Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så fryktelig lyst på skikkelig god baba ghannoush (auberginepuré), med den gode røyksmaken som man får på libanesiske restauranter. Men når jeg har prøvd å lage det selv, med auberginer stekt i ovnen, blir det temmelig tamt.

Er det noen som har prøvd å lage baba ghannoush med auberginer stekt i grillpanne? Det foresvever meg at det kanskje kan gi litt av den riktige smaken. Jeg har selvsagt tenkt å prøve det ut selv når jeg får anledning, men det hadde vært kjekt om noen hadde erfaringer eller tips å dele. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du kan ikke varmrøyke litt av aberginen for å få røyksmak? Det er veldig enkelt hvis du har en wok eller lignende.

Nå asossierer jeg helt fritt her, har ikke lagd baba ghannoush før så jeg er litt på tynn is her ... :plystre:

Eller du kan prøve med litt røykolje, selv har jeg kun brukt det til "seilaks" som er sei, som jeg farger rød og har røykolje på, så det blir som "røykelaks".

Skrevet
Du kan ikke varmrøyke litt av aberginen for å få røyksmak? Det er veldig enkelt hvis du har en wok eller lignende.

Mener du sånn med te og ris eller hva det nå er? Kunne kanskje være forsøket verdt (bortsett fra at jeg har hevet begge wokene jeg hadde :ler: ).

Å sette smak med røykolje er kanskje mulig (selv om jeg synes det høres litt skummelt ut :overrasket: ). Kjøpes den på apoteket?

Gjest gjest1
Skrevet

Røykolje kjøpes på apoteket og må brukes med forsiktighet, den har en veldig sterk smak.

Syns og det var litt skummelt første gangen, men i et anfall av nostalgi fant jeg ut at seilaks hadde vært kanllgodt. Og det var det :sikle:

Som sagt jeg er på tynn is, og er kjent for å eksperimentere utover det som er godt..... :rodme:

Skrevet

Det beste er kanskje å vente til sommeren og bruke utegrillen?

Ser for meg at auberginen kanskje ikke blir like myk/fuktig når man steker den i grillpanne, at varmen totalt blir lavere slik at den sakte tørker mer ut, liksom?

Men nå bare gjetter jeg litt. Har laget baba ghanoush en gang - da glemte jeg å prikke auberginen som eksploderte med et kjempesmell i ovnen, og ble seende ut som restene av en blekksprut, iflg mannen min. :grine2:

(hadde heldigvis en i reserve ;) ).

Skrevet
Det beste er kanskje å vente til sommeren og bruke utegrillen?
Men jeg vil ha baba ghannoush NÅ :sur: Dessuten bor vi i et borettslag med grillforbud. :forvirret:

Ser for meg at auberginen kanskje ikke blir like myk/fuktig når man steker den i grillpanne, at varmen totalt blir lavere slik at den sakte tørker mer ut, liksom?

Det høres sannsynlig ut, ja. Men kanskje hvis jeg skjærer auberginen i litt tykke skiver, griller dem kjapt for å få litt "svismak", og så steker dem ferdig i ovnen?

Skrevet
Som sagt jeg er på tynn is, og er kjent for å eksperimentere utover det som er godt..... :rodme:

Det er morsomt å eksperimentere! Og ofte blir det jo godt, så får vi heller holde tett om de mindre vellykkede eksperimentene. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...