Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #1 Skrevet 14. april 2006 Har nylig hatt befaring av to håndtverkere som muligens skal pusse opp badet vårt. De ville ikke gi en pris på stående fot (forståelig nok), men sa at erfaringen viste at det ofte tok 4-5 uker å gjøre arbeidet. Dess mer jeg tenker på det, jo mer utrolig høres det ut. Andre jeg har snakket med har fått badet fikset i løpet av en arbeidsuke eller to, men disse regnet med å bruke 130-140 arbeidstimer........ Kan dette stemme?? Nå var de riktignok billige pr. time, men om de skal bruke dobbelt så lang tid som vårt andre alternativ, så vil de nok bli dyre nok.... Setter stor pris på svar om deres erfaringer! P.s Vi skal ha et meget enkelt baderom, uten noe tidkrevende (som flislegging) i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #2 Skrevet 14. april 2006 Har nylig hatt befaring av to håndtverkere som muligens skal pusse opp badet vårt. De ville ikke gi en pris på stående fot (forståelig nok), men sa at erfaringen viste at det ofte tok 4-5 uker å gjøre arbeidet. Dess mer jeg tenker på det, jo mer utrolig høres det ut. Andre jeg har snakket med har fått badet fikset i løpet av en arbeidsuke eller to, men disse regnet med å bruke 130-140 arbeidstimer........ Kan dette stemme?? Nå var de riktignok billige pr. time, men om de skal bruke dobbelt så lang tid som vårt andre alternativ, så vil de nok bli dyre nok.... Setter stor pris på svar om deres erfaringer! P.s Vi skal ha et meget enkelt baderom, uten noe tidkrevende (som flislegging) i det hele tatt. ← Hva skal de gjøre? Vi fikk lagt alle fliser på vegger/gulv + arbeidet det medfører på 2 kvelder. da var varmekabler lagt+tak. da de var ferdige 8det var to menn) kom de fra rørlegger og satte inn dusj,vask,toalett neste dag. Kun skapdørene til innredning som manglet, som de kom med neste formiddag. taklistene sto igjen,men de malte vi selv
punkyB Skrevet 14. april 2006 #3 Skrevet 14. april 2006 Har pusset opp et par bad og de har tatt 1-2 uker. Da var det full oppussing med fjerning av alt gammelt og legging av gulv/varmekabler/fliser og skifte av sluk/rør. Noe av dette innkluderer jo herding/ventetid. Så jeg hadde sjekket hvorfor de mener det tar så lang tid. Sannsynligvis så vil de ta andre oppdrag innimellom ? Hvertfall hvis badet blir ubrukelig i 4-5 uker så er det litt upraktisk. Jeg hadde nok valgt en annen leverandør selv om det ble dyrere.
Gjest Tyr Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Har nylig hatt befaring av to håndtverkere som muligens skal pusse opp badet vårt. De ville ikke gi en pris på stående fot (forståelig nok), men sa at erfaringen viste at det ofte tok 4-5 uker å gjøre arbeidet. Dess mer jeg tenker på det, jo mer utrolig høres det ut. Andre jeg har snakket med har fått badet fikset i løpet av en arbeidsuke eller to, men disse regnet med å bruke 130-140 arbeidstimer........ Kan dette stemme?? Nå var de riktignok billige pr. time, men om de skal bruke dobbelt så lang tid som vårt andre alternativ, så vil de nok bli dyre nok.... Setter stor pris på svar om deres erfaringer! P.s Vi skal ha et meget enkelt baderom, uten noe tidkrevende (som flislegging) i det hele tatt. ← Vanskelig å si noe om tidsbruk, om du ikke forteller litt mere. Eks. er det et stort bad..mye som skal rives..event. støping av nytt gulv..rørleggerarbeid.. Men 4-5 uker høres for mye ut. Så det vanskelige, lage en avtale med håndtverkerne om hva som skal gjøres.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Alt skal rives, og bygges opp igjen. Det skal også rives en vegg slik at badet blir større. Badet er pr i dag ca 6 m2, men skal utvides til ca 9 m2. Det skal forlenges noen rør og et avløp skal legges om- Det skal også legges opp to nye elektriske kurser. På gulvet skal vi ha vanlig sveiset gulvbelegg, og på veggene skal vi ha baderomspanel. Mulig at vi må fore ut en vegg, men det vet vi ikke før vi har revet badet. Det skal ikke støpes gulv, kun isoleres med glava (hvis nødvendig) og legges gulvplater. Rørleggeren beregnet 40 timer på rørjobben, men jeg snakket akkurat med mannen min (som også er rørlegger), og han mente at dette var max 8-10 timers jobb (og da tok han hardt i). Snekker beregnet 100 timer, i tillegg kommer elektriker og han som skal sveise gulvbelegget. Det virker på meg som om de bare er ute etter å "dra timer"... (Billigere timesats, men MANGE flere timer) Disse håndverkerne har gode referanser når det gjelder kvaliteten på jobbene de gjør, og de er ca 20.000 billligere enn nestemann på lista. Fra det andre firmaet har vi ikke mottatt noe tidsperspektiv, kun et pristilbud på jobben (vi har brukt dette firmaet tidligere, og vet at de gjør en god jobb selv om de er litt trege) så vi har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg synes 140 arbeidstimer ++ høres helt borti natta ut.
Gjest Rognebær Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 Noen venner av oss har akkurat pusset opp badet, og håndverkerne der brukte 5-6 uker. Vi har hentet inn anbud, og de (et annet firma enn vennene våre brukte) ville bruke 4-5 uker selv om vi sa det hastet veldig. Tror det er ganske gjengs, de legger vel inn litt slingringsmonn. Det er jo ikke sånn at de kan gjøre alt fortløpende heller, alltid, hvis de skal støpe og ting skal tørke etc før de kan gå videre.
Gjest Tyr Skrevet 14. april 2006 #7 Skrevet 14. april 2006 Mannen din (eks?) har helt rett, du også forresten, de beregner alt for mange timer.. 20 000 kr billigere ?? For den summen kunne jeg ha gjordt jobben selv..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #8 Skrevet 14. april 2006 Tror det er ganske gjengs, de legger vel inn litt slingringsmonn. Det er jo ikke sånn at de kan gjøre alt fortløpende heller, alltid, hvis de skal støpe og ting skal tørke etc før de kan gå videre. ← Jeg vet at om en skal støpe gulv, så er det ca 2 uker å vente på at støpen skal være klar til å legge varmekabler på. Men dette er ikke arbeidstimer, dette er "ventetid" som håndverkerne ikke tar betalt for. I vårt tilfelle skal det som sagt ikke støpes noen som helst, og da slipper vi også de to ukene å vente på at støpen skal bli klar....
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #9 Skrevet 14. april 2006 Mannen din (eks?) har helt rett, du også forresten, de beregner alt for mange timer.. 20 000 kr billigere ?? For den summen kunne jeg ha gjordt jobben selv.. ← Takk, det var det jeg trodde.... (Ikke eks, bare bortreist på jobb) Har vel nesten bestemt meg for å gå for det noe dyrere alternativet, hvis ikke du tar jobben for meg da...
Gjest Tyr Skrevet 14. april 2006 #10 Skrevet 14. april 2006 Takk, det var det jeg trodde.... (Ikke eks, bare bortreist på jobb) Har vel nesten bestemt meg for å gå for det noe dyrere alternativet, hvis ikke du tar jobben for meg da... ← Ok bortreist. Ehm nå vil jeg nødig fornerme noen, men hvorfor tar ikke han seg av dette ?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #11 Skrevet 14. april 2006 Ok bortreist. Ehm nå vil jeg nødig fornerme noen, men hvorfor tar ikke han seg av dette ? ← Tar seg av jobben, eller "forhandlingene"? Han har lite tilgang til telefon på dagtid, så her i huset er det jeg som administrerer og organiserer. (Ikke alltid like vellykket, men jeg gjør så godt jeg kan) Når det gjelder å bygge badet, så vil vi ikke få "våtromssertifikatet" siden han er industrirørlegger og ikke er VVS-rørlegger.... så det er nok best at noen proffer tar jobben
Gjest Tyr Skrevet 14. april 2006 #12 Skrevet 14. april 2006 Jeg tenkte på forhandlingene, ikke like lett å lyge til noen som vet hva det snakkes om..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. april 2006 #13 Skrevet 15. april 2006 Jeg tenkte på forhandlingene, ikke like lett å lyge til noen som vet hva det snakkes om.. ← "Point taken", du har helt rett.... (og jeg ble ikke fornærmet ) Dette var også min tanke, derfor skal jeg i dag reise rundt på ulike byggesentre for å finne priser på materialer, jeg skal snakke med en snekkerkamerat om antall timer osv... Jeg tror også jeg har funnet ut hva som har skjedd.... og hvis jeg har rett i mine mistanker, så kommer jeg også til å forhandle "fastpris" på jobben i stedet for timespris, i håp om at de klarer å gjøre det fortere ferdig da...
Cr@sh Skrevet 15. april 2006 #14 Skrevet 15. april 2006 Hvis det kan gi deg en pekepinne, så har vi akkurat pusset opp vårt bad på drøye 6 kvm. Vi gjorde alt, unntatt å legge gulv/kabler og tak. Brukte 8 dager. Gjorde det meste selv - hadde 2 flisleggere som tok flisejobben og la membran. Dette gjorde de på 2 arbeidsdager (ca 15 timer)... Sånn til info... Lykke til med jakten på et godt anbud!
minienthe Skrevet 15. april 2006 #15 Skrevet 15. april 2006 vi totalrenoverte badet i fjor. måtte rive en yttervegg, hakke opp gulvet og støpe nytt, nytt røropplegg som også ble flyttet, nytt interiør, flislegging, varmekabler etc og dette tok 3 uyker inkludert ventetid på herding av gulv osv. badet er på ca 6 kvadrat. be om tidsgaranti på arbeidet de skal gjøre ihvertfall, det fikk vi uten problem og gutta var flinke og godt koordinerte
Grooo Skrevet 16. april 2006 #16 Skrevet 16. april 2006 Velg et "alt-i-ett-firma" som fikser rør, elektrisitet, fliser, mur osv for deg så du slipper ha kontakt med tre eller flere firmaer. Da sørger prosjektlederen for at rett person kommer til rett tid, ellers må man fort vente noen dager her og der på den ene eller den andre hvis man har dem fra forskjellige firmaer
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #17 Skrevet 16. april 2006 Hvis det kan gi deg en pekepinne, så har vi akkurat pusset opp vårt bad på drøye 6 kvm. Vi gjorde alt, unntatt å legge gulv/kabler og tak. Brukte 8 dager. Gjorde det meste selv - hadde 2 flisleggere som tok flisejobben og la membran. Dette gjorde de på 2 arbeidsdager (ca 15 timer)... Sånn til info... Lykke til med jakten på et godt anbud! ← vi totalrenoverte badet i fjor. måtte rive en yttervegg, hakke opp gulvet og støpe nytt, nytt røropplegg som også ble flyttet, nytt interiør, flislegging, varmekabler etc og dette tok 3 uyker inkludert ventetid på herding av gulv osv. badet er på ca 6 kvadrat. be om tidsgaranti på arbeidet de skal gjøre ihvertfall, det fikk vi uten problem og gutta var flinke og godt koordinerte ← Takk til dere begge! Da ser jeg at 4-5 uker er i overkant. 2-3 er vel mer realistisk. Kanskje en fordel å sette tidsfrist til senest 15 mai? Da skal alt være oppryddet og klart til å kjøres bort. Velg et "alt-i-ett-firma" som fikser rør, elektrisitet, fliser, mur osv for deg så du slipper ha kontakt med tre eller flere firmaer. Da sørger prosjektlederen for at rett person kommer til rett tid, ellers må man fort vente noen dager her og der på den ene eller den andre hvis man har dem fra forskjellige firmaer ← Et veldig godt tips! Vi har overlatt alt til byggmester, som da skal tilpasse "timeplanene" mellom de ulike håndtverkerne. De byggmesterene vi har snakket med har faste samarbeidsavtaler med både rørlegger og elektriker, og begge snekkerene hadde med seg rørleggerne med seg da de var på befaring. Begge forsikret meg om at her ville det gå "slag-i slag" uten ventetid, så dette er heldigvis allerede avklart.
agbre Skrevet 16. april 2006 #18 Skrevet 16. april 2006 Lykke til med ditt deilige bad. Inspektøren kommer med første tog etter at det er ferdig.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #19 Skrevet 16. april 2006 Lykke til med ditt deilige bad. Inspektøren kommer med første tog etter at det er ferdig. ← Takk, takk.... Første tog etter at renoveringen er ferdig går 15.mai ca klokken 16.40 fra Oslo S. (hvis snekkeren gjør jobben sin... ) Da kan du komme å ta en titt, men prøve det får du ikke, for det må innvies først...
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #20 Skrevet 16. april 2006 Alt skal rives, og bygges opp igjen. Det skal også rives en vegg slik at badet blir større. Badet er pr i dag ca 6 m2, men skal utvides til ca 9 m2. Det skal forlenges noen rør og et avløp skal legges om- Det skal også legges opp to nye elektriske kurser. På gulvet skal vi ha vanlig sveiset gulvbelegg, og på veggene skal vi ha baderomspanel. Mulig at vi må fore ut en vegg, men det vet vi ikke før vi har revet badet. Det skal ikke støpes gulv, kun isoleres med glava (hvis nødvendig) og legges gulvplater. Rørleggeren beregnet 40 timer på rørjobben, men jeg snakket akkurat med mannen min (som også er rørlegger), og han mente at dette var max 8-10 timers jobb (og da tok han hardt i). Snekker beregnet 100 timer, i tillegg kommer elektriker og han som skal sveise gulvbelegget. Det virker på meg som om de bare er ute etter å "dra timer"... (Billigere timesats, men MANGE flere timer) Disse håndverkerne har gode referanser når det gjelder kvaliteten på jobbene de gjør, og de er ca 20.000 billligere enn nestemann på lista. Fra det andre firmaet har vi ikke mottatt noe tidsperspektiv, kun et pristilbud på jobben (vi har brukt dette firmaet tidligere, og vet at de gjør en god jobb selv om de er litt trege) så vi har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg synes 140 arbeidstimer ++ høres helt borti natta ut. ← leier dere rørlegger for 40 timer da din mann er rørlegger og mener det er en ca 8 timersjobb? da har dere mye penger å spare på at han gjør det når han har fri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå