Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å kjøpe meg nytt kamera. Det står no mellom Canon 350D, Nikon D70 eller Nikon D50. Nokon med erfaring fra nokon av desse? Kva er pos/neg ved dei??

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har hørt at nikon skal være mer brukervennlig. men jeg har ikke peiling, kom bare tilfeldigvis innom et sted hvor disse ble diskutert. (www.foto.no kanskje?)

Skrevet
Takk, var til god hjelp  :)

no problemo ;)

har du forresten kommet frem til hvem du vil ha? evt hvorfor?

Skrevet

Ja, eg får meir og meir følelsen for canon. Deet er berre det eg har prøvd, og då likte eg det veldig godt. Itillegg forstår eg det slik at det er lettare å forstå meny og funksjonar på det... Eg er litt treg med å sette meg inn i nye ting! Kva endte du opp med, vart du fornøyd?

Skrevet
Ja, eg får meir og meir følelsen for canon. Deet er berre det eg har prøvd, og då likte eg det veldig godt. Itillegg forstår eg det slik at det er lettare å forstå meny og funksjonar på det... Eg er litt treg med å sette meg inn i nye ting! Kva endte du opp med, vart du fornøyd?

hehe har ikke kommet så langt. planen var en nikon d50, men etter den tråden der ble jeg så usikker. men kanskje jeg går for en canon jeg også!

Skrevet

Vi har Canon-kameraet, og er kanonfornøyd med det i alle fall :)

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg har D70 og er veldig fornøyd med det, har hatt det i noen måneder nå og det er fremdeles endel jeg ikke har peiling på hvordan fungerer, men jeg lærer til stadighet noe nytt og bildene blir veldig bra. Synes menysystemet er helt greit, selv om jeg opprinnelig var kjent med Canons og ikke Nikons menyer. Synes nok Canon-kameraet hviler lettere i hånda siden det er mindre, mens kjæresten mener det motsatte.

Skrevet

Hei

Sjekk http://www.dpreview.com . Der er det test av bilder og også et forum der folk deler sine meninger om de forskjellige kameraene og som regel finner man også eksempler på bilder som er tatt med forskjellige kamera.

Skrevet

jeg skal ha et canon 350D, har testet både det og nikon men canon ligger bedre i hånden min en nikon :)

Skrevet

lurer litt, det er flere som begrunner kamerakjøpet på canon fremfor nikon fordi det ligger bedre i hånden. dere som sier det, er det ca det eneste som gjør forskjellen på at dere ville ha et canon kamera fremfor nikon? eller er det flere faktorer her som avgjør?

Skrevet (endret)

Lurer på hvorfor dere har hengt dere opp i Canon og Nikon jeg da....Har selv nettopp skaffet ett HP kamera for under 3000, og det er helt sykt hva man kan gjøre med kamera, og med programmet som følger med. Photoshop ble helt plutselig ubrukelig.

Var nettopp ute og tok nærbilde av månen, og det ble kjempebra......

Siden dere snakker om foto, og hva man kan/ikke kan, så vil jeg anbefale ett program jeg fant på nett. Prøv det i 15 dager, se hva du kan gjøre med bildene, og se om du ikke kjøper det etterpå. Jeg vet at jeg skal.....

Franklin

Lykke til!!!! ;)

Endret av Mora di
Skrevet
Lurer på hvorfor dere har hengt dere opp i Canon og Nikon jeg da....

man finner seg gjerne et kamera man har lyst på og spør andre om synspunkter på nettopp det kameraet. jeg hadde lyst på nikon og spurte om det. så begynner flere å svare at canon er like bra. andre spør skal man velge nikon eller canon. kunne likegodt være noen som spør om fujikamera eller hp kamera valg. ikke noe å henge seg opp i det vel? ;)

Skrevet
lurer litt, det er flere som begrunner kamerakjøpet på canon fremfor nikon fordi det ligger bedre i hånden. dere som sier det, er det ca det eneste som gjør forskjellen på at dere ville ha et canon kamera fremfor nikon? eller er det flere faktorer her som avgjør?

for min del så liker jeg også brukermenyene til canon bedre enda jeg har puslet litt med begge typene.

det jeg ikke liker med nikon er at hvis man har små hender så blir det litt kinkig å betjene, vet om flere som også opplever dette som bedre på canon.

Skrevet
Lurer på hvorfor dere har hengt dere opp i Canon og Nikon jeg da....Har selv nettopp skaffet ett HP kamera for under 3000, og det er helt sykt hva man kan gjøre med kamera, og med programmet som følger med. Photoshop ble helt plutselig ubrukelig.

Var nettopp ute og tok nærbilde av månen, og det ble kjempebra......

joda, jeg har god erfaring med hp og jeg men uansett hvordan du vrir det så er det dessverre ikke et speilrefleks med mulighet for å bytte ut linser etc :)

Skrevet
Lurer på hvorfor dere har hengt dere opp i Canon og Nikon jeg da....Har selv nettopp skaffet ett HP kamera for under 3000 [...]

Det er vel fordi det er snakk om digitale speilreflekskamera, og disse to leverandørene har gode kameraer i akkurat den klassen. Hvis du har kjøpt deg et kamera til under 3000 er det nok et ordinært digitalkamera, ikke speilrefleks. Er himmelvid forskjell på bildekvaliteten. Vi har i alle fall selv et bra digitalkamera. Et Sony-kamera som kom ut best i test da vi kjøpte det (halvannet år siden). Men da vi kjøpte det digitale speilreflekskameraet fra Canon skjønte vi at vi tidligere ikke hadde ant hva bildekvalitet er. Speilreflekskameraene tar myyyye bedre bilder.

Skrevet (endret)

.

Endret av TheHairyToothfairy
Borte!
Gjest Gjest_BObla_*
Skrevet
Jeg var og huket tak i dette: http://productimages.sony-europe.com/DSLRA100__IM.jpg

Litt dyrere er det, men ikke så veldig mye (straks over 7000 krånasjer på Sony-Centeret). Det er iaffal verd pengene. Det slår beina under noe som helst kamera jeg har hatt, også Nikon og Canon.

Når det gjelder de to sistnevnte så har jeg alltid hatt den oppfatningen av at Nikon er det som foretrekkes mht kvalitet og levetid. Derfor har jeg stort sett holdt meg til dette, og vært veldig fornøyd så langt.

Jepp. og selv om Nikon D50 ikke kom så godt ut i nettavisens test, er den testviunner andre steder.,.. Komemr an på hva som testes. EN kompis har D50 og anbefaler det på det varmeste.

Gjest Arkmark
Skrevet

Jeg har brukt både D70 og D50 en del og såvidt vært borti 350'en til Canon.

D70'en er den jeg har trivdes best med. Du får tilgang til alt du trenger enkelt, og den har det meste jeg trenger. En del av funksjonene er tatt vekk på D50, og du må krongle litt for å finne andre. (I den sammenheng kan man jo si at jeg faktisk likte snarveiene på nå utgåtte D100 som D70 erstattet best, så det tyder jo på at det bare går nedover...)

Til mitt bruk fungerer 18-70 mm kit-linsa som følger med D70 glimrende, mens linsene som følger med D50, og forsåvidt også 350D er rimelig skrøpelige. Blir du en riktig entusist vil du selvfølgelig uansett kjøpe mer linser, men det vil gå lenger tid før du "vokser fra" D70-linsa enn de andre standardlinsene. (Men du kan jo selvførgelig også kjøpe løse kamerahus og hvilke linser som helst)

Jeg er litt usikker på om jeg liker 350D eller ikke. Menyene er en vanesak, og på det prisnivået tror jeg ikke kvalitetsforskjellen er særlig stor. (Argumentet med at proffer velger canon gjelder jo utstyr som koster tilsvarende en gjennomsnittlig stasjonsvogn.) 350D er lite, noe som er bra om du for eksempel skal på fjelltur, men jeg får ikke ordentlig tak i det. Såvidt jeg vet går det imidlertid ann å kjøpe batterigrep til kameraet (Noe du visstnok ikke får til D70/D50), så du kan vel kompensere for dette.

Har du råd til D70 ville jeg tatt dette foran D50, men D70 vs 350D er vel rett og slett en smaksak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...