Gå til innhold

Hva vasker du parketten med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og laminaten? Jeg har hele tiden brukt grønnsåpe men så var det noen som sa til meg at de hadde fått beskjed av de de kjøpte grønnsåpe hos at det tørker ut parketten... Så da lurer jeg på hva dere bruker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker nok grønnsåpe, selv om jeg også har hørt at det ikke er så bra :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal ikke bruke grønnsåpe fordi den legger igjen en hinne.

Jeg bruker syntetisk vaskemiddel som f.eks. Zalo, Ajax, flytende Jif (ikke skurekremen altså)

Gjest Gjest
Skrevet
Du skal ikke bruke grønnsåpe fordi den legger igjen en hinne.

Jeg bruker syntetisk vaskemiddel som f.eks. Zalo, Ajax, flytende Jif (ikke skurekremen altså)

Riktig. Hvem i Norge er det som ikke har fått med seg at grønnsåpe bare skal brukes på ubehandlet furugulv?

Den hinna du nevner blir til slutt grå og nesten umulig å få vekk.

Gjest allium
Skrevet

Jeg bruker mikrofibermopp.

Grønnsåpe tørker ikke ut parketten, tvert imot, den legger en fetthinne oppå, som gir skitten god grobunn.

Grønnsåpe skal kun brukes på overflater som ikke er forseglet med lakk, som ubehandlet tregulv og klinkerfliser. De trenger fettlaget som en beskyttelse mot at skitten skal trenge ned i gulvet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vaske? Du mener med vann og sånn? Jeg bruker en støvsuger en gang annenhver måned

Gjest allium
Skrevet
Har til dags dato ikke sett noen "hinne". Mulig jeg trenger nye briller :ler:

Men kan jo forsøke noe annet, dersom jeg finner noe som lukter like rent og godt. Det er jo selve belønningen ved å vaske, det! Go'lukta som henger igjen i timevis!

Bare støvsuger eller mopp er ikke noe alternativ her, ungene setter flekker og da må det skures :tristbla:

Mikrofiber våtmopp tar flekkene helt problemfritt. Det er unger her i huset også.

Så kan du jo sette en skål grønnsåpe under sofaen etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har både oljet og lakket parkett.

Tidligere vasket vi parketten hver uke. Nå har vi sluttet med det. Støvsuger istedenfor, samtidig som vi tørker vekk synlige flekker (bruker kun vann på kluten).

Når vi føler at gulvet trengs å vaskes, bruker vi kun mopp og vann til lakket parkett, og oljerefrehser eller rengjøringsmiddel (beregnet til parketten) på oljet parkett.

Gjest Gjest
Skrevet
Og laminaten? Jeg har hele tiden brukt grønnsåpe men så var det noen som sa til meg at de hadde fått beskjed av de de kjøpte grønnsåpe hos at det tørker ut parketten... Så da lurer jeg på hva dere bruker?

jeg har alltid brukt micro. av og til zalo. Er det noe man kan freche opp parkett som er lakkert? synes den er matt

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker vanlig vann, med to korker salmiakk oppi. Jeg orker ikke å vaske uten at det lukter helt rent. Den dagen jeg vinner i lotto skal alt av parkett UT av dette huset. Parkett er noe ordentlig drit å vaske.

Skrevet

Jeg vasker ikke parketten, jeg bruker tørrmopp og tørker bare av synlige flekker med en fuktig klut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker vanlig vann, med to korker salmiakk oppi. Jeg orker ikke å vaske uten at det lukter helt rent. Den dagen jeg vinner i lotto skal alt av parkett UT av dette huset. Parkett er noe ordentlig drit å vaske.

Høres fornuftig ut - vaske med salmiakk så lakken blir matt og vanskelig å vaske.

:ironi:

Kastet ikke du ut all parketten i huset og erstatten den med laminat for en stund siden forresten? ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Høres fornuftig ut - vaske med salmiakk så lakken blir matt og vanskelig å vaske.

:ironi:

Kastet ikke du ut all parketten i huset og erstatten den med laminat for en stund siden forresten? ;)

Jeg har begge deler og er like misfornøyd med begge.

Skal ha fliser på kjøkkenet og gleder meg!!

Gjest Gjest
Skrevet

Svært lite grønnsåpe i vannet, og vrir kluten nesten "tørr": det er en god oppskrift i forhold til allergier og selve gulvet.

Gjest Gjest
Skrevet
Svært lite grønnsåpe i vannet, og vrir kluten nesten "tørr": det er en god oppskrift i forhold til allergier og selve gulvet.

Har du link til den "oppskriften" som anbefaler grønnsåpe på parkett?
Gjest Gjesta
Skrevet

Har du ikke sett reklamen som har gått på tv i en årrekke?

Krystall grønnsåpe, anbefalt av Langmoen parkett ;)

Skrevet

Man skal ikke bruke microfiber på lakkerte flater, det sliper ned lakken.

Gjest Gjest
Skrevet

Som sagt: det sto "ørlite grann grønnsåpe"...dvs. nesten bare vanlgi vann, men med en dash av grønnsåpe. I tillegg skal kluten vris så godt opp at det nesten blir som tørrmopping.

Fungerer bra hos oss hvertfall.

Gjest Gjest
Skrevet
Har du ikke sett reklamen som har gått på tv i en årrekke?

Krystall grønnsåpe, anbefalt av Langmoen parkett ;)

Hehe - det er bare feilinfo. I mange år nå har det blitt informert om at grønnsåpe ikke skal brukes på parkett.

Gjest Gjest
Skrevet
Man skal ikke bruke microfiber på lakkerte flater, det sliper ned lakken.

Riktig det, men det bryr ikke folk seg om - de klager heller på parketten. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...