Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita pus som er veldig gravid. Hun er SVÆR...! Og pattene er hovnet opp, det begynte for noen uker siden. Jeg kjenner masse bevegelse.

Samtidig har jeg, utfra løpetid, regnet meg fram til at hun ikke skal ha før om ca to uker.

Det kan da ikke stemme...?

De går gravide i 9 uker, gjør de ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å huske at kattene går gravide i 63 dager.

Du kan se at fødselen nærmer seg når melkegangen hovner opp, det blir akkurat som en tykk pølse langs pattene. Pattene skifter også ofte farge når fødselen er rett rundt hjørnet.

Det at pus er stor kan tyde på mange unger, men det får du jo ikke se før de er der.

Lykke til med "famileforøkelse"!

Skrevet

og husk å sterilisere kattemor når du har fått omplassert alle kattungene(ved 12 ukers alder).

Gjest Gjest
Skrevet

Ca 60 dager fra parringsdatoen!

Tilater meg å lime inn noe en annen bruker skrev i en lignende tråd, håper det går greit.

Svarer på trådstarters spørsmål jeg  :) (mange gode råd her er gitt tidligere)

Mot slutten av graviditeten blir katten noe rastløs og begynner å se seg om etter et egnet fødested. Og tro ikke at du kan lage et for henne.  ;)

Du kan selvfølgelig være heldig slik at hun liker ditt forslag, men like ofte finner hun et selv. Det som kjennetegner fødestedet er ofte at det er rolig og "øde".

Dersom hun velger yndlingsplassen sin, vil jeg gi deg følgende råd slik at hun flytter over til din kasse

Ta vare på teppet hun fødte på og legge det i en kasse-seng, den du har laget. Dette kan fungere fint og gjør det i de fleste tilfeller jeg har hørt om. Om det var fordi hun likte sengen eller lukten fra teppet vet jeg ikke.

Selve fødselen går gjerne både fort og stille for seg, men det kan likevel være en god ide å ta en titt innom ofte. I og med at dette er første gang for både henne og dere vil dere vel være tilstede hele tiden, men pass på å ikke stresse moren. Hun velger et rolig sted fordi hun ønsker ro og fred. Det skal normalt ikke være nødvendig å hjelpe til noe særlig heller. PS! Hun skal spise opp morkaka.

Når kullet endelig er født må dere passe ekstra godt på mor. Hun tar forferdelig av og fortjener å bli stellet ekstra godt. Ungene er svært avhengig av moren den første tiden og piper så snart hun forlater redet for å spise. Moren tar derfor få og korte raster. Hun er utrolig takknemlig for en liten tår med melk/fløte levert i kassen. Vær også forsiktig i begynnelsen med å "vise fram" kullet. Moren blir utrolig engstelig når en kattunge fjernes fra kassen. Kattungen vil selvfølgelig pipe på mor og mor kommer. Først når ungene har fått øynene opp for den nye verden og er begynt å romstere rundt er tiden inne for en "visning".

LYKKE TIL! Jeg har vært med på mange slike fødtsler da jeg var yngre. Foreldrene mine drev med oppdrett av Birmaer.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

63 dager er termin, men alt fra 60-70 dager regnes som normalt svangerskap hos katter. Katten begynner å bli nokså stor ca to uker fra fødselen, så det kan nok stemme. Du bør også beregne en ukes feilmargin begge veier, da løpetid-symptomer er en usikker indikator for når parringen har funnet sted.

Dersom hun er veldig stor og klumpete bør du nok vurdere å holde henne inne frem til fødselen, både for å være sikker på at hun føder inne, og fordi hun er mere utsatt for farer ute pga nedsatt bevegelighet.

Endret av Varg-Menja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...