Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Wasabi
Skrevet

Jeg trenger prosjekter for å få ventetiden til å gå! Er det noe jeg har glemt å tenke på/skaffe på forhånd mon tro? Helt sikkert! Hva manglet du etter fødselen som du skulle ønske du hadde klart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte aldri på at jeg hadde glemt å kjøpe inn noe, siden trossalt det fantes butikker også etter jeg fikk barna og kunne bare gå da og kjøpe! Man må jo uannset i barnebutikker når man får barn. Mye oftere enn før! ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenkte aldri på at jeg hadde glemt å kjøpe inn noe, siden trossalt det fantes butikker også etter jeg fikk barna og kunne bare gå da og kjøpe!  Man må jo uannset i barnebutikker når man får barn. Mye oftere enn før! ;)

Selv om butikkene er åpne, så er det vel ikke bare-bare å gå ut de første dagene som førstegangsforeldre? (Ser i allefall for meg at vi har nok å forholde oss til hjemme!)

Skrevet

Hvis dere er to, har dere bare godt av å glemme noe så dere kommer dere ut etterpå også. At dere tar dere en tur ut hver - hver dag - i de første ukene, er bare sunt. Trenger ikke være mer enn en handletur i butikken, men å komme seg ut er viktig.

Og nei, vi hadde ikke glemt noe. Og ja, butikkene stengte ikke den dagen jeg fødte. men joda, stadig noen små ærend som skulle fikses.

Skrevet

Ammeinnlegg trengte jeg... Og bind hadde jeg ikke kjøpt inn fordi hun kom litt før det vi hadde planlagt. Det stod på handlelista mi, men jeg rakk ikke...

Salve til såre bryster måtte også kjøpes kjapt!

Gjest Rognebær
Skrevet

Flere gulpekluter, nattbind, ammeinnlegg, og mer enn 1 pysj i den minste størrelsen...

Skrevet

Vi måtte kjøpe pyricept til å rense navlen med. Den ble litt betent.

Ellers kjøpte vi inn litt mer klær i str. 54. Alle klærne var altfor store, men han vokste i rakettfart så de passe fort.

Og kluter i gas, vi hadde altfor få. Det går maaange.

Skrevet

Pumpe til meg selv for minsten fikk smaken på flaska på sykehuset.

Skrevet

Slike Mesoft kompresser på 10*10 cm fra apoteket er geniale til å vaske stumpen med, spesielt om natten når vi vil det skal gå raskt og greit unna. Pakke med 100 stk koster 9 kr på det ene apoteket her og 16 kr på det andre (husker selvfølgelig ikke kjedenavn..)

Skrevet

Et annet tips for å få tiden til å gå er å studere sidene til Ammehjelpen, for meg var det i alle fall masse jeg lurte på (og lurer på fortsatt) med ammingen. Har mailet litt med en dame der i dag og fått masse gode råd og svar på noen av spørsmålene mine.

Skrevet

Jag hade inte köpt amningsBH - men rådet jag hade fått var att vänta med det tills jag fått barnet för att se hur stora brösten var då. Eftersom sonen blev kvar på sjukhuset i en dryg vecka fick vi åka ut på "permission" för att shoppa det.

Amningsinlägg trodde jag inte jag skulle behöva, eller att de hade på sjukhuset. Det är inte lika effektivt med pappershanddukar eller toalettpapper i BHn.

Denna gång tar jag med mig de gamla amningsBHarna till sjukhuset och nyinköpta amningsinlägg.

Gjest miiip
Skrevet

Ikke kjøp en 50-pk med ammeinnlegg før du ser hvor mye du lekker! :ler: Jeg har brukt mine i ull (for isolasjon) mer enn de engangsdingsene for å samle lekkasjer (jeg lekker lite). Jeg kjøpte også amme-BH før knøttet var født, og de passer veldig bra! (Kjøpt med kyndig veiledning på LaLina på St.Hanshaugen.)

Jeg hadde ca 20 små kluter og 20 tøybleier. Bruker tøybleiene mer fordi de små klutene er for små til f.eks. å ha under hodet hans el på skulderen for å samle opp gulp. Dermed har jeg litt mange av de små og litt for få tøybleier. Du trenger færre hvis du har tørketrommel!

Brystsalve kjøpte jeg også ganske tidlig. :) Det har gått bra etterhvert, men den hjalp i starten da det var tendenser til sår.

Hvor fort man er klar for å gå tur etter fødselen kommer veldig an på hvor mye barnet skriker, hvor mye dere sover, hvordan formen er etter fødselen osv. Det er ikke alle som er klar for trilletur første dagen hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på en ting, siden dere nevner at dere har kjøpt amme-bh, kluter mm. på forhånd.

Hvor mange amme-bh er burde man ha, tøybleier, gulpekluter og må man kjøpe egene truser ettersom man kommer lenger ut i graviditeten?

Er snart 4 mnd. på vei, uten antydning til mage. Så dermed passer alt av bukser og boxer truser. Men bh'ene begynner å bli litt små. Er det for meg å bare kjøpe litt større bh'er, eller burde jeg gå til en butikk der folk har litt peiling på dette. Tenker litt iforhold til amme-bh innkjøp også før man har født, da må man vel ventre så lenge som mulig opp mot fødselen, slik at man får mest mulig rett størrelse.?

Som dere sikkert skjønner er jeg en førstegangs fødende:)

Skrevet

Ang. undertøy.. Du trenger ikke nødvendigvis gravidtruser. Både stringtruser og boxere(helst sistnevnte) går med her i huset. Kanten går under magen. Noen velger truser for gravide, fordi de mener det er mer behagelig å ha kanten over magen.

BH-er.. Du får kjøpt ammebh-er til 2-300kr på H&M/Lindex/babybutikker i normale størrelser. Har funnet opp til DD på Lindex, faktisk. I babybutikkene har de opp til G og H :) VIktigste med BH-kjøp nå, er visstnok støtte og at de er uten spiler. Spiler sier de kan trykke på melkekjertlene og lage forstoppede melkekjertler. Også før fødsel.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tipset vedr. alt, spesielt det med spiler. Det var jeg ikke klar over at man må være opperksom på allerede i graviditeten. Han kun bh'er med spiler, så da må jeg nok kjøpe nye snarest!

Takk:)

Skrevet

Etter fødselen trenger man store gode truser med god plass til store "tantebind"...

Gjest Rognebær
Skrevet
Ikke kjøp en 50-pk med ammeinnlegg før du ser hvor mye du lekker! :ler:

Hei, si fra hvis du vil bli kvitt dem! Jeg har brukt en halv pakke allerede... :overrasket:

Skrevet

De første fire månedene brukte jeg mer penger på ammeinnlegg enn på bleier :forvirret:

Måtte bruke to i slengen på hver side, og når jeg ammet måtte jeg legge inn et ekstra på den puppen jeg ikke brukte. Kunne sikkert foret en tre-fire unger :ler: .

Gjest Jamila
Skrevet

Nå kom jenta vår litt brått på oss, 3 uker for tidlig, men vi mangla

- amme bh

- bilsete (fikk låne av naboen med nyfødt barn, puh!)

- mer enn en body i den minste størrelsen (50)

- bleier (hadde en pakke, men det gikk fort tomt gitt)

Men som Tusenfryd sier, det at BÅDE far OG mor får tatt seg en tur ut alene hver dag i de første par ukene, om så bare for å gå på butikken og kjøpe is eller bind, tror jeg er kjempesunt for begge to. En trenger noen pusterom med baby i huset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...