Gjest Haavard Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Jeg lurer på om noen av dere har erfart å måtte forholde dere til trafikkstøy, enten i hjemmet eller på arbeidsplass. Tenker da på at dere for eksempel har bodd nær en veldig trafikkert vei og ikke sluppet unna støykilden sånn sett. Hvordan har dette isåfall påvirket deg? Har du blitt stressa? Sliten? Klarte du å bli vant til lydene etter hvert? Var det mye trafikk i nærheten av hjemmet/arbeidsplassen, men la du ikke så mye merke til dette pga. god lydisolering? Håper på innspill!
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Jeg var nabo til en flyplass, men lærte meg å koble ut flystøyen etter et par år.
Gjest Haavard Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Et par år er lang tid. Hvordan opplevdes det før du omsider klarte å koble ut bråket? Gikk du aktivt inn for å skru av lydene, eller ble du simpelthen vant til det?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Ja, hvordan var det nå det var... Jeg gikk i alle fall aktivt inn for å koble ut til å begynne med, men det fungerer dårlig. Jeg ble nok rett og slett vant til det. Heldigvis var det ikke kontinuerlig støy. Det ville nok være verre.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Jeg bor ved en svært traffikert vei og blir veldig sliten av bråket. Om natten kan jeg ikke sove med vinduet åpent på grunn av støyen. Heldigvis har jeg godt isolerte vinduer. Jeg hadde ikke orket å bo her i mange år.
Gjest Haavard Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Jeg bor ved en svært traffikert vei og blir veldig sliten av bråket. Om natten kan jeg ikke sove med vinduet åpent på grunn av støyen. Heldigvis har jeg godt isolerte vinduer. Jeg hadde ikke orket å bo her i mange år. ← Det er utrolig synd at den slags støy skal få forringe hverdagen din. Biltrafikk er jo ikke så enkelt å få gjort noe med, enten må man flytte, eller få satt inn lyddempende vinduer. Ikke sikkert at sistnevnte er nok i seg selv. Mitt inntrykk er at få klarer å lære seg å leve med støyen, når de først har definert/oppfattet det som irriterende og plagsomt. Det blir mest om å gjøre å holde ut. Heldigvis for ørepropper!
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Haavard: Hvorfor spør du? Har du sjøl erfaring med støy?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 Min første studenthybel lå med vinduet mot en vei der det gikk masse tungtrafikk og trailere. I begynnelsen våknet jeg av det, etter en stund ble jeg vant til det, og da jeg etter en stund var på besøk hos foreldrene mine klarte jeg ikke å sove fordi det var for stille
Gjest Haavard Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Haavard: Hvorfor spør du? Har du sjøl erfaring med støy? ← Ja, har selv erfaringer. Jeg klarte ikke å forsone meg med all bilstøyen utenfor leiligheten min, så jeg valgte å flytte. Følte ofte at det ble bagatellisert av andre, at andre ikke forstod hvilken belastning det kan være å leve med støy 24 timer i døgnet.
Gjest gjest1 Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 Bor rett ved veien. Er bare et tettsted, men det kjører biler her i ett, og jeg kan ikke sove med vinduet oppe uten å irritere vettet av meg med svoooosj må se film høyt/ha høy musikk også, ellers overdøver bilene det. Jævlig plagsomt, skjønner ikke de lager så høy lyd!
Gjest King James Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 fly støy plager mer meg siden flyet på vei til flyplassen flyr rett over huset. Biler kjører det ikke så mye av her. Så det plager meg ikke.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Jeg bodde ved en sterkt trafikkert vei for noen år siden. Det plaget ikke meg, men mannen min var veldig plaget av det. Så lenge støyen er jevn, klarer jeg å overse den. Det er verre her vi bor nå. Det er lite trafikk og sjelden støy, men glade mennesker som skråler/krangler/synger nattestid etter en fuktig natt ute og en og annen bil som råkjører forbi huset. Fordi det er stillhet som blir punktert av plutselig bråk, forstyrrer det nattesøvnen min mer enn en jevn dur av trafikkstøy.
Gjest Fruktfat Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 ja, bodde midt i oslo en stund, våknet på morgenen avb busser som tok igang rett utenfor. og masse biler og uttrykningskjøretøy. nå bor vi på landet, mye for roen og stillheten.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2006 #15 Skrevet 17. august 2006 Når jeg tenker meg om, så var faktisk eksos og svevestøv fra flyplass og tungtrafikk et atskillig større problem enn støyen. Støyen kunne stenges ute ved å lukke vinduet, men gassene var over alt, hele tiden. Dette er mange år siden, men jeg blir fortsatt uvel av dieseleksos.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #16 Skrevet 17. august 2006 Jeg bor som nærmeste nabo til E-6. Veien på ene siden av huset og uteplassen på andre siden. Tenker ikke over støyen fra veien en gang. Man blir vant til alt
hilli Skrevet 17. august 2006 #17 Skrevet 17. august 2006 Jeg bodde i et lyskryss midt i byen. Vanlig bilstøy er greit nok, men Harleyer holdt på å ta knekken på meg hver vår.
Gjest Aerin Skrevet 17. august 2006 #18 Skrevet 17. august 2006 Barndomshjemmet mitt ligger rett ved en veldig trafikert vei, og det er en militærleir like ved, så jeg har hatt mange typer støy rundt meg hele livet. Har aldri opplevd at det har plaget meg, jeg er rett og slett vant til det.
Gjest brrr Skrevet 18. august 2006 #19 Skrevet 18. august 2006 Jeg byttet kontor for en liten stund siden og utenfor det nye kontoret er det masse trafikk og det høres godt selv om jeg er plassert langt opp i etasjene. Og i begynnelsen hørte jeg nesten ikke hva folk sa i telefonen pga. støyen, men nå har jeg vennet meg til det og merker det ikke så godt. Det er egentlig litt skremmende hva vi venner oss til, og hvor mye bakgrunnsstøy vi egentlig har rundt oss hele tiden. - ventilasjonsanlegg som står på hele dagen, når klokken er 15 og den slås av pga. sparing så merker jeg hvor utrolig stille det er. - during fra pcn som vi også slutter å legge merke til, den er ikke høy men den er der. Jeg har veldig lett for å koble ut lyder, har jobbet i åpne landskap tidligere og var aldri plaget av støy fra mine kolleger, jeg la til slutt ikke merke til støyen fra folk som pratet i telefonen eller pratet med kolleger. Jeg bodde også ved Trondheimsveien tidligere med konstant sus fra trafikken, det klarte jeg også å koble ut. Det er veldig mye støy rundt oss hele tiden, og jeg syns det er litt skremmende hva vi venner oss til av støy.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #20 Skrevet 18. august 2006 Min første studenthybel lå med vinduet mot en vei der det gikk masse tungtrafikk og trailere. I begynnelsen våknet jeg av det, etter en stund ble jeg vant til det, og da jeg etter en stund var på besøk hos foreldrene mine klarte jeg ikke å sove fordi det var for stille ← Kanskje vi bodde på samme studenthybel? Jeg opplevde nemlig det samme, fikk ikke sove før den siste bussen for kvelden hadde kjørt stoppet på bussholdeplassen. Nå bor jeg midt i byen, nær en traffikert vei. Men jeg bor såpass stykke unna at jeg ikke føler meg plaget av veien. Faktisk føler jeg trygghet når jeg hører toget i det fjerne, bussen stanse på holdeplassen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå