Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sendt en jobb-søknad, men får beskjed fra mottaker om at de ikke får åpnet vedleggene mine. De er skrevet i Works XP. Noen som kan gi meg "bruksanvisninga" på hvordan folk uten XP får åpna de? Hvis det går ann da...

Veldig takknemlig for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Works er noe dritt og absolutt ikke kompatibelt med officepakken selv om selgere skal ha deg til å tro det.

For å åpne works-filer må de laste ned en greie fra microsoft. Jeg fikk selv en works-fil for en stund siden og prøvde å laste ned det der uten at jeg fikk åpnet fila, så jeg gav opp. For å være ærlig tviler jeg på om en potensiell arbeidsgiver synes det er verdt trøbbelet med å laste ned masse (får kanskje ikke lov til å installere på bedriftens datanett heller).

Et godt alternativ er openoffice. Der kan du velge å lagre filer som vanlig ms word-dokument. Det kan av og til være problem med det også, men i de aller fleste tilfeller går det da greit å åpne.

Skrevet

Jobsøknader og CVer bør lagres i pdf og ikke .doc. Og absollutt ikke i noe works-format! ;)

Hvis du gjør som abelille sier og laster ned OpenOffice har du mulighet til å eksportere til pdf derfra.

Skrevet

Jeg bruker PDF Creator, den er enkel å installere, fungerer som en skriver, og da har du "låst" dokumentet. Veldig dumt å sende filer både som Word og Works, de kan bli endret hos mottaker. F.eks. hvis du har brukt en skrift-type mottaker ikke har.

Anbefaler å laste ned denne, da har du en enkel løsning. Hvis du får problemer med å laste ned, kan jeg sende deg fila hvis du vil.

Lykke til med jobbsøkingen!

Skrevet

Jeg har hatt problemer med å sende søknader som pdf. Mottakerne skjønte ikke ett pøkk stakkars. Enda dette var it-jobber! :overrasket:

Så jeg lagrer nå i *.rtf. Det ser ut som det samme som *.doc (Word) og åpnes i Word, men er vistnok sikrere fordi det ikke kan inneholde makroer og virus og sånt (har ikke videre peil på akkurat dette, men har fått krav om å sende *.rtf nettopp av denne grunn på nettstudiene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...