Lipstick Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 Jeg er en ganske fersk gitarist. Har en stålstrengsgitar som vanligvis blir stående og støve ned i stua. Kan spille litt, har noen grep som sitter i fingrene, men savner å kunne spille litt bedre sanger enn Se min kjole og ro din båt (jobber med barn). Så det jeg lurer på er om noen av dere har noen linker til bra sanger med noter og grep som jeg kan spille på gitar? Liker rock, pop, country og alt mulig
liv Skrevet 27. mai 2006 #2 Skrevet 27. mai 2006 http://www.chordie.com/browseartist.php/a.php?filter= Her er det en del tekster med grep over. Du får grep om du trykker på "formated"
Yme Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 Da kan du jo laste ned powertabs eller guitarpro! http://www.hitsquad.com/smm/programs/Power_Tab/ Så kan du gå hit: http://www.powertabs.net/ for å søke på sanger du har lyst å lære deg. Det er driiiitlett! Den spiller låta mens den viser hvor på gitaren du skal trykke. ------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------- -------------------0-----0-----------------2--------- --0---0---1---2------2----2---2--1---0--------0---- Det er satt opp sån her. Den nederste streken er den sjukkeste på gitaren. Tallene er hvilket bånd du skal trykke på. Når det står 0 skal du ikke trykke inn noe, når det står 1 skal du trykke øverst på strengem, 2 skal du trykke nest øvers osv. Den sangen jeg har skrivd der er bynelsen på "come as you are" av Nirvana. Sifra om du trenger mer hjelp!
Meaty Skrevet 28. mai 2006 #4 Skrevet 28. mai 2006 Jeg pleier å bruke http://www.olga.net/ hvis jeg trenger chords (altså akkorder, eller grep om du vil) eller tabs (tabulatur, som er det yme beskrev) til sanger. Her finnes det meste innen pop og rock. Jeg begynte å spille for 10 år siden, har både elektrisk og akustisk gitar. Men jeg var dum og tok en laaaang pause på flere år, så da jeg tok frem gitaren igjen så merket jeg at en masse som jeg kunne tidligere ikke satt der lenger. Det å spille gitar er tydeligvis ikke som å sykle, for man trenger nok å spille regelmessig for å holde kunnskapene, og ikke minst trælene på fingertuppene, ved like. Så øv, øv øv! Jeg brukte forøvrig Lillebjørn Nilsens gitarbok da jeg lærte å spille, i den er det mange kjente norske sanger som er enkle å spille. ---------------- Noen sanger jeg husker at jeg spilte da jeg var nybegynner, og som du sikkert finner på OLGA er: What's up - 4 non blondes har bare 3 akkorder, men får man inn rytmen høres det proft ut likevel, så kan man heller legge inn litt variasjoner når man blir flinkere. Everybody hurts - R.E.M. fin til å øve arpeggio (øh...heter vel "plukking" på norsk?) Ikke så veldig vanskelig, siden det er en såpass rolig sang. The boxer - Simon and Garfunkle Her kan man bruke helt vanlige strummingakkorder (hva heter nå det på norsk da..) for å venne seg til grepene, og så gå over til ulike arpeggiovarianter siden. Introen/ verset til Don't speak - No doubt Overraskende enkelt å spille første del av denne låten - du bruker nemlig bare 3 strenger. Men det høres bra ut Refrenget er mere avansert... Skal se om jeg kommer på flere.
Ck- one Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Her får jeg og mange tips gitt!! Men, hvis du vil ha enkle of fengende sanger i bokformat, kan jeg absoultt anbefale Rock & Ballader 1 og 2. Jeg har spilt bøkene slitte, og her har du både tekster og gitargrep. Løp og kjøp!
Ck- one Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 Her får jeg og mange tips gitt!! Men, hvis du vil ha enkle of fengende sanger i bokformat, kan jeg absoultt anbefale Rock & Ballader 1 og 2. Jeg har spilt bøkene slitte, og her har du både tekster og gitargrep. Løp og kjøp!
Gjest gjest1 Skrevet 28. mai 2006 #7 Skrevet 28. mai 2006 Jeg vil lære meg det. Har spilt gitar en gang før og tok lisa gikk til skolen ganske raskt og smoke on water av deep purple (aldri hørt, men kan jo den like godt da) på fylla. Ka du sei, har jeg potensiale?
Gjest gotthard Skrevet 28. mai 2006 #8 Skrevet 28. mai 2006 bruker guitar pro 5. utrolig enkelt, du ser en hals på skjermen og de stengene du skal slå på er da markert på det båndet du skal ha fingra. skaff deg det og du behøver ikke kunne en note.
Lipstick Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2006 Takk for supre linker og tips!!! Skal prøve å spille litt senere i dag, gleder meg! Kjøper gjerne den boka som Ck-one anbefaler også når jeg får råd
Arielle Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Fra en amatør til en annen : Everybody Hurts (bruker ikke fingerspill jeg da, det høres bra ut uten også ), kjærlighetsvisa, blowing in the wind og og knocking on heavens door er lette å spille. Ikke så alt for mange skifte, og ingen barregrep (noe jeg med mine små, korte fingre har litt problemer med...). Kan være greit å lære seg alle de "vanlige" grepene før en begynner med barregrep
Lipstick Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2006 Har kjøpt Rock & Ballader 1 og 3! Her er det mange gode låter å pjalle på, deriblant noen av de du også nevnte, Arielle
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Jeg har Rock og Ballader 1 og 2, som faller i god smak på hytteturer. Her er noe for en hver smak.
*melis* Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Ser du har fått mange gode tips allerede, men denne siden liker jeg godt: http://fuv.hivolda.no/prosjekt/hunstmo/ Gitar er gøy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå