemme i huset sitt, og disse får turer, trening, masse pelsstell, og de reiser land og strand rundt og stiller dem ut. I tillegg har de masse kull. Dette er hunder som trenger mye stimulering både mantalt og fysisk, og de trenger mye pelsstell. og de har det bra og får det de trenger og mer. Oppdretteren løper selv rundt i ringen med de og å ha så mange bikkjer må jo nærmest bli en heltidsjobb. Er det bare meg som reagerer på at dama ikke klarer å jobbe og lever på trygd når hun klarer dette? vet om sååå mange lignende tilfeller. Jeg synes det er alt for lett å slå seg til ro med at man får trygd i steden for at personene det gjelder står på litt og prøver å komme seg tilbake i jobb etter hvert.
Hu i Svingen Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Vet du hvorfor hun er trygdet? Det kan være mange grunner til at noen ikke klarer å jobbe, men likevel kan drive med hobbyer eller fysisk utfoldelse.
Hu i Svingen Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Og hva gjør denne på guttas rom? :klø:
punktom Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Vet du hvorfor hun er trygdet? Det kan være mange grunner til at noen ikke klarer å jobbe, men likevel kan drive med hobbyer eller fysisk utfoldelse. ← Da kan man kankje vurdere en jobb som dyresteller eller fysisk trener? 1
Hu i Svingen Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Da kan man kankje vurdere en jobb som dyresteller eller fysisk trener? ← Ja, noen kan sikkert det, og det kan godt hende det passer for damen nevnt over. Andre igjen vil ikke være i stand til å ta på seg noe fast, og kanskje heller ikke drive like systematisk "hobbyvirksomhet" som denne damen. Det er umulig å vite hvem som er i stand til det med mindre man er personens lege eller behandler. Jeg sier ikke at det ikke finnes trygdesvindlere, men samtidig skal man være forsiktig med å mene hvem som er det ut i fra hva man ser fra utsiden.
Gjest Taxi Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Ja, noen kan sikkert det, og det kan godt hende det passer for damen nevnt over. Andre igjen vil ikke være i stand til å ta på seg noe fast, og kanskje heller ikke drive like systematisk "hobbyvirksomhet" som denne damen. Det er umulig å vite hvem som er i stand til det med mindre man er personens lege eller behandler. Jeg sier ikke at det ikke finnes trygdesvindlere, men samtidig skal man være forsiktig med å mene hvem som er det ut i fra hva man ser fra utsiden. ← Ja, men det er litt kjipt om hun ikke blir i stand til å "jobbe" når valpene er født da. Hun virker veldig veldig oppegående, og fyker jo rundt med disse hundene. men jeg vet ikke grunnen nei... forresten så trodde jeg at jeg la denne på generell debatt??
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 Men om damen tjener penger på hundeoppdrettet, så skulle trygdekontoret vite om det. Kna hende det innvirker på trygden hennes eller strider imot grunnen til at hun er trygdet. Jeg vet om en dame som er uføretrygdt pga sosialangst. Likevel jobber hun full dag+ på en hestestall, hvor hun omgås masse forskjellige mennesker... Uærlighet mener jeg.
Gjest trygda Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Merker at jeg blir litt heit i toppen når jeg leser her.. Er selv ufør, og det er så absolutt ikke frivillig. Skulle fryktelig gjerne hatt mulighet til å jobbe og gjøre nytte for meg i livet, men det er desverre ikke mulig for meg sånn livet er i dag. Når det gjelder denne damen; hva vet du om det er en psykisk eller fysisk lidelse hun har? Eller kanskje en kombinasjon? Hva om hun lever med smerter du aldri vil kunne forestille deg. Tror du det finnes en mulighet for at hundene faktisk holder henne oppe istede for å bryte henne ned mer? Det er, tro det eller ei, en ganske stor påkjenning å måtte innse at man ikke fungerer som "alle andre". Det er mange som i tillegg til en opprinnelig fysisk sykdom blir psykisk dårlig av å ikke fungere i hverdagen. Det finnes helt klart noen som misbruker trygdesystemet Norge har i dag, men det gjelder langt ifra alle, og så lenge man ikke vet noe om bakgrunnen til at noen er trygdet, så bør man heller holde kjeft. Men om damen tjener penger på hundeoppdrettet, så skulle trygdekontoret vite om det. Kna hende det innvirker på trygden hennes eller strider imot grunnen til at hun er trygdet. Jeg vet om en dame som er uføretrygdt pga sosialangst. Likevel jobber hun full dag+ på en hestestall, hvor hun omgås masse forskjellige mennesker... Uærlighet mener jeg. ← Hundeoppdrett har ikke noe med trygda å gjøre, man får ikke lov til å registrere en kennel som firma i norge, ergo blir det ikke regnet som inntekt. Uansett, så skal det godt gjøres å tjene mer enn 1G på hundeoppdrett etter at alt av ugifter er bokført. (Og 1G er det fullt lovlig å tjene ved siden av uførepensjon, et av tiltakene for å få trygdede ut og prøve seg i arbeidslivet) Dersom den damen jobber svart, så kan du vel bare anmelde henne? Eller kan det hende at hun jobber der i regi av aetat? Det er faktisk mange trygdede som gjerne vil ut i verden og prøve å leve normalt, og det er ikke alle som forteller alle og enhver hva og hvorfor de holder på med det de gjør. Hilsen en provosert "usynlig" syk og uføretrygdet.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 Litt misvisende informasjon her. Det er IKKE lett å få innvilget uføretrygd i dag. Man skal gå mange runder gjennom sykepenger, rehabilitering og attføring. Testet av leger,sakkyndige og ev psykologer. Skal man i hele tatt bli vurdert pamå man ha en "synlig diagnose.....Mange mennesker som sliter med å få en rettmessig uføretrygd. Dessuten har de lov til jobbe ved siden av - det er faktisk en satsing ved å få dem tilbake til arbeidslivet. Husk at mange sykdommer kan være skjult! Så i stedet for å irritere seg over dette - vær glad for at vi lever i ett land som kan tilby slike velferdsordninger
Gjest Eir Skrevet 6. oktober 2006 #10 Skrevet 6. oktober 2006 Men om damen tjener penger på hundeoppdrettet, så skulle trygdekontoret vite om det. Kna hende det innvirker på trygden hennes eller strider imot grunnen til at hun er trygdet. ← Som en generell regel så tjener man ikke penger på hundeoppdrett. Myndighetene ville en gang innføre skatteplikt på slik inntekt, men droppet det etter å ha regnet på det, siden oppdrettere da ville kunnet få fradrag på alle utfiftene sine, som i de fleste tilfellene overstiger inntekten, og dermed ville staten gått i minus på en slik ordning. De fleste som driver med hundeoppdrett gjør det av idealistiske årsaker, for det er en dyr hobby. Ellers er jeg enig med Hu i Svingen, det er umulig å synse noe om denne damen, så lenge man ikke vet hvorfor hun er uføretrygdet, og jeg synes egentlig ikke det er noe folk trenger å stikke nesa si oppi, før de kjenner hele situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #11 Skrevet 6. oktober 2006 Merker at jeg blir litt heit i toppen når jeg leser her.. Er selv ufør, og det er så absolutt ikke frivillig. Skulle fryktelig gjerne hatt mulighet til å jobbe og gjøre nytte for meg i livet, men det er desverre ikke mulig for meg sånn livet er i dag. Når det gjelder denne damen; hva vet du om det er en psykisk eller fysisk lidelse hun har? Eller kanskje en kombinasjon? Hva om hun lever med smerter du aldri vil kunne forestille deg. Tror du det finnes en mulighet for at hundene faktisk holder henne oppe istede for å bryte henne ned mer? Det er, tro det eller ei, en ganske stor påkjenning å måtte innse at man ikke fungerer som "alle andre". Det er mange som i tillegg til en opprinnelig fysisk sykdom blir psykisk dårlig av å ikke fungere i hverdagen. Det finnes helt klart noen som misbruker trygdesystemet Norge har i dag, men det gjelder langt ifra alle, og så lenge man ikke vet noe om bakgrunnen til at noen er trygdet, så bør man heller holde kjeft. Hundeoppdrett har ikke noe med trygda å gjøre, man får ikke lov til å registrere en kennel som firma i norge, ergo blir det ikke regnet som inntekt. Uansett, så skal det godt gjøres å tjene mer enn 1G på hundeoppdrett etter at alt av ugifter er bokført. (Og 1G er det fullt lovlig å tjene ved siden av uførepensjon, et av tiltakene for å få trygdede ut og prøve seg i arbeidslivet) Dersom den damen jobber svart, så kan du vel bare anmelde henne? Eller kan det hende at hun jobber der i regi av aetat? Det er faktisk mange trygdede som gjerne vil ut i verden og prøve å leve normalt, og det er ikke alle som forteller alle og enhver hva og hvorfor de holder på med det de gjør. Hilsen en provosert "usynlig" syk og uføretrygdet. ← Det vil alltid være FORDOMMER mot mennesker som mottar trygd uansett - de har rett og slett for lite kunnskap.
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Klart det er mange som er uføre og faktisk ønsker å komme ut i jobb. Men mørketallene på snylterne er nok utrolig høye. Jeg kjenner flere som fint kunne ha jobbet men som velger å ikke gjøre dette. Jeg vet ikke hvordan systemet fungerer, mulig det er veldig strengt i dag, men for noen år siden var det det ikke. Klippet dette fra NAV: 87 233 Yrkeshemmede 45 336 Mottakere av rehabiliteringspenger 324 018 Personer med uføreytelse Dette er et alt for høyt tall. Hadde vi ikke hatt trygdeytelser så hadde mange av disse vært i jobb.
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 Det vil alltid være FORDOMMER mot mennesker som mottar trygd uansett - de har rett og slett for lite kunnskap. ← Hvem har for lite kunnskap? Du mener vel ikke at alle på trygd er syke og ikke kan jobbe?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #14 Skrevet 6. oktober 2006 Personlig generaliserer jeg ikke slik gjesten over gjør. Jeg har ikke FORDOMMER mot ALLE trygdede. Men jeg kjenner ETT tilfelle (damen i stallen) der hun misbruker systemet. Hvorfor jobbe blant folk (ikke i regi av aetat) når hun tilsynelatende ikke er i stand til å være i lag med mange folk?
Gjest Taxi Skrevet 6. oktober 2006 #15 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har i hvert fall ikke fordommer mot alle, men mot de som utnytter systemet og er LATE!!!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #16 Skrevet 6. oktober 2006 Vet det har vært flere tråder tidligere med dette temaet, men jeg må bare fortelle om ei dame som irriterer meg litt. Hun jobber ikke, lever greit på trygd og er hundeoppdretter. de har 9 bikkjer hjemme i huset sitt, og disse får turer, trening, masse pelsstell, og de reiser land og strand rundt og stiller dem ut. I tillegg har de masse kull. Dette er hunder som trenger mye stimulering både mantalt og fysisk, og de trenger mye pelsstell. og de har det bra og får det de trenger og mer. Oppdretteren løper selv rundt i ringen med de og å ha så mange bikkjer må jo nærmest bli en heltidsjobb. Er det bare meg som reagerer på at dama ikke klarer å jobbe og lever på trygd når hun klarer dette? vet om sååå mange lignende tilfeller. Jeg synes det er alt for lett å slå seg til ro med at man får trygd i steden for at personene det gjelder står på litt og prøver å komme seg tilbake i jobb etter hvert. ← Det kan finnes psykiske årsaker også, sånn til info
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #17 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg vet om en dame som er uføretrygdt pga sosialangst. Likevel jobber hun full dag+ på en hestestall, hvor hun omgås masse forskjellige mennesker... Uærlighet mener jeg. ← At hun klarer å fungere i den settingen, betyr ikke nødvendigvis at hun klarer det i en annen. Folks psyke er innfløkt.
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #18 Skrevet 6. oktober 2006 Lurer på hva de gjorde i gamledager jeg. Satte folk seg ned å sa at "nei, jeg har så vondt her og der at jeg trenger ikke å jobbe"?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #19 Skrevet 6. oktober 2006 Hvem har for lite kunnskap? Du mener vel ikke at alle på trygd er syke og ikke kan jobbe? ← Jeg har sett mennesker dø før de får innvilget uføretrygd! Jeg mener mange mennesker ikke har peiling på hvor vanskelig det er å få uføretrygd i dag.
Titti72 Skrevet 6. oktober 2006 #20 Skrevet 6. oktober 2006 Men alikevel kan du vel ikke bestride at mange på uføretrygt faktisk snylter på samfunnet? Det er val ganske mange prosent flere snyltere, en de som dør mens de venter på uføretrygd?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå