Gå til innhold

Hvordan få ungene til å lye?


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gutt på snart 9 år som er i en liten opposisjon til oss foreldre for tiden. Han holder ikke avtaler, er sur og mutt, gidder ikke hjelpe til, gjør ting uten lov og krangler på alt.

Vi føler at ingen av konsekvensene hjelper, han sier bare at det driter han i f.eks når han må legge seg tidligere, ikke får spille playstation, ikke se et tv program han liker osv. :sur:

Husarrest liker jeg ikke, følte aldri det funket på meg selv. Men noe må da virke??

Dere mange her som har barn fra 8 år og oppover, hjelp oss litt?

Hva gjør dere når ungene deres gjør noe de ikke har lov til, hva fungerer, hva reagerer ungene på? :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde omtrent samme problemet når stesønnen var på den alderen. Men vi satte igang tiltak, og det virket. Ikke med en gang, men litt etter litt. For det første tolererte vi ikke at han kom for sent hjem, noe han gjorde ofte. unnskyldninga var at han ikke hadde klokke, glemte å se på klokka, andre heftet han osv. Vi bestemte at hvis han kom så mye som 5 minutter sernere enn avtalt tid så måtte han hjem en halvtime før nestegang. Selvfølgelig testet han ut dette, og så til sin store forskrekkelse at vi gjennomførte trusselen. I tilleg ringte vi til foreldrene der han var på besøk(når det var situasjonen) og sa fra at de skulle sende han hjem kl.xx. Han kom for sent flere ganger, og til slutt måtte han være hjemme kl 5 på lørdager o.l det likte han dårlig, men vi fikk til slutt skikk på han.

Hvis han ikke hørte etter og var sur og vanskelig osv, ikke ville rydde etter seg og slikt prøvde vi mange straffer uten hell. Vi hadde heller ikke tro på husarrest, men vi prøvde det motsatte husNEKT... i helgene ville han gjerne sitte inne å sløve, se på tv hele dagen etc så lenge han ikke hadde spesielle avtaler. Hadde han venner på besøk ville de helst se på tv, film og spille tv-spill. Når han fikk husnekt måtte han være ute fra en time etter frokost, bare komme inn til lunsj, så ut, og inn til middag. (når jeg var liten var dette en selvfølge, og derfor kom husarrest mer til sin rett fordi barna heller ville være ute enn inne...)

Dette virket til en viss grad. Han hadde også tv på rommet sitt, og hadde regler i forhold til dette, som han selvfølgelig ofte brøt. Konsekvensen var at vi fjernet antenneledninga til rommet hans for en stund, og han fikk bare se 1 time tv på lørdager, inkludert ALT. Da måtte han velge om han ville se barnetv, lørdagsunderholdning etc. Dette syns han var grusomt, så da forbedret han seg på et blunk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hurrah! DU har skjønt det, du; Husnekt! :klappe: brilliant i disse late playstation-tider. Denne skal testes ut v første anledning! takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

HusNEKT! Fantastisk!! Det skal jeg huske på...hoho! men på en annen side, jeg vil jo gjerne at "uteliv" skal være noe positivt da -og ikke forbundet med straff da.

Men god idè var det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Husnekt................

*smake på*

Hmmm.................

:ler:

Dødsbra!! Tipper den vil funke på mange unger ja.........

Bare ikke ungen gjør ugagn ute så.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd.

Gutten vår er veldig mye ute og trivs med det, så jeg vet ikke hvor effektiv husnekt er, samtidig som han synes det er kjekt å være inne med spill, tv ol.

Det vi har prøvd med delvis hell (avog til) er fjerning av goder som playstation, tv titting, lørdags godter oa. Men av og til blir det vanskelig å følge opp noe av det som fjernes og det liker jeg ivertfall ikke, truing uten at noe skjer gjør vondt værre tror jeg.

Vi har også prøvd å straffe med at han må tidligere inn, legge seg tidligere og det virker som om det preller av.

Nå må jeg nevne at dette ikke er snakk om en problem gutt, han er ikke særlig vanskelig å ha med å gjøre, men jeg regner med at til eldre han blir jo værre blir det og da er det greit å utprøve hva som funker og ikke. Bli trygge på hvordan man skal gripe situasjoner fatt når de oppstår på en fast og grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dere bruker straff som metode for å oppnå ønsket oppførsel. Dere fratar goder. andre metoder for oppdragelse er feks ignorering: å overse uønsket atferd og fokusere på det positive. det er dokumentert at en av de mest effektive responsen du kan gi et barn, er muntlig ros. Ignorering krever stålvilje fra BEGGE foreldrene(at oppdragerne ikke er konsekvente, fører dere som autoritære personer ut på svært tynn is) siden det virker som om han er en vanlig gutt uten spesielle behov eller særpreg, kan muligens ignorering fungere. MEN: ignorering av uønsket atferd fungerer ikke, hvis ALL POSTIV ØNSKET ATFERD ikke blir etterfulgt av en positiv respons!!!!

skjønner?

Eller kanskje det er noe annet: kanskje han går rundt og tenker på noe/ kanskje han er sinte/skuffa på dere, kanskje han vil ha mer medbestemmelsesrett(og kanskje han fortjener det?) det er mye som kan gjøres, men noen ganger er det enkle ofte det beste: ta en prat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vi har også en niåring, som er, vel, ikke akkurat utprøvende på grenser, men han hører ikke etter i det hele tatt.

For ham funker det fint med belønning. Nå skal han få 200,- til påske dersom han har holdt rommet sitt ryddig til da. Det har gått fint i over en måned.

Vi prøver å ikke bruke tomme trusler som å frata lørdagsgodt og sånt. Vi klarer ikke å gjennomføre det. Det vi derimot bruker er "Du må rydde opp etter deg i gangen før du får lørdagsgodt/spille mm". Da får han lørdagsgodt/spille mm, men han får selv avgjøre når han får det. Skjønner?

Ellers prater jeg mye med ham om regler og hvorfor de finnes. For eksempel at når han ikke ringer og sier hvor han er etter skolen, blir vi redde for ham. En annen ting er at vi må starte ringerunden når vi kommer hjem. Da jeg sa at alternativet var å gå på sfo i fjerde også, eller at han måtte påregne at det ikke er alltid vi har mulighet til å hente ham når han ønsker det, skjerpet han seg.

Selv om vi har en del metoder som fungerer, er det klart at det blir en del masing innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...