Gå til innhold

Lov med " uaksepterte" ord på KG

Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex

Tråden Negerhorer i oslo er over seks sider lang og forsåvidt en spennende diskusjon men jeg reagerer på at ordet "negerhore " er akseptert på KG.

Jeg ba om å få tråden slettet med Hege har befretet at det er greit at Negerhorer er i overskriften.

Jeg blir personlig fornærmet av titlen og ordbruken. Man kan gjerne diskutere prostiusjon og fargede men og sette ordene sammen gir en veldig negativ mening.

Hva synes dere om at KG er mer opptatt av og slette diskusjoner om andre forum og at vi blir for personlige men det er greit og bruke sånne ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest1

Hvilket ord er du uenig i at skal bli brukt? Mange bruker "neger" om mørkhudete mennesker uten å legge noe negativt i det. Og horer er et litt mer negativt ladet ord enn prostituert, men dette er jo ikke akkurat en avis. Dette er privatpersoner som skriver innlegg med sitt eget språk. Litt må vi tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvilket ord er du uenig i at skal bli brukt? Mange bruker "neger" om mørkhudete mennesker uten å legge noe negativt i det. Og horer er et litt mer negativt ladet ord enn prostituert, men dette er jo ikke akkurat en avis. Dette er privatpersoner som skriver innlegg med sitt eget språk. Litt må vi tåle.

Hva med "kjerringhore"? Mange bruker kjerring om sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

For min del kan man gjerne skrive det også. Ser ikke noe galt i det.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Hva er 'uaksepterte ord'? Skal vi slette banning også?

Nå har jo KG lagt seg på en riiiimelig streng linje når det gjelder sletting fra før, mener jeg, så sånn sett hadde det ikke overrasket meg så veldig - men hvis jeg ser på dette som en enkeltsak, så synes jeg ikke det kvalifiserer til sletting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg blir personlig fornærmet av titlen og ordbruken.
Hvis du blir personlig fornærmet for noe som overhodet ikke er myntet på deg som person - da bør du kanskje la internett være internett en stund.

Du har jo gått helt bananas. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1
Hvis du blir personlig fornærmet for noe som overhodet ikke er myntet på deg som person - da bør du kanskje la internett være internett en stund.

Du har jo gått helt bananas.  :overrasket:

Jeg synes man skal være forsiktig med å si at andre ikke har noe på internett å gjøre fordi de reagerer annerledes enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex

Du har jo gått helt bananas.  :overrasket:

Bananas :ler:

Ja det er jeg nok.

Vel jegville tatt det personlig at none sa det til meg på gaten også jeg da.

Jeg opplever både neger og hore som negative ord og satt sammen blir det ekstra ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg er enig med Poden. Negerhore er en krenkende og rasistisk betegnelse, og burde ikke vært lov å bruke på KG-forumet.

Jeg lurer på hvor lenge en tråd med ordet j*def'tte i tittelen for eksempel ville fått stå uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Jeg er enig med Poden. Negerhore er en krenkende og rasistisk betegnelse, og burde ikke vært lov å bruke på KG-forumet.

Jeg lurer på hvor lenge en tråd med ordet j*def'tte i tittelen for eksempel ville fått stå uendret.

Det siste ordet du sier er flere hakk verre enn det første som ble nevnt slik jeg ser det.

Dessuten er det til og med politisk ukorrekt å si at jeg er ekte nordmann nå. Men jeg sier det. Og jeg nekter å si at jeg er etnisk norsk. For jeg er ikke det. Jeg er norsk. Punktum.

Hva er det neste vi ikke har lov til å si?

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke neger et negativt ladet ord, men så har jeg aldri fått det slengt etter meg noen gang heller. Og jeg ville ikke brukt det ordet til en mørkhudet, uten at jeg visste at det var OK for personen jeg sa det til. Hore har jeg blitt kaldt et par ganger, og det er vel noe av det styggeste noen kan si til meg. Men jeg blir ikke støtt av å se det skrevet på KG.

Men, negerhore skjønner jeg at noen reagerer på. For da setter man to negativt ladede ord sammen på en måte som spiller veldig på rase. Så jeg hadde syntes det var helt greit om man ikke hadde lov å skrive det her, for jeg synes det er veldig på grensen rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Grunnen til at jeg ikke synes det var SÅ ille, var at 'hore' faktisk var riktig, og at det ikke bare ble brukt som et skjellsord om en hvilken som helst afrikaner f.eks.

Jeg sier ikke at jeg liker det av den grunn, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er grensen for akseptable ord? Og hvem skal sette grensen? (OK, det må vel moderatorene gjøre.) Eller rettere, på hvilket grunnlag skal grensene settes?

For meg er ikke "neger" noe negativt ladet ord. I min dialekt betegner det noen som er mørke i huden, men det er mer generelt enn f.eks. "afrikaner". Derimot betrakter jeg "hore" som et entydig negativt ord. Jeg har imidlertid ikke problemer med å se at andre kan ha en annen oppfatning. F. eks.sier wikipedia dette om ordet "neger". Så jeg skjønner at jeg må bruke ordet med litt mer omhu enn det som egentlig faller meg naturlig. Derimot later det til at ordet hore er litt mer nøytralt enn det min oppfatning skulle tilsi.

Dermed må jeg bare innse at det som for meg er helt gjengs språkbruk, er ikke nødvendigvis "gangbar vare" hos alle andre. Jeg vil tro at de fleste av KG's over 10 000 medlemmer har sine fortolkninger av de fleste "uakseptable" uttrykk og dermed ville det være helt håpløst dersom enkeltbrukere skulle få bestemme hva som er godkjent språkbruk her inne.

Enten må vi godta at ikke alle har samme tolkninger av språket som oss selv, eller så må moderatorene sette opp en liste over fy-ord, så vi vet hva som er tillatt? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gamle Alex
Det siste ordet du sier er flere hakk verre enn det første som ble nevnt slik jeg ser det.

Hvorfor det ? Hvis vi hadde skrevet jøde hore at nok det blitt slettet

For meg er ikke neger et negativt ladet ord, men så har jeg aldri fått det slengt etter meg noen gang heller.

Og akkurat der har du et godt poeng. Det er en hel gruppe med mennsker som opplever dette daglig, er ikke det grunn nok til og la være

Cata- jeg er enig i deg i at det er vanskelig å finne ut av hva som er uakseptabele ord , men dette er rasistisk ladet og det burde ikke være ok på KG. Ihverfall når de sletter andre debatter som feks negativ omtale <av Pia Haraldsen

Endret av Poden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg kunne testet, men jeg har nok lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

Spørsmålet er vel, som Cata er inne på, om vi skal gå rundt og slette alt vi finner støtende i mer eller mindre grad - eller om vi ikke skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cata- jeg er enig i deg i at det er vanskelig å finne ut av hva som er uakseptabele ord , men dette er rasistisk ladet og det burde ikke være ok på KG. Ihverfall når de sletter andre debatter som feks negativ omtale <av Pia Haraldsen

Igjen er jeg bare delvis enig. Jeg betrakter ikke dette som mer nedsettende enn om det bare hadde vært tale om "horer". Skulle jeg bli støtt ville det vært av "hore"-delen av ordet, for å si det slik, men jeg er selvsagt klar over at andre kan oppfatte det på en annen måte (og gjør det).

Synes det blir en viss forskjell på begrepet "negerhore" brukt i så generell vending som her, sammenliknet med om man hadde brukt ordet om en navngitt person for eksempel. Da ville jeg vært enig i at sletting hadde vært på sin plass. I den aktuelle tråden benyttes tross alt ordet i en nøytral sammenheng. Slik ordet brukes der så kan jeg ikke se at det henger ut noen spesifikt. Det er ingen undertone av "alle horer er negre" eller "alle negre er horer" i det. Hadde det vært tilfelle så ville jeg vært mer enig i en eventuell sletting, for da hadde det vært tale om uthenging av en folkegruppe. Men som sagt - i den sammenhengen det står, så leser jeg det som et forholdsvis nøytralt ord (om enn ikke spesielt "pent").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det er lenge siden ordet neger ble slettet fra vårt ordforråd. Finnes det i noen ordbøker?rart om de aksepterer ordet her inne, for det er ikke akseptabelt andre steder. viser bare nivået her inne på sletting osv.....talentløst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Hvorfor det ?  Hvis vi hadde skrevet jøde hore at nok det blitt slettet

Dersom en gruppe kvinnelige jøder hadde gått på gata som prostituerte blir det det samme. Ikke om det blir brukt som skjellsord.

Og det er det som utgjør forskjellen. Å bruke ordet som skjellsord eller som beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Binna

Jeg sier neger om afrikanere og jeg sier horer om prostituerte.. Og jeg legger ikke noe stygt i det. Negerhorer synes jeg faktisk er litt verre, for det høres ut som alle negre er horer.

Det er veldig in i tiden at man ikke skal kalle noen sånn eller sånn. Man kan ikke engang si at en autist er en autist, det er en "person med autisme". Det blir litt for dumt for meg.

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...