tuji Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Strikking og hekling har vært populært, hvis man lager kule ting, riktignok. Jeg elsker å holde på med håndarbeid, men synes nesten det er litt flaut å si at jeg broderer. Jeg føler at andre synes jeg er ei skikkelig kjerring når jeg holder på med slikt. Er jeg det? Burde jeg melde meg inn i AB (Anonyme Brodøser)? For ordens skyld: Jeg lager selvfølgelig kun hippe ting, ikke sigøynerdamer og hester
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Jeg føler at mange ser på det som kjerring, uansett hva man lager liksom.. Jeg hekler søte/ kule ting og strikker litt, blir ofte sett rart på når jeg sier at driver med håndarbeid.. Tenkte kanskje jeg skulle begynne på et sånt kurs hvor man lager sin egen bunad, siden jeg er en racer på å brodere. Er det kjerring?
Gjest Rognebær Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Altså... så lenge du ikke broderer nusselige kattepuser i solnedgang i A3-format, er du hipp og kul nok for meg! Hilsen Anonym Strikke-og-syerske
Gjest Miloine Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 (endret) For mange år siden da jeg gikk hjemme med sønnen min, broderte jeg masse! Jeg ble skikkelig hekta på det! Jeg fikk også mange "rare" komentarer da jeg sa jeg broderte! Nå broderer jeg ikke lenger, men jeg har en symaskin jeg syr enkle plagg på, duker, grytekluter, gardiner, putetrekk o.l.! Strikking og hekling er jeg ikke så flink på, men skulle ønske jeg var det. Endret 14. juni 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Både og. Det blir nok i hvert fall sett på som en kvinnegreie å brodere, hekle og strikke, med mindre man lager skikkelig originale, tøffe ting man selger dyrt. Personlig synes jeg vel heller ikke det er spesielt kult eller kreativt å brodere korsstingsjuleduker til den store gullmedaljen... Men mye håndarbeid ligger det jo mye teknikk og trening bak, og jeg har stor respekt for de som kan masse forskjellige sting og masker, sy, strikke eller hekle jevnt og pent osv, selv om de etter min smak noen ganger lager "kjedelige" ting. Det er da vel også kult igjen å strikke egne plagg og sånn? Kjenner mange oppegående folk som strikker og hekler fine ting.. Hekler en del selv, men lager ikke noe nyttig, bare snåle figurer.
Scorpina Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Ja, jeg syr jeg. Klær, duker, gardiner....the works. Om noen mener jeg er "kjærring" av den grunn så bryr det meg midt opp i r.....hekken
Gjest Fruktfat Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 ja, jeg synes det er kjerring. en ting er å sy/brodere sin egen bunad, det er jo utrolig flott å kunne det! men korsstingbroderier, hekle grytelapper og strikke ting, det er for meg noe bestemødre/pensjonister gjør. eksen min spurte meg en gang -litt forundret- om hvorfor jeg ikke strikket eh, nei, jeg var 18 og dette var før det ble in å strikke. (han var bondesønn, ja)
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Hva vil dere si er forskjellen på håndarbeid som er kjerring og håndarbeid som er kult da? KULT: - Foreksempel så hekler jeg kule/ søte vanter etter egen fantasi, alle forskjellige. Det vil jeg tro regnes som "kult" - Strikke ullsokker/ gensere i "moderne" stil er. - Strikke babytøy etter oppskrift eller hode synes jeg er kult uansett.. KJERRING: - Brodere 1-2-3 bilder - Strikke (digre uformelige) gensere/ sokker i klassisk bondemønster, og selge til spottpris er kjerring.
tuji Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2006 Jeg lager klær til datteren min, og bruker gamle oppskrifter fra 70-tallet. Så har jeg heklet en del babytepper av bestemorsruter. Det synes jeg er kult. Broderi kan lett bli kjerring, men jeg lager småmotiver som sommerfugler og slikt på ensfargede duker, putetrekk osv. Det synes jeg er bare pent.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Jeg lager klær til datteren min, og bruker gamle oppskrifter fra 70-tallet. Så har jeg heklet en del babytepper av bestemorsruter. Det synes jeg er kult. Broderi kan lett bli kjerring, men jeg lager småmotiver som sommerfugler og slikt på ensfargede duker, putetrekk osv. Det synes jeg er bare pent. ← Det vil jeg også si er kult. Men jeg tror grunnen til at så mange synes deyt er kjerring er fordi de tenker på ting som "kjerringer" lager.
aline Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 er det det? jaja, da er jeg kjerring, men må bare få si det at de tingene jeg både broderer og hekler er særdeles lite kjærringaktige. har nettop lært meg selv å hekle og har heklet to (holder på med pynten på det siste) "skjerf"/pynteskjerf i grovt garn med store treperler og gulltråd litt her og der. personlig synes jeg de er drittøffe og garantert ikke noe ei kjærring ville gått med, så da ser jeg ikke på det som kjærringaktig å lage det heller. jeg broderer og syr og hekler, trer perlekjeder og prøver (er litt lat akkurat på den fronten) å lage bunad... bortsett fra bunaden, så lager jeg alt utifra egen frie fantasi og følger aldri mønstre, bruker kreativiteten min på alle plan. har også store planer om å lage opp til salg, og siden materialene ikke er billige, så kommer det ikke til å bli noe billigsalg ihvertfall. de som synes jeg er kjærring pga det (har aldri fått høre det jeg da), får bare synes det. akter overhode ikke å gå inn i noen anonyme grupper nei, er stolt av både det at jeg lager og det jeg lager jeg.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Hva vil dere si er forskjellen på håndarbeid som er kjerring og håndarbeid som er kult da? KULT: - Foreksempel så hekler jeg kule/ søte vanter etter egen fantasi, alle forskjellige. Det vil jeg tro regnes som "kult" - Strikke ullsokker/ gensere i "moderne" stil er. - Strikke babytøy etter oppskrift eller hode synes jeg er kult uansett.. KJERRING: - Brodere 1-2-3 bilder - Strikke (digre uformelige) gensere/ sokker i klassisk bondemønster, og selge til spottpris er kjerring. ← Det er vel noe sant i dette, jeg kunne sikkert sagt det samme selv. Samtidig synes jeg ikke det er særlig pent å kalle det "kjerring" selv om "vi" synes standard-broderier er kjedelige. Det er jo en hobby som det meste av andre ting, og givende for den som driver med det.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Det er vel noe sant i dette, jeg kunne sikkert sagt det samme selv. Samtidig synes jeg ikke det er særlig pent å kalle det "kjerring" selv om "vi" synes standard-broderier er kjedelige. Det er jo en hobby som det meste av andre ting, og givende for den som driver med det. ← Forsåvidt enig i det, ikke pent. Jeg skylder på Tuji som puttet ordet "kjerring" inn i "munnen min"..
tuji Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2006 Dere vet jo at "kjerring" kommer av "kjære"? Det er jo bare positivt! *ro*
Gjest LilSweetie Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har kjempelyst til å lære meg dette, jeg! Og forbinder det ikke med kjerring i det hele tatt, men med kunstneriske jenter i kule originale klær
Ottine Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Synes ikke det er kjerring i det hele tatt - bare positivt at folk er flinke med henda sine. Jeg klarer dessverre ikke å hekle eller strikke selv, men sy - gardiner, puter og sånn, det gjør jeg. Og som Scorpina sier; det bryr meg mindre om folk sier det er "kjerring". Er bare bra at ikke alt er "made in China", vel?
Gjest 2324 Skrevet 14. juni 2006 #18 Skrevet 14. juni 2006 Synes heller ikke det er kjerring. Skulle ønske jeg kunne bruke henda mine til noe fornuftig, men er rett og slett talentløs.
Gjest f Skrevet 14. juni 2006 #19 Skrevet 14. juni 2006 Tror jeg skal gå litt mot strømmen jeg. Ja, jeg synes det er kjerring å strikke og brodere. Spesielt om man gjør det for å lage kule ting eller for å lage moderne varianter av ting og tangs. Det jeg ikke synes er kjerring er om man strikker, broderer, syr eller tover for å lage tradisjonelle ting. Eller for å ta være på håndtarbeidets kunst. Slik som f.kes. å sy bunad, strikke grå, tjukke ullsokker eller tove et sengeteppe. Det er altså min mening, men for all del: Håper mennesker kunne være sikre nok til å gjøre akkurat slik de har lyst til uavhengig av andres meninger. Så flott til dere som strikker og syr og broderer selv om de i omgangskretsen synes det er kjerring.
Gjest Rognebær Skrevet 14. juni 2006 #20 Skrevet 14. juni 2006 Jeg synes ting med pelsgarn er kjerring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå