Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #1 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har sendt en jobb-søknad, men får beskjed fra mottaker om at de ikke får åpnet vedleggene mine. De er skrevet i Works XP. Noen som kan gi meg "bruksanvisninga" på hvordan folk uten XP får åpna de? Hvis det går ann da... Veldig takknemlig for hjelp!
abelille Skrevet 11. mai 2006 #2 Skrevet 11. mai 2006 Works er noe dritt og absolutt ikke kompatibelt med officepakken selv om selgere skal ha deg til å tro det. For å åpne works-filer må de laste ned en greie fra microsoft. Jeg fikk selv en works-fil for en stund siden og prøvde å laste ned det der uten at jeg fikk åpnet fila, så jeg gav opp. For å være ærlig tviler jeg på om en potensiell arbeidsgiver synes det er verdt trøbbelet med å laste ned masse (får kanskje ikke lov til å installere på bedriftens datanett heller). Et godt alternativ er openoffice. Der kan du velge å lagre filer som vanlig ms word-dokument. Det kan av og til være problem med det også, men i de aller fleste tilfeller går det da greit å åpne.
Scheherazade Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Jobsøknader og CVer bør lagres i pdf og ikke .doc. Og absollutt ikke i noe works-format! Hvis du gjør som abelille sier og laster ned OpenOffice har du mulighet til å eksportere til pdf derfra.
*Anne* Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker PDF Creator, den er enkel å installere, fungerer som en skriver, og da har du "låst" dokumentet. Veldig dumt å sende filer både som Word og Works, de kan bli endret hos mottaker. F.eks. hvis du har brukt en skrift-type mottaker ikke har. Anbefaler å laste ned denne, da har du en enkel løsning. Hvis du får problemer med å laste ned, kan jeg sende deg fila hvis du vil. Lykke til med jobbsøkingen!
14062003 Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har hatt problemer med å sende søknader som pdf. Mottakerne skjønte ikke ett pøkk stakkars. Enda dette var it-jobber! Så jeg lagrer nå i *.rtf. Det ser ut som det samme som *.doc (Word) og åpnes i Word, men er vistnok sikrere fordi det ikke kan inneholde makroer og virus og sånt (har ikke videre peil på akkurat dette, men har fått krav om å sende *.rtf nettopp av denne grunn på nettstudiene).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå