Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg bestilt time hos legen min. Hun sa til meg for flere måneder siden, ca 10 måneder, at dersom jeg ikke var blitt gravid til mai så skulle jeg kontakte henne igjen for å begynne å finne ut hva som er galt og hva som kan gjøres. Jeg har i en annen tråd her forklart hvor ekstremt ustabile syklussene mine er, og i dag fikk jeg mensen igjen, 9 uker etter siste gang.

Det jeg lurer på er hva som skjer nå. Hva kan jeg forvente meg? Jeg vet jo at der er flere her inne som har gjennomgått/er i gang med utredning, så jeg håper at det er noen som kan svare meg. Hvilke undersøkelser blir tatt, og hvor lang tid tar en fullstendig utredning? Jeg er veldig spent og veldig nervøs. Skal ikke til legen før i midten av mai, men er glad for at det første skrittet er tatt, nemlig å bestille time hos legen. Lider nemlig av legeskrekk, men det kommer jeg jo ikke unna i denne sammenheng :sjenert:

Jeg håper at det er noen som kan/tar seg tid til å svare meg. Sender alle andre prøvere en stor :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg gikk gjennom var foelgende: Foerst blodproever for aa maale hormonnivaaet, bl.a progesteron. Dette maa gjoeres paa bestemte dager i syklusen (dag 3 og dag 21 og 27, saavidt jeg husker). Dette gjorde jeg hos fastlegen. Resultatet ble oversendt gynekologen. Der kom jeg og min mann til samtale. Min mann ble fortalt at han maatte ta en saedtest, og jeg fortalte om min uregelmessige syklus og gikk gjennom en kort gynekologisk undersoekelse. Legen sa at utifra blodproevene hadde jeg 80% sikkert hadde pcos. Noen uker senere var min manns resultater klare, og jeg dro inn til innvendig ultralyd for aa sjekke at alt var i orden. Legen bekreftet pcos og sa at alt ellers var fint (bortsett fra en cyste, men den var borte noen uker senere da jeg sjekket paa ul igjen). Fikk resept paa pergotime og har denne syklusen tatt en halv kur. To blodproever paa dag 21 og 27 skal bekrefte/avkrefte om pergoen virket (altsaa ga meg eggeloesning).

Det var min historie, kjapt fortalt. Gangen i det varierer nok litt utifra hva de finner ut fra blodproever og gynekologisk undersoekelse, samt din manns svoemmere. Jeg synes ikke du skal grue deg, for slik jeg har opplevd det har det vaert helt greit aa gaa gjennom innvendig ul osv. Litt kjedelig med alle blodproevene, men det venner man seg til! :ler: Og det er ikke sikkert du trenger aa ta saa mange, da!

Haaper de finner ut raskt hva det er - uregelmessige sykluser tyder jo paa pcos, men det finner legen lett ut av. Lykke til!!

:klem:

Skrevet

takk for hurtig svar.

Jeg var for et år siden til gynekolog grunnet lange blødninger, blødde den gangen i 5 uker sammenhengende, og det var andre gangen jeg opplevde dette. Hun tok også den gangen en innvendig UL, og sa at alt så fint ut og fant ikke noen forklaring på hvorfor jeg hadde blødd så lenge. Det eneste hun kunne se som var abnormt, var at livmoren min var litt liten, men at det ikke skulle kunne være årsaken til langvarig blødning, eller problemer med graviditet senere. Den gangen var vi ikke prøvere ennå, men det er vi jo nå. Blodprøver er jeg ikke redd for så det går fint. Jeg er vel egentlig mest redd for hva de skulle finne ut, og er vel aller mest redd for å få svaret at jeg ikke kan få barn. Det ville være sorgen for meg :tristbla:

Skrevet
:troest: Skjoenner godt du er nervoes, men husk at MED hjelp har dere mye stoerre sjanser enn uten - det er mye legene kan gjoere i dag, saerlig naar "feilen" ligger hos kvinnen.
Skrevet

Takk for oppmuntring, trenger det nå :klem:

Er der noen andre som har opplevd utredning på en annen måte, eller er alles utredninger make, og i samme rekkefølge. Det kan jo være at det er en standard form. Er der foresten noen som ikke har blitt tatt seriøst av legen?

Vi har heller ikke fortalt familiene våre at vi prøver, men kanskje det nå er tid for å fortelle at det ikke går som smurt. Familiene våre maser om når de skal få bli besteforeldre osv. Tror at jeg kanskje vil fortelle det når vi er i gang med utredningen, om en liten måned.

Skrevet

Jeg kontaktet først fastlege, som snakket litt med meg, så sendte han meg videre til sykehuset for time på gynekologisk poliklinikk. (3 mnd ventetid på timen)

På gyn. snakke lege litt med meg, så tok han innvendig ul på meg, (der han så fem "sorte eggehull" i ene eggstokken, og seks i andre).

Han skrev og ut henvisning på sædprøve på mannen, og to blodprøver på meg.

Manne har levert og fått svar, skal tilbake etter tre mnd med en prøve til.

Jeg har levert mine to blodprøver, som skulle tas på tredje menstruasjonsdag, ene for hormoner og andre for diabetes.

Har fått svar på diabetesen, og venter på den andre. Selvfølgelig har nå da lege 14 dagers ferie, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Han måtte få svar på siste blodprøven før han viste hva vi skulle gjøre videre.

Men vi måtte: "Fortsette og prøve, ikke oftere en annenhverdag, og ikke sjeldnere enn to ganger i uka" ;)

Skrevet

Jeg var først på en time hos fastlegen min og snakket om hva som kommer til å skje framover og hvor lenge vi har prøvd etc. Deretter en ny time for å ta en gynekologisk sjekk og en innvendig UL (ikke alle leger som kan gjøre dette på legekontoret). Jeg tok også blodprøver på dag 20 i syklusen. Måtte vente en god stund på ny legetime for å snakke om resultatet av prøven. I mellomtiden var mannen på en privat klinikk og tok en sædprøve. Det var på eget initiativ, ikke noe legen hadde foreslått. Jeg har nylig vært hos legen igjen og diskutert resultatet av blodprøven, som viser for lite progesteron - men som kan komme av at prøven ble tatt for seint, siden jeg har så korte sykluser (ca 20-23 dager som regel). Fastlegen min har nå henvist meg videre til en privat klinikk for nye blodprøver for å sjekke progesteron og evt videre utredning.

Mitt råd er å stå på krava, ikke la dem avfeie deg med at det ser bra ut eller er normalt hvis du mener noe annet. På min siste legetime, ville jeg snakke om lutealfasene mine som er litt korte og hvor tempen faller tidlig - synes jeg. Legen avfeide meg med å si at jeg mest sannsynlig har EL og at det er viktig å ikke stresse med prøvingen. Grr! Men jeg er håpefull foran timen på privat klinikken, håper jeg får time snart!

Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg.

Har mannen deres vært med til alle undersøkelser/legetimer?

Mannen min har en jobb der han ikke kan komme og gå når han vil, og han har vel ikke krav på fri for å være med meg til legen. Er veldig spent på hva legen sier når jeg skal til henne i midten av mai, og hvor fort jeg kommer videre i systemet.

Lykke til videre med prøving/utredning til alle sammen. Håper 2006 blir et godt år for oss alle sammen :klem:

Skrevet

Har man forresten krav på fri fra jobben for å komme til alle disse undersøkelsene? Har dere andre fortalt arbeidsgiver at dere er til utredning for barnløshet? Jeg har selv bare et vikariat som utløper til høsten.

Skrevet

Mannen har ikke vært med inn til legen på noen av mine timer. Men den dagen jeg skulle ta innvending UL var han med og ventet utenfor, siden jeg gruet meg og var redd for om de ville finne cyster. Det gjorde de ikke heldigvis! :)

Jeg har tenkt at vi har rett til fri ifm utredning, siden man vanligvis har rett til fri ved legetimer. Feks ved kiropraktortimer har jeg rett til fri, og det kan jo fort bli ganske mange timer.

Men jeg har ikke sagt noe til arbeidsgiver om utredning. Jeg har jo ikke vært sååå mange ganger til legen ennå, og jeg jobber ulike skift. Så jeg har hatt legetimer utenom arbeidstid stort sett. En dag kom jeg senere på jobb pga legetime, men da hadde jeg kiropraktortime også og sa at det var derfor. Ingen som har lurt noe på det.

Skrevet
Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg.

Har mannen deres vært med til alle undersøkelser/legetimer?

Mannen min var bare med paa den foerste konsultasjonen med spesialisten, for aa faa informasjon og snakke med spesialisten. Ellers har han klart aa ta seg fri for aa levere svoemmerproeve, men han sa ikke akkurat hva han skulle, forstaaelig nok! Tror han tok en hvit en og sa han skulle til tannlegen.

Har man forresten krav på fri fra jobben for å komme til alle disse undersøkelsene? Har dere andre fortalt arbeidsgiver at dere er til utredning for barnløshet? Jeg har selv bare et vikariat som utløper til høsten.

Jeg vet ikke om jeg har krav paa det eller ikke, men jeg har heldigvis forstaaelsesfulle arbeidsgivere. Sier jeg at jeg skal til legen, saa sier de ingenting paa det. Jeg proever ogsaa aa legge timene til utenom arbeidstid, men det er ikke saa lett aa legge blodprovene til en tid det passer for en selv...Saa jeg har vaert MYE borte pg.a dette. Men jeg har en times lunsj, og jeg kan ta den ca. naar jeg vil, saa totalt sett har jeg nok ikke vaert saa mye mer borte fra jobben. Men naa har det skjedd saa mange ganger at jeg paa en maate har lyst til aa si hva det gjelder...men det blir altfor pinlig. :sjenert:

Skrevet

Tror kanskje at dersom dette er noe som drar ut i lang tid, så må jeg nesten fortelle noe til arbeidsgiver. Kanskje man møter forståelse.

Legen min har jo også kun konsultasjoner to dager i uken, så det begrenser jo også fleksibiliteten. Hittil har jeg kun fått legetimer utenom arbeidstid, men dersom man skal ta blodprøver på bestemte dager er det jo ikke sikkert at det klaffer sånn hver gang.

Kommer i hvertfall til å vente så lenge som mulig med å fortelle noe som helst på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...