Gå til innhold

Grunnlag fødselsperm...


Gjest Gravida

Anbefalte innlegg

Gjest Gravida

Siste måneden, er det siste måneden før perm begynner eller er det den siste mnd før man søker? :klø:

Jeg begynner min perm i begynnelsen av juni og har fått beskjed om å sende inn søknaden i begynnelsen av mai, altså 1 mnd før. Sender da med lønnsslipp fra april. Dette er supert for meg mht lønnen den mnd, men er det egentlig slippen fra mai (i mitt tilfelle) som gjelder og som jeg må ettersende?

Håper noen kan hjelpe meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snakket noen ganger med trygdekontoret men skjønner fortsatt ikke så spes mye av dette permisjonsstyret,så de må bare belage seg på å svare mer og mer til meg i allefall!!! Bare spør dem du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var senest 3 mnd før perm startet en må sende inn søknad jeg???Slik var det i allfall når jeg gikk ut i perm(begynnelsen av juli i fjor) Trygdekontoret er IKKE raske, så du bør sende inn tidligere hvis du vil få pengene når du vanligvis skal ha og ikke på etterskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk ut i perm. sist, tok de utgangspunkt i inntekten siste måneden før jeg gikk ut i perm. Jobbet i kommunen og det var arbeidsgiver som oversendte oversikt over lønnen til trygdekontoret. Jeg jobbet 1/2 stilling frem til det var 2 mnd igjen til permisjonen, da gikk jeg opp i 100% (dette fordi jeg gikk da tilbake i min 100 % stilling som jeg hadde hatt permisjon fra i ett år. Litt innviklet og jeg ringte trygdekontoret flere ganger fordi jeg var redd permisjonspengene ville bli regnet ut i fra halv stilling eller gjennomsnitt av de siste 6 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gravida

Kosejenta: 3 mnd før? Jeg mener hun jeg snakket med sa begynnelsen av mai, dvs 1mnd + 1 uke før perm begynner.... Kanskje jeg skal sende inn litt før hvis de er trege....Takk for tips :)

Flopp:I mitt tilfelle er det jeg som sender inn. Arb. giver sa at det ikke spilte noen rolle. Sender med siste lønnslipp,tenker jeg. De kontakter sikkert arb giver hvis de trenger aller siste mnd, noe jeg håper de ikke gjør....Aprillønnen er myye bedre enn mai kommer til å bli..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er de 6 beste av de 10 siste som skal sette grunnlaget i allefall.

Dette gjelder kun for de som er arbeidsledige når de går ut i permisjon.

Hovedregelen er den siste mnd før permisjonen tar til, men du må jo sende inn kravet ditt før dette tidspunktet. Send med den siste lønnslippen.

Poenget er at fødselspengene skal representere ditt "inntektstap" i den perioden du er i permisjon. Hvis du har varierende inntekt kan trygdekontoret legge en lengre periode til grunn for å beregne en representativ inntekt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosejenta: 3 mnd før? Jeg mener hun jeg snakket med sa begynnelsen av mai, dvs 1mnd + 1 uke før perm begynner.... Kanskje jeg skal sende inn litt før hvis de er trege....Takk for tips  :)

Mulig trygdekontoret du tilhører ikke er så treige...Med førstemann fikk jeg ikke alt jeg skulle pga rot og treig saksbehandling.Kjipt med 5000 mindre rett før jul...Enda jeg hadde levert i god tid da å. Men nå er du jo klar over det!!!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smilepia i.i.
Trodde det var senest 3 mnd før perm startet en må sende inn søknad jeg???Slik var det i allfall når jeg gikk ut i perm(begynnelsen av juli i fjor) Trygdekontoret er IKKE raske, så du bør sende inn tidligere hvis du vil få pengene når du vanligvis skal ha og ikke på etterskudd.

Ifg reglementet og informasjonen på trygdekontoret sine papirer og nettsider skal du sende krav om fødselspenger senest 4 uker før du starter permisjonen - dvs 7 uker før termin ettersom du skal ta 3 uker permisjon før termin. Men krav om fødselspenger kan fremmes i etterkant (f.eks ved veldig for tidlig fødsel, så har du ikke rukket å sende inn kravet i forkant) - men da betaler de max 3 mnd bakover i tid.

Enhver endring i permisjonen skal også meldes skriftlig senest 4 uker før de trer i kraft. Så da får man jo tro at de ikke bruker mer enn 4 uker på å behandle en sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smilepia i.i.
Siste måneden, er det siste måneden før perm begynner eller er det den siste mnd før man søker?  :klø:

Jeg begynner min perm i begynnelsen av juni og har fått beskjed om å sende inn søknaden i begynnelsen av mai, altså 1 mnd før. Sender da med lønnsslipp fra april. Dette er supert for meg mht lønnen den mnd, men er det egentlig slippen fra mai (i mitt tilfelle) som gjelder og som jeg må ettersende?

Beste 6 av siste 10 mnd gjelder dersom du er arb.ledig eller har variabel inntekt før du går ut i permisjon.

Ellers er det siste månedslønn som bli lagt til grunn (og har du fast jobb med fast lønn er det jo ikke noen forskjell)

Men de utøver også skjønn på trygdekontoret. Dersom lønnen din siste mnd varierer med mer enn 25% opp eller ned i forhold til tidligere måneder, vil de legge snitt inntekt de siste 3 år til grunn også.

Jeg har timesbetalt og dermed variabelt utbetalt lønn. Starter min perminsjon i slutten av mai, og sender derfor inn papirene medio april. Jeg kommer derfor til å sende inn lønnslipp for mars, dersom jeg sender inn noe. Ellers er det jo arbeidsgiver som skal dokumentere din inntekt, og min arbeidsgiver fyller ut lønn ut fra timeslønn og 100% stilling - ikke noe beregning av hvor mange timer i snitt jeg blir å lande på.

Dette er det mest avklarende jeg har klart å finne ut fra trygdekontoret (inkludert etter en times samtale med en konsulent hos dem) - så håper det hjalp deg noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Beste 6 av siste 10 mnd gjelder dersom du er arb.ledig eller har variabel inntekt før du går ut i permisjon.

NEI det gjør det ikke. Dette er en utbredt misforståelse, men det stemmer ikke. Det kan i teorien tenkes tilfeller hvor de seks beste av de ti siste representerer din faktiske inntekt, men dette er utrolig sjelden og folk bør ikke tro at de legger de beste månedene til grunn når de regner gjennomsnitt. De bruker som regel alle månedene.

Beste seks av de siste ti er kun for arbeidsledige.

Endret av gurimalla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis man i utgangspunktet har fast lønn, men får betalt for pålagt overtid i tillegg; Lønner det seg da å prøve å få med seg flest mulig kveldsmøter, slik at man får høyere inntekt enn "normalt" den siste måneden. I den grad man kan bestemme det selv og er frisk nok, selvsagt...

Da kan man jo dra opp inntekten ganske kraftig. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hvis man i utgangspunktet har fast lønn, men får betalt for pålagt overtid i tillegg; Lønner det seg da å prøve å få med seg flest mulig kveldsmøter, slik at man får høyere inntekt enn "normalt" den siste måneden. I den grad man kan bestemme det selv og er frisk nok, selvsagt...

Da kan man jo dra opp inntekten ganske kraftig.  :overrasket:

Nei du kan ikke dra opp inntekten ved å ha mange overtidstimer den siste mnd. Overtid regnes i prinsippet ikke med, men hvis du jobber regelmessig og mye overtid vil dette likevel bli tatt inn i grunnlaget. Husk de skal forsøke å finne ut hva du "taper" på å være ute i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke dra opp inntekten ved å ha mange overtidstimer den siste mnd. Overtid regnes i prinsippet ikke med, men hvis du jobber regelmessig og mye overtid vil dette likevel bli tatt inn i grunnlaget. Husk de skal forsøke å finne ut hva du "taper" på å være ute i permisjon.

Om lønn siste mnd fravier mer enn 25% av hva du tidligere har tjent vil de ikke godta siste mnd som grunnlag men beregne et gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...