Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor dette passer inn, men legger det her jeg.

Har i mange år hatt lyst til å flytte til Frankrike eller Spania, for en ubestemt periode.. Alt fra 1 år og utover!

Selv om jeg bare er 20 år har jeg begynt å tenke litt mer seriøst på det, og lurer på om det lar seg gjøre. Eller, vet jo at alt går, men hvor enkelt er det egentlig?

Kan jeg flytte til f.eks Frankrike (rundt ved kysten der de kan engelsk) uten å kunne noe særlig fransk? Kan littegrann fra skolen, men det er så og si bare ord liksom.

Må jo han noe inntekt når man bor der.. Er det mulig å få seg jobb uten å kunne morsomålet, men at jeg snakker reletivt bra engelsk? Eller bør man ta seg et skikkelig kurs først? Man lærer jo språket ganske fort når man bor der.

Setter pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve aupair..

Ikke så veldig godt betalt, men du får en opplevelse for livet og en mulighet til å lære språket fort.

Hadde et søskenbarn som gikk vgs i frankrike, du kan jo studere noe? Søke om studiestøtte..

Gjest gjest1
Skrevet

Det er alltid en fordel å kunne språket, ihvertfall hvis du er ute etter en vanlig jobb som ikke krever spesialkompetanse. Det er lettest å lære språket i det landet du skal bo i, da får du brukt det mer aktivt, du blir kjent med nye folk og kan søke jobber samtidig.

Frankrike kan være et vanskelig land å få jobb i, det er høy arbeidsledighet og de har ganske strenge regler på jobbing for utlendinger. Sesongjobber er nok enklest å få, f.eks. drueplukking, men gir jo ingen stabil inntekt.

Skrevet

Oki, takk :)

Au pair kunne vært en idé kanskje ja. Være det først og lære språket osv.

Og om jeg liker meg godt der kan jeg jo kanskje få meg noe ordentlig jobb..

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, i Frankrike tror jeg absolutt det er en fordel å kunne språket ELLER ha spesialkompetanse. Jeg har en klassekamerat fra studiene mine som jobber i Paris uten å kunne fransk, men han jobber i et internasjonalt miljø, er faglig dyktig og det er et smalt fag. Lønna ligger godt under den norske, men de hr vel også lavere skatter.

Ellers er de mer flerspråklige langs grensa mot Tyskland også (Alsace og Lorraine), er min lille erfaring.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt en år som au-pair først, slik at du får lært inn språket. Dagligtale og slenguttrykk lærer du ikke på skolen likevel, det må leves. Da får du også lært kulturen, skaffet deg venner og bekjente og begynt å bygge et nettverk. Deretter kan du tenke videre og søke jobber eller ta en utdannelse eller noe.

Gjest gjest1
Skrevet

Utveksling er nok også en idé dersom du har tenkt å ta høyere utdanning.

Du melder deg opp ved f eks. en bachelorgrad ved et av Universitetene i Norge. På min bachelorgrad var det krav om å ha tatt minst 60 poeng av spesieliseringen (det faget man tar bachelorgrad i) før en kunne reise ut.

Du kan være på utveksling i opptil et år. En kan søke på friplasser, så mange slipper å betale skolepenger. I tillegg får du stipend fra lånekassa. Da jeg reiste ble ca 70 % av billettene dekket av stipend fra lånekassa.

Skrevet

En bekjent av meg reiste til Colombia for å drive med frivillig arbeid (eller var det utdanning? husker ikke helt) Men hun ville iallefall bruke året på å lære spansk. Når hun kom ned dit kunne hun knapt nok noen spanske ord, men med hennes utenlandsreise fulgte det med et intensivt spanskkurs for å lære grunnleggende spansk.Og når en begynner å få forståelse for språket så er det lettere å plukke opp ting fra lokalbefolkningen og da mestrer man til slutt dagligtale. Etter et halvt år så var hun iallefall ganske dreven i spansk, og har til og med fått spansktalende kjæreste.

Så så lenge man blir "tvunget" til å snakke/lære et språk for å kommunisere, så tror jeg man er veldig mottakelig for språket og lærer det fortere.

Skrevet

Jeg raader deg til aa ta kontakt med Eures (European Employment Services). Du kan faa kontakt med en Eures-konsulent gjennom Aetat. I tillegg til aa informere om utlyste stillinger kan de ogsaa gi raad om papirer etc som er nödvendig aa skaffe i det landet du vil jobbe i og ogsaa litt generell informasjon om landet.

I Frankrike og Spania er engelsknivaaet ganske lavt, derfor kan det vaere et utfordring aa finne jobb dersom du ikke er stö i disse spraakene. (Men jeg synes absolutt ikke du skal gi opp med en gang for det, det vil jo vaere nettopp dette oppholdet som gjör at du laerer et nytt spraak). Aupair og studieopphold er allerede nevnt. Hvis du vil ha en "vanlig" jobb skal det kunne vaere mulig aa finne det i utelivsbransjen (paa feriesteder), rengjöring etc i private hjem og sesongarbeid som plukking av frukt og grönnsaker (Det er faktisk folk som lever av dette, de begynner i Sör-Spania og jobber seg oppover hele veien til Nord-Franrike). Det som er negativt med disse jobbene er at det nok ofte er svart arbeid.

(Kom paa naa at det er nok lurt aa vaere frivillig medlem i Folketrygden. Da er du sikker paa at det ikke blir noe tull skulle du vaere uheldig aa faa problemer med helsa. Da faar du ogsaa Europeisk Folketrygdkort og det er i grunnen undödvendig med reiseforsikring. Men husk at du skal egentlig betale trygdeavgift i det landet du jobber i, jeg bare kom til aa tenke paa dette da jeg skrev om svart arbeid.)

Et raad til deg (og dette har jeg erfaring med selv). Spar opp penger saa du har nok til aa klare deg et par maaneder. Kjöp deg flybilett med aapen retur. Pröv lykken en stund og skulle du ikke finne noen jobb kan du vende nesa hjem mot Norge, en erfaring rikere.

Bare send meg en PM skulle du ha behov for mer spesifikke raad!

Skrevet

Se paa denne du!

www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=43812

Virker som om det er en del jobber paa call-senter ogsaa! Denne linken var litt gammel da, men paa www.eures.no staar det mer og i den ene annonsen jeg gikk inn paa (Transcom) sto det at det ikke var noe krav om aa kunne spansk :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar!! :) Kjempe fint!

• 3 år senere...
Skrevet

Hei

Språket lærer du rimelig fort, selv om fransk slett ikke er verdens enkleste språk.

Å finne et sted å bo er heller ikke vanskelig, og selv i Sør-Frankrike kan man finne rimelige boalternativer (spør meg i så fall, jeg har et bredt nettverk der gjennom virksomheten min FranskBolig).

Utfordringen er jobben. Au pair har man ikke alltid gode erfaringer med, jeg har hørt ganske mange ubehagelige historier, dessverre. Derimot finnes det etter min mening muligheter som oversetter eller assistent for ulike bransjer, være bank, eiendomsmegling osv. som har med britiske og skandinaviske kunder å gjøre. Jeg kan gi deg en liten starthjelp der også hvis du trenger det. Hos oss har vi også behov for litt hjelp for våre norske konsulenter i Sør-Frankrike sliter med å rekke alt. Ta kontakt ([email protected]) hvis du trenger hjelp!

Mvh

Skrevet

Jeg tipper trådstarter har bestemt seg for det ene eller andre i løpet av de snart 4 årene som har gått siden tråden ble startet.

Skrevet

hei!

Dette er fullt mulig :) Jeg er selv 21 aar og bor i barcelona, jeg flyttet hit kun fordi jeg ville oppleve noe nytt og komme meg litt vekk fra lille norge. jeg flyttet hit i januar i fjor, jobbet i en bar hvor jeg ikke trengte aa snakke spansk eller catalansk. Det var lett aa finne sted aa bo, jeg bodde i et kollektivt midt i sentrum og betalte 300 euro i maaneden (strom, vann, internett inkl). Naa bor jeg sammen me kjaeresten min som jeg traff her.

For oyeblikket er det litt vanskelig med jobb her, man kan ikke akkurat vaere kresen. Men det er alltid noe man kan gjore!

Barcelona er en by som har mye aa tilby og det er veldig internasjonalt! Du kan ogsaa finne gratis spraakkurs osv..

Det er absolutt til aa anbefale og husk om noe skulle gaa galt saa er det bare aa dra hjem til norge igjen.

P.s Hvis barcelona virker interessant saa anbefaler jeg deg denne siden www.loquo.com

Der finner du alt fra jobb, spraakkurs til sted aa bo.

Skrevet
Jeg tipper trådstarter har bestemt seg for det ene eller andre i løpet av de snart 4 årene som har gått siden tråden ble startet.

Er alltid noen som graver dypt i arkivene antar jeg :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...