Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jente_81
Skrevet

Ja for et styr!

I ca 3 år har jeg alt i alt ca 1,5 år dødgang på attføringen.

Når jeg begynte hviste jeg lite hva jeg egentlig hadde lyst til, for alt jeg kunne tenkte meg kunne jeg ikke klare pga helsa.

Så tenkte jeg i nye baner. Jeg hadde lyst å ta forrentingsengelsk med kontor osv....

Men på den tida var det ingen som hadde slike kurser (de hadde men ikke nok deltakere).

Så endte jeg på interiør av alle ting (og jeg hadde topp karakterer). Men jeg sa til aetat at detter var min siste utvei og at jeg var redd for at dette ikke kom til å hjelpe meg i jobb. Vanskelig bransje..... Men aetat lovet meg gull og grønne skoger og at arbeidsmarkedet forrandrer seg. Men skolen var rett og slett for tøff for min kropp. Vanvittig mye studie og tegning.... mine problemer med skuldrene kom tilbake for fult! Fullførte året men ville aldri i livet ta andre året å gå gjennom samme smertehelvete. (andre år er rettet mot offentlig interiør, interesserer meg lite også)

Så etter å ha prøvd å få praksisplass i alle forskjellige tenkelige interiørplasser uten hell etter å ha prøvd 6 mnd, ble jeg plassert i en salg og service klasse i november hvor dem hadde begynt i september....... Trivdes ikke en plass og fant heldigvis det jeg hadde ønslet meg lenge, nemlig kontorfag med engelsk.

Nå har jeg min siste eksamen den 22 juni.

Jeg har begynt å søke jobb for en stund siden, men jeg har ingen lykke.

Mitt største ønske er å få en jobb, og når bemanningsbyråene spør meg om lønn så er ikke det så nøye.... svarer jeg.

Jeg har 6 mnd med å få meg jobb, men hva skal skje med meg hvis ikke jeg klarer dette?

Har alt dette vært forgjeves?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du mange steder å søke:

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=31672

Ellers må jeg si at det er hardt arbeid å søke jobber. Det er viktig å gi et godt inntrykk via cv og søknad. Men det er viktigst å gjøre et inntrykk så man blir lagt merke til - og innkalt til intervju. På hver søknad jeg skriver bruker jeg minst et par timer - enda jeg har en standard å gå ut fra! Siden jeg er kreativ, så bruker jeg en liten fargebrekk og en litt annen skrifttype i overskriften. Bare en liten forskjell som kanskje gjør meg interessant...

Jeg har også fått både søknadsstandard og cv evaluert av en headhunter.

Når jeg blir innkallt til intervju, bruker jeg igjen et par timer på forberedelser. Leser om bedriften, pugger hva de er ute etter og pugger hva jeg skal fokusere på hos meg selv. Finner frem klær dagen før og manner meg opp til å overbevise bedriften om at jeg er deres beste kandidat.

Gjest Nocturna
Skrevet

Hva med å sende åpne søknader til bedrifter som selger kjøkken? Det er vel her de fleste interiørkonsulentene jobber.

Du bør imidlertid ha lyst til å selge, og like å omgås kunder. Lurer på om jeg skal søke en slik jobb selv, jeg... :) Lykke til!

Skrevet

hva slags jobb er det du har lyst på da?

er det kontorjobb, så kanskje du skal prøve via ett vikarbyrå?

jeg har jobbet innen kontor i åtte-ti år, uten utdannelse, i starten var det gjerne litt vikariater etc, men det ga meg jo for det første en fot innenfor hos forskjellige firmaer + erfaring.

aetat burde vel også kunne hjelpe der, selv om det er kjempeforskjell fra kontor til kontor (aetatkontor altså) hvor hjelpsomme de er på å faktisk få tak i jobber.

det tar nok dessverre litt tid å få seg jobb også ja, og ihvertfall når man skal innenfor ett yrke man ikke har erfaring innen, men ikke gi opp, da kommer du ikke noen vei ihvertfall.

Gjest Jente_81
Skrevet

Takk for "backupp"

Liker å jobbe med mennesker, og kan godt selge- men da på en butikk hvor kunden søker meg og ikke over telefon hvos jeg må pushe på....

kan også godt tenkte meg kontorjobb. Har registrert meg hos Proffice, Manpower, Bemanningsbyrået, Temp team osv......

Krysser fingrene for å få noe,,,, er så redd for å havne mellom stolene....

Gjest Mannt
Skrevet
Takk for "backupp"

Liker å jobbe med mennesker, og kan godt selge- men da på en butikk hvor kunden søker meg og ikke over telefon hvos jeg må pushe på....

kan også godt tenkte meg kontorjobb. Har registrert meg hos Proffice, Manpower, Bemanningsbyrået, Temp team osv......

Krysser fingrene for å få noe,,,, er så redd for å havne mellom stolene....

Skriftspråket ditt er ikke det aller beste. Siden søknad og CV er det som skal gi deg innpass til intervjuene bør du bruke svært mye tid på disse, og også få noen som er flinke i norsk til å se over for deg. Du surrer en del med ord og uttrykk og skriver litt merkelig. Jeg er selvfølelig klar over at dette er et diskusjonsforum og ikke jobbsøknaden din, men likhetstegn kan ofte ses likevel. Du er muligens ikke etnisk norsk? Da er det mulig arbeidsgiver har noe større forståelse, men du bør absolutt gjøre ditt beste for å sende gode søknader likevel.

- Og ta nå ikke dette innlegget helt feil; Det er ikke ment for å hetse deg, bare som et godt råd!

Gjest Fruktfat
Skrevet

men altså; du er 24/25 og fikk skolegang gjennom attføring? kan jeg spørre hvilke plager du har? jeg har nemlig fått innvilget YA, men fordi jeg er under 26 og det ikke er noe galt med hodet mitt/lese/skrive vansker/lærevansker så får jeg MAKS ET HALVT ÅR PÅ KURS!! :kjempesinna:

ja, jeg er :kjempesinna: . har nemlig prata m lege, og trygdekontor, vært i møte med aetat, og de har sagt at ja, jeg får skolegang, den 26 års regelen gjelder kun om jeg er under utdanning. ingen har sagt noe om at jeg kun får ett kurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...