Pusekatt Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Veslejenta mi på 10 år har begynt å ymte frempå at hun gjerne vil begynne å sminke seg (diskret) på skolen daglig. Når begynte deres jenter å bruke sminke på daglig basis? Noen som har tanker rundt dette?
Titti72 Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 Vi var enige om at grensen var passet når hun startet på ungdomsskolen. Hun startet med sminke dagen etter at skoleferien (etter barneskolen) ble startet. Jeg vet hun snek seg ut med sminke noen ganger og tok på seg på skoleveien/jentedoen men det var så sjeldent at jeg ikke gjorde et nummer ut av det.
Gjest Bodillen Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Jeg synes 10 år er altfor tidlig. Da går hun jo bare i 4. klasse?? Jeg synes at barn bør få være barn så lenge som mulig. Hvis de skal prøve ut alt før de begynner på ungdomsskolen, så er det jo ikke mye igjen som er spennende? Jeg har vært borti jenter helt ned i 10-årsalder som har fått piercing i nesa og striper i håret, og jeg synes ikke det hører hjemme i et barns veden i det hele tatt. Datteren min er 9 år, og hun kommer ikke til å få lov til å sminke seg før hun begynner på ungdomsskolen. Nå sminker hun seg en sjelden gang når hun skal kle seg ut sammen med venninner, det er en lek og bare på tøys, og noe helt annet, men hun får prøve det ut litt i en grei setting.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Jeg synes også grensa bør gå ved ungdomsskolen. Har ikke døtre selv, men synes at det er greit at det går et skille et sted. Når de begynner på ungdomsskolen kan de definere seg som ungdommer og da er det ok med sminke. Daglig sminke på barneskolen er ikke ok.
Pusekatt Skrevet 10. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2006 (endret) 10-åringen går i 5. klasse, og jeg synes også at det er altfor tidlig å begynne med sminke på daglig basis nå. Her i huset praktiseres det at lipgloss eller leppestift (i ikke altfor prangende farger) er OK til selskapsbruk. Da er også en liten dæsj av Britney-parfymen hun har fått OK. Læreren til broren hennes, som går i 6. klasse, tillater visst veldig diskret sminke på skolen, men har mang en gang sendt jenter i klassen ut på toalettet for å vaske av seg krigsmalingen. Endret 10. mars 2006 av Hannen
Blackjack Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Har en søster som er ti, og hun bruker svakt farget lipgloss hvis hun skal i bursdag. Ellers har hun begynt å få "øve seg" sammen med meg og mamma, ha på sminken i fem-ti min før hun dusjer og legger seg. Men hun har aldri villet ha på sminke på skolen eller når andre ser henne (bortsett fra lipgloss).
Gjest Fruktfat Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 jeg begynte med mascara da jeg var 10/11 år. først på "klubben" på tirsdager, etterhvert ble det noen ganger på skolen også. jeg var den første og eneste som sminket meg i klassen min, og sa jeg hadde "glemt å vaske den av" etter at jeg hadde vært på klubben... (misunnelige jenter i klassen, nemlig). da vi skulle ta bilder i 6klasse (nå 7kl) løp flere av jentene i klassen min på do og hadde på mascara, da var det liksom greit.. mamma sa ikke noe om det, hun sa i fra om hun synes jeg hadde hatt på for mye, men hun sminker seg ikke sjøl, så hun var ikke noe særlig til hjelp :kgblunk: min bestevenninne var et år yngre, og hennes mor hjalp oss med litt tips, men det var helst prøving og feiling. når hun kjørte oss noen steder litt senere -da vi var 12/13/14- sa hun ifra at vi hadde altfor mye og at det ikke var pent, men at det var vi som skulle gå med det. helt greit. så jeg har ingen "aldersgrense" på sminke.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Hvis jeg hadde hatt en datter ville jeg ha tenkt at hun kunne få begynne med litt make up fra ungdomsskolealder av. Det er ikke snakk om make up i alderen 0 - 12 år for mine barn. En ting er å tulle litt, slik Ari behn gjorde med sin datter Maud Angelica ved å påføre henne litt negllakk, det er uskyldig moro.
Gjest Bare innom Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Har også en datter på 10 år. Hun får lov til å bruke noe sminke når hun skal i selskap, men da bare i nøytrale farger. Da er det snakk om lys rosa øyenskygge, neglelakk og leppestift. Mascara og eye-liner får hun ikke lov til å bruke ennå. Har også lært henne at den fineste sminken er den som ikke synes! Ellers har vi blitt enige om at daglig bruk av sminke ikke er aktuelt før hun begynner på ungdomsskolen.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #11 Skrevet 10. mars 2006 Enig med de andre om at ved start på ungdomsskole bør det være greit
momo Skrevet 10. mars 2006 #12 Skrevet 10. mars 2006 Også enig med de andre om at ungdomskolen er passe. Men man kan jo få begynne med lipgloss med svak farge og neglelakk nå. Og evt ved fest eller neo spesielt få ha litt svak sminke.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 jenta mi er 10 ( blir 11 år dette året ) og her er det sminkeforbud til ungdumsskolen. Hjemme i huset i lek får hun sminke seg,men det skal vaskes av før hun går ut. De skal ikke gjøre seg eldre enn de faktisk er,de må ikke bli missoppfatta av større barn/ungdommer osv. De må få være barn så lenge som mulig. Og det skader ikke at de har noe å se frem til heller.
Jaheira Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 Syns også at barn skal få være barn. Syns også de kan vente til ungdomskolen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Læreren til broren hennes, som går i 6. klasse, tillater visst veldig diskret sminke på skolen, men har mang en gang sendt jenter i klassen ut på toalettet for å vaske av seg krigsmalingen. ← I 5 eller 6 klasse opplevde min datter å bli sendt ut av klasserommet for å vaske av seg leppestiften. Læreren hadde vært temmelig sur. Det var bare et problem. Jenta brukte ikke sminke i det hele tatt. Det var hennes naturlige leppefarge. Så det hender nok at noen blir litt ivrige i jobben. Ellers begynte hun med sminke da hun begynte på ungdomsskolen. Jeg syntes det var litt tidlig, men da jeg fikk se venninnene innså jeg at slaget var tapt i grunnen. Men vi tar noen diskusjoner i blant når jeg synes hun begynner å ligne draculas datter. Selv begynte jeg først med farget lipgloss da jeg var omkring 16. Tidene forandrer seg.
Gjest GreenSky Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Jeg begynte med sminke da jeg var 12. Det var på beg. av 90-tallet, og ting har jo forandret seg siden det. Jeg ville tenkt at diskret sminke på en 10-åring er greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 Jeg begynte med sminke da jeg var 12. Det var på beg. av 90-tallet, og ting har jo forandret seg siden det. Jeg ville tenkt at diskret sminke på en 10-åring er greit. ← Men den diskrete sminken som du hadde tillat hadde bare utviklet seg,unga tar på litt mer,litt mer og litt mer og da har du egentlig skapa deg et problem som er helt unødvendig flere år før tiden og flere år før barna er modne nok også.
c",) Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 Min datter er 9 år, å jeg kan ikke se for meg hverken henne eller vennene med sminke på noen år enda. Det hender at hun bruker lipglos, men det er den eneste formen for sminke jeg aksepterer. Synes det er greit å begynne med diskret sminke når hun begynner på ungdomsskolen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #19 Skrevet 10. mars 2006 Synes 10 er veldig tidlig... Diskret sminke og fjortis er to begreper som ikke går sammen..
Gjest GreenSky Skrevet 11. mars 2006 #20 Skrevet 11. mars 2006 Men den diskrete sminken som du hadde tillat hadde bare utviklet seg,unga tar på litt mer,litt mer og litt mer og da har du egentlig skapa deg et problem som er helt unødvendig flere år før tiden og flere år før barna er modne nok også. ← tja, hvis barnet er sjefen, og ikke foreldrene skal du ikke se bort i fra det. Regner likevel med at de fleste foreldre ville håndtert situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå