Gå til innhold

Oppskrift på pizzasnurrer?

Kristin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pizzasnurrer (20-22 stk)

50 g smør, evt 2 ss olje

4 dl lunkent vann/skummet melk

1 egg (halvparten til pensling)

50 g gjær

1 ts salt

½ ts sukker

1 liter hvetemel/finbakstmel

2 ss olivenolje

8-10 ss chilisaus/pizzasaus

14 skiver skinke (i strimler)

14 skiver hvitost (eller tilsvarende revet)

2 ts pizzakrydder

Smelt smør og tilsett vann/melk. Varm til 37 grader, og rør ut gjæren. Tilsett resten av ingrediensene, kna deigen smidig og la heve ca 40 minutter. Del deigen i to og kjevle dem ut til avlange leiver. Pensle med olje og bre saus utover. Legg skinke og ost på og strø krydder over. Rull sammen fra langsiden, skjær i skiver og legg på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg, stek på nederste rille ved 225 grader i 12-14 minutter.

Bruk gjerne andre typer fyll, f.eks. kjøttsaus, eller gryteretter som chili con carne. Eller f.eks. finhakket løk, soltørkede tomater og hvitløk som er stekt i panne + parmesan. Min favoritt er å smøre på salsa, så har jeg på grillet kylling i biter, maiskorn, hakket løk og revet ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bakt pizzasnurrer nå og prøvesmakt. De var herl nydelige!! Deigen var også veldig god å jobbe med. Disse skal jeg bake mere av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Takk Arkana for oppskrift! Da har jeg prøvd meg i dag for første gang, og det var kjempe godt. Lurer på om jeg kjevlet leivene litt for tynne? Hvor tynne/tykke skal de være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kjevlet leivene litt for tynne? Hvor tynne/tykke skal de være?

Det bestemmer du egentlig selv. Jeg foretrekker at de er relativt tynne slik at det ikke blir altfor mye "brød" i forhold til fyllet. Lager du dem veldig tykke kan det være du må steke dem litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_billie_*

Vet ikke om jeg trenger Arkanas hjelp, eller om noen andre kan hjelpe meg, som har laget denne oppskriften, eller lignende pizzasnurrer!

Jeg har akkurat laget denne deigen, dobbel oppskrift. Har tatt i, vil tro, minst 2,2 l. med mel istedet for 2 liter. Når jeg laget den med 2 liter ble den FRYKTELIG klissete. Kan dette være rett? Den er fremdeles litt sticky, skal den være sånn? Den står og hever nå, men setter pris på svar i mellomtida! :)

På forhånd takk! (Hvis noen kan hjelpe meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest skal deigen være litt "klam", men ikke sånn at den klistrer seg. Den skal kunne jobbes med og kjennes litt fuktig ut, men ikke klistre.

Men å måle opp mel kan være en noget varierende affære. Det kommer an på om litermålet er korrekt, og om det er mye luft i melet eller ikke. Ofte må en gjerne tilsette litt ekstra mel for å få deigen smidig og ikke klissete. Ofte bruker en to litermål. Et til vann og et til tørrvarer, de er ikke alltid like sammenfallende korrekte.

Det er heller ikke uvanlig å ha litt mel på hendene og litt i bollen når en skal jobbe til deigen igjen, etter heving.

Nå har jo du, gjest_billie, for lengst blitt ferdig med lagingen, men uansett kan du jo ha mine ord i tankene til neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Jeg har ikke laget denne deigen men jeg venter så og si alltid med å legge til særlig mye mel i mine gjærdeiger, det er helt utrolig hvor fine den mest klissete deigen kan bli etter heving (og hvor TØRR deiger med for mye mel i blir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Emilie_*

hei! lurte på om noen har prøvd å lage disse pizzasnurrene med kjøttdeig i stedet for skinke, eller har peiling på om det vil bli godt? :)

svar så fort som mulig, takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...