Gå til innhold

21 år, for ung til å bli mor?

Gjest Bøllefrøet

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet

To jenter som er bekjente av meg er nå gravide, og de vil begge være 21 år når barnet kommer. Enkelte i min vennekrets syntes at dette var helt grusomt tidlig å bli mor (de synes de heller burde tatt abort enn å bære fram barnet fordi det var så tidlig). Vet at det selvfølgelig kommer veldig ann på modenhet osv. og ikke bare alder, men syns du en gjennomsnittlig 21-åring er ALTFOR ung til å bli mor?

Endret av *MissA*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mamma til 3

Det må bli opp til hver enkelt. Selv var jeg 21 år når jeg fikk mitt første barn.

Jeg synes ikke det er altfor ungt og ei heller for tidlig. Mitt første barn var ikke planlagt, men alderen var akkurat passe for meg. Det er et par ting jeg gjerne skulle ha forandret på, hatt økonomien i orden, hatt en egen bolig m.m.

Men til tross for hvordan ting gikk og livet mitt er, så har det gått ganske bra og i dag har jeg 3 barn.

Vi var andre par ut i vennegjengen vår. Noen ble ganske overrasket.

Uansett hva andre synes er tidlig eller ikke, så er det opp til de som er gravide.

Jeg var ikke helt klar for barn når jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg modnet etterhvert ut i svangerskapet.

Jeg ønsker dine 2 venninner lykke til :) Å få et barn er et mirakel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

jeg synes det kommer helt ann på hvor voksne jentene er. Enkelte er feridg med å farte og flakse rundt, men andre ennå ikke er ferdig med å "leve livet". Tror ingen vet hvor store endringer i livet et barn vil føre til, men tror heller ikke det finnes en magisk alder hvor det er "perfekt" å få barn.

Synes det er litt frekkt å si at folk burde ta abort siden dem er så unge. Kunne ha forstått det om det var snakk om en 14-15 åring liksom..

Uansett så er det viktigste at barna er ønsket

(vet litt for mye om hvordan det er å ikke være ønsket gitt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To jenter som er bekjente av meg er nå gravide, og de vil begge være 21 år når barnet kommer. Enkelte i min vennekrets syntes at dette var helt grusomt tidlig å bli mor (de synes de heller burde tatt abort enn å bære fram barnet fordi det var så tidlig). Vet at det selvfølgelig kommer veldig ann på modenhet osv. og ikke bare alder, men syns du en gjennomsnittlig 21-åring er ALTFOR ung til å bli mor?

JA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mor da jeg såvidt var fylt 21, og jeg hadde ingen problemer med å prioritere barnet først.

Jeg vil absolutt si at jeg var voksen nok, men ser i ettertid at det hadde vært greit å være ferdig med utdanning osv. Likevel har det å bli mor ikke vært til hinder sånn sett, i og med at jeg har 6 år på høyskole.

Folk er forskjellige, og for noen passer det å få barn tidlig, for andre ikke. Det er også forskjell på hvor voksen man er i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes ikke dette er for tidlig.

Men det kommer jo veldig an på hvordan disse jentene er, om de er modne nok osv. Noen blir jo aldri gamle nok til å ta vare på et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er for tidlig. Jeg var rundt den alderen selv da jeg fikk mitt første barn. Tror at det er sundt for barna å ha unge foreldre, dessuten er det deilig å være 40 og ha voksne barn :) Mannen min og jeg koser oss med å ha tid til oss selv - og styre vår egen tid - selvom vi selvfølgelig passer godt på vår yngste sønn på 15.

Jeg kunne aldri i livet gjort som mange andre kvinner over 40 - få flere barn :forvirret: Det er noe jeg aldri kommer til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var altfor ung da jeg var 21, men det betyr ikke at andre er for unge når de er 21.

Dette kommer mye mer an på livssituasjon enn alder synes jeg!

(Når du fortsatt bor hjemme, aldri har forsøkt å bo sammen med kjæresten, drar på byen hver helg, studerer full tid og jobber deltid, så er du ikke helt klar for barn ennå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Det kommer an på livssituasjonen, og modenheten varierer veldig.

Er alt tilrettelagt for at de skal få barn er det greit.

Dersom de har en trygg jobb, eget sted å bo, har "flydd" fra seg og vet at barnefaren stiller opp(helst bo med barnefaren) mener jeg at 21 år ikke er for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et tankekors at de "aller fleste" fikk sitt første barn som 21-åring for en generasjon siden (fordi det var myndighetsalderen da man kunne gifte seg og flytte hjemmefra kanskje?).

Nå er det plutselig blitt alt for tidlig...

Da min mor fikk meg var man "eldre førstegangsfødende" hvis man var over 25. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninde av meg fikk barn når hun var 21 og var absolutt moden for det. Jeg derimot hadde sikkert ikke vært fult så moden, tror jeg...

Mamma var 21 når hun fikk mitt eldste søsken, og hun følte seg som en av de eldste blandt de damene som fikk barn samtidig som henne. Rart hvordan det har endret seg...

Modenhet er en personlig greie. Jeg synes ikke 21 er altfor ungt, det kommer an på personen. Jeg synes de har tatt en moden avgjørelse når de velger å ikke ta abort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Når ungen først er blitt til, synes jeg ikke det at de er 20 år gamle er et argument for å ta abort. Jeg mener det må mer tungtveiende grunner til for å gjøre det.

Når det gjelder å planlegge å få barn som 21-åring, er det kanskje litt tidlig. Men folk er forskjellige, og det er bra at noen får barn tidlig også. Risikoen for et sykt barn og komplikasjoner under fødselen er mindre enn om de hadde vært i 30-åra.

Og alle trenger ikke leve livet sitt på samme måte. Jeg synes vi skal slutte å stikke nesa vår ned i livene til folk som velger å ikke følge normalen til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen

Det er helt individuelt, da. Noen 21-åringer kan definitivt være mer modne enn enkelte 30-åringer.

Selv hadde jeg akkurat fylt 23 da vår eldste ble født, og han var veldig planlagt. Jeg følte meg moden nok da, hadde flydd fra meg og var i et etablert forhold med eget hus og begge hadde greie jobber. I ettertid ser jeg at det nok var litt tidlig. Andre barnet kom da jeg var 29, og det var noe helt annet. Jeg var mye roligere, sikrere og emosjonelt moden da. Men, det er klart, hadde jeg ikke hatt erfaring med et barn fra før, er det jo slett ikke sikkert jeg hadde følt meg så klar da nr to kom heller...

Jeg tror en 21-åring kan fikse morsrollen helt greit, så lenge hun vet hva hun går til og er bevisst på hva det innebærer. Som andre her sier - hun bør ha flydd fra seg. Det er ikke noe særlig hvis hun om to år føler at hun går glipp av alt hun burde hatt med seg og begynner å fly på byen hver helg i steden for å ta seg av barnet sitt.

Min mor fikk sitt første barn som 20-åring. Den gangen var det helt vanlig. Men en 20-åring i dag kan ikke på noen måte sammenlignes med en 20-åring for 30-40 år siden. Den gangen trådte man inn i de voksnes rekker ved konfirmasjonsalder, og det var ingen selvfølge at jenter skulle ta utdanning og bygge seg en karriere. De skulle bli gift, få barn og stelle hjemme. I dag er man jo ungdom fra man er 13 til man nærmer seg 30 - det er klart det er mye vanskeligere å ruste seg til foreldrerollen da.

Det at disse to jentene velger å ta ansvar og bære frem barna sine mener jeg sier mye om dem. Abort kunne vært en "enkel" løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 18 når jeg ble gravid og rakk akkurat fylle 19 før jeg ble mor.. I ettertid ser jeg nok at jeg med fordel kunne vært eldre - men jeg har da klart å fostre en kjekk ung mann så langt, med sunne verdier som det heter.. :ler: Så alder er bare en liten del av det å være forelder - det er så mange flere ting som spiller inn - ting du umulig klarer forberede deg på uansett alder forøvrig...

alikevel vil jeg påpeke at det nok er en fordel å være ferdig med utdannelse og ha en sikker inntekt og tak over hodet, stabile forhold rundt seg osv før man får barn... Det forenkler det hele en del.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt spørsmål. I andre land er man nesten som gammel å regne, mens her kommer spørsmålet om 21 er for ungt. Har ei venninne fra et latinamerikansk land som hadde to barn før hun ble 18.

Så lenge man ikke fortsatt bor hjemme og kan stå på egne bein, er det ikke for tidlig. Er man derimot umoden og tenker bare på festing og flørting, er det for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo veldig an på modenhet og livssituasjon. Og jeg tror også at de fleste som blir gravid i ung alder modnes veldig i løpet av de 9 mnd de går gravid.

Jeg var 18 år når jeg fikk førstemann, og 27 når jeg fikk andremann.

Jeg synes nesten at jeg var en bedre mor første gangen for da følte jeg at jeg måtte bevise at jeg var skikket som mor. Alt skulle gjøres etter boken og alt skulle være perfekt. Nå som jeg er eldre tar jeg litt lettere på ting og vet med meg selv at jeg gjør mitt beste for mine barn, og hva andre tenker bryr meg ikke så mye.

Jeg ser egentlig ikke på alderen i seg selv som noe grunn til ikke å få barn så ung, men jeg ville nok ha ventet til utdannelse og andre praktiske ting var på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var 21 når hun fikk mitt eldste søsken, og hun følte seg som en av de eldste blandt de damene som fikk barn samtidig som henne. Rart hvordan det har endret seg...

Da kan du tenke deg hva min mor følte da hun fikk meg som 25- åring. (Ja, jeg er eldst.)

Idag hadde ikke 25 vært særlig uvanlig.

Selv var jeg nok ikke mentalt klar til å få barn før jeg var 25. (Og det ser ut til at jeg blir 29 før jeg får noe barn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tja, jeg tror ikke de hadde tapt noe på å vente, for å si det sånn. Det å "fly fra seg", handler om så mye mer enn festing, drikking og å pule rundt. Jeg synes at hver gang ei ung kvinne ramser opp grunner til hvorfor hun er moden nok, så er disse punktene øverst på lista.

Men jeg tror det er vel så viktig å bruke god tid på seg selv (og evt mann). Den tiden hvor du kan være fullstendig egoistisk, og ikke ha andres behov konstant i bakhodet, den får du ikke igjen på en stund. Du skal føle deg frem i livet, forme din egen fremtid ift bosted, utdannelse og jobb. Finne ut hvem du er, før du skaper et nytt liv. Jeg tror de fleste av oss gjør lurt i å bruke tid på dette uten barn og de bekymringer de fører med seg. Å være moden nok handler ikke bare om å ha lagt helgefylla bak seg.

Men igjen; det er det jeg ser på som ideelt, det betyr ikke at unge mødre ikke er vel så gode som de litt eldre. 21 år er ikke akkurat en kritisk alder, heller, vi snakker liksom ikke om barn som får barn (for den saks skyld kjenner jeg også tenåringsmødre som er svært flinke).

Endret av Phobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt individuelt, da. Noen 21-åringer kan definitivt være mer modne enn enkelte 30-åringer.

Det er helt sant, men det er ikke nødvendigvis noe likhetstegnmellom dem som er en moden 21-åring og 21-åringer som får barn... Det tror at det å få barn forandrer folk, at man modnes underveis og at det er mange 21-åringer som hadde fungert kjempefint som foreldre.

Jeg mener de som planlegger barn må være i stand til å forsørge seg selv. Modenhet handler mye om å innse begrensninger og forstå konsekvensene av valg man tar. Statistikken sier at unge foreldre har dårligere råd og at det er mer samlivsbrudd i denne gruppen så betyr ikke det at dette gjelder for alle, men dersom man er en moden 21-åring tenker man gjennom disse tingene før man planlegger (alle bør i grunnen tenke gjennom disse tingene før de planlegger barn).

Selv er jeg skikkelig gammel når jeg får førstemann, det handler ikke bare om å vente til man blir moden...

Fordelen med å være eldre er at jeg har observert mange barn vokse opp og at jeg vet at jeg ikke må gjøre alt etter boka og at det går som regel bra. Jeg har ikke noe å bevise i samme grad som hvis jeg hadde vært 21!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...