Gå til innhold

utdanning som hotellresepsjonist?


^me^

Anbefalte innlegg

jeg har plutselig fått det for meg at jeg vil bli hotellresepsjonist!!

etter mye fundering over hva jeg vil bli har jeg endelig funnet mitt kall :klappe:

da lurer jeg på:

- hva må jeg søke på som utdanning for og bli det?

- hvor mange års utdanning er det?

- hvilke oppgaver har en hotellresepsjonist?

- hvilke språk bør en hotellresepsjonisk kunne?

- hvor stor tjangs er det og få jobb?

- hvordan er betalingen?

stoooor takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du søker reiseliv og resepsjonsfag, som en kan gå etter allmen GK, etter det så er det to år som lærling.

Det er ikke så mange steder som har den utdanningen men jeg vet de har det i stjørdal, Trondheim og så tror jeg det var Åndalsnes eller Dumbås. Men det har sikkert kommet flere steder siden jeg gikk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotellresepsjonist er en noe du tar fagbrev som på videregående skole, det er vel da to år skole og to år som lærling.

hva går du på de 2 årene?

jeg skal søke skole før 1 mars...

da må jeg vite hva jeg skal søke på ;)

tusen takk begge 2 har vert til stor hjelp.

dette hørtes virkelig ut som en jobb for mine behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte først grunnkurs allmen så reiseliv og resepsjonsfag andre året, men dette var før linjen salg og service eksiterte så det kan være nye måter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg skulle søke på gk salg og service nå så kom jeg automatisk over til vk1 salg og service?

skjønner ingenting?

jeg har hatt:

- gk helse og sosial

- vk1 helseservice

- vk2 helsesekretær

fra før av...

kan det være at jeg ikke trenger og ta gk salg og service fordi at jeg har hatt gk fra før av?

hvor kan jeg henvende meg og spør hvorfor?

ser ingen tlf. nr. på vigo nettsidene som man kan henvende seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til resepsjonistyrkef begnner med grunnkurs salg- og service eller grunnkurs allmenne fag og fortsetter med VK I i salg og service.

Etter dette følger to års læretid i overnattingsbedrift som avsluttes med fagprøve.

Med fagbrevet i hånden vil du som resepsjonist ha en rekke muligheter i Norge eller i utlandet, og med ytterligere karrieremuligheter (sakset fra norlandspias link)

Jeg er hotellresepsjonist (uten fagbrev riktignok), jeg ville ikke ha valgt det om igjen. Jeg synes det er skikkelig slitsomt å jobbe skiftordning, mye helg og kveld og natt. Lønna er jo heller ikke noe å skryte av.

Begynnerlønna for resepsjonist med fagbrev er kr 18646,40 pr mnd. Du kan lese mer på www.hraf.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må tenkte gjennom om du synes det er greit å jobbe annenhverhelg f.eks og kvelder. Men etter å ha jobbet i resepsjonen en stund, kan det gi muligheter til f.eks bookingjobb senere som er dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du står så klart sterkerst med utdannelsen i bunnen, men det er ikke noe problem å få jobb uten utdannelse heller. Jeg hoppet fra helsevesenet til resepsjon. kan bare engelsk utenom norsk. Kravene til språk varierer fra sted til sted. Det viktigste er nok hvordan fremtreden man har, samt at man må være selvstendig og organisert. PÅ mindre hoteller jobber man ofte alene, og har stort ansvar. Hos oss er f.eks resepsjonen skadestedsansvarlig ved brann frem til brannvesenet ankommer. Dvs at du kan være alene om ansvaret for vedig mange sovende mennesker. Da bør man være i stand til å holde hodet kaldt. trusler, ran og andre ubehagleige situasjoner er også noe flere av oss har opplevd.

Lønna er elendig (iflg. tariff), og mange av oss føler at man yter mye mer enn man får igjen. Pga ordning med vakter (og xtravakter) er det lett å bli utnyttet og utslitt, så mna må være god på grensesetting.

På den annen side er det utrolig morsomt, spennende og fullt av utfordringer! Det er givende og lærerikt! Absolutt et yrke jeg vil anbefale, så lenge du ikke er ute etter mye penger, og du er påpasselig med å ikke la jobben spise deg opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter mye av det som tuppelure skriver.

Jeg er student og har hatt deltidsjobb som resepsjonist i flere år. Lønnen er elendig (og bare 6 kr mer i timen for de med fagbrev - du finner tariffavtalen på Hotell og restaurantarbeideren sine sider)

Så hvis jeg var det hadde deg søkt jobb et sted og prøvd ut yrket før du bestemte deg for å ta tre ekstra år med utdanning. Evt. tatt reiselivsstudiet (1 årlig linje) på Næringsakademiet.

Jobben vil nok variere mye ut fra hvor stort hotellet er. Jeg jobber på et relativt lite hotell og har derfor stort ansavar. I tillegg til den "vanlige" resepsjonsjobben med inn- og utsjekking av gjester og annen direkte service til gjestene legger jeg inn bestillinger (vi har ingen egen bookingavdeling), sender ut fakturaer, registrerer innbetalinger og annet kontorarbeid.

Jeg er også stort sett alene på jobb (med unntak av om sommeren, da er vi ofte to siden pågangen er større da), og er da ansvarlig for det som skjer på bygget. Så det har blitt noen løperunder etter brannalarmen har gått fordi en eller annen tulling har røykt litt for mye på rommet ol. Har heldigvis ikke hatt en ordentlig brann enda.

Stort sett synes jeg jobben er kjempegrei. Jeg liker kontakten med kundene, det er så utrolig mange hyggelige mennesker en kommer borti. Og selvsagt endel mindre hyggelige - men en lærer seg å takle det. Nå om vinteren kan det til tider bli mye døtid, det er lite gjester og generelt sett lite å gjøre. Men om sommeren kan det ofte koke og det går i 100% hele dagen. Kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har tenkt litt på det og søke ute utdanning på noen av hotellene i byen.

hvordan er det og søke uten utdanning som hotellresepsjonist?

MÅ du ha utdanning eller kan all søke på denne jobben?

er litt redd de skal se dumt på meg, hvis du er nødt til og ha utdanning og jeg søker uten...

hva syns dere jeg skal gjøre?

ta tjansen?

ta 2 års utdannelse..(noe som blir litt vanskelig økonomisk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest -eline-

Er bare å søke det da. Jeg har jobba som hotellresepsjonist en sommer, uten noe utdannelse, jeg hadde ikke engang tenkt å ta noe i samme sjanger, snakker ikke så mange språk heller: engelsk og litt fransk i tillegg til norsk. Ta sjangsen, så får du i hvertfall sjekka ut om det er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Nå om vinteren kan det til tider bli mye døtid, det er lite gjester og generelt sett lite å gjøre. Men om sommeren kan det ofte koke og det går i 100% hele dagen. Kjempegøy!

Når det er høysesong varierer fra hotell til hotell. Et sted med mye kurs/konferanse-virksomhet har høysesong på hverdager, og vedldig stille om sommeren og ferier generelt.

Et sted med mye selskaper har fullt kjør i helgene og i julebord- og bryllupssesongene. Beliggenheten har også mye å si. Ligger det sentralt nær en hovedvei el er det mye i ferietiden da turister og andre stopper for å overnatte på veien, men ligger det avsides til har man sjelden mer enn bestilte arrangementer.

jeg har tenkt litt på det og søke ute utdanning på noen av hotellene i byen.

hvordan er det og søke uten utdanning som hotellresepsjonist?

MÅ du ha utdanning eller kan all søke på denne jobben?

er litt redd de skal se dumt på meg, hvis du er nødt til og ha utdanning og jeg søker uten...

hva syns dere jeg skal gjøre?

ta tjansen?

ta 2 års utdannelse..(noe som blir litt vanskelig økonomisk..)

Send inn en søknad på utlyste stillinger, samt send inn generell søknad til alle de hotellene du kan tenke deg å jobbe på. Får du først en fot innenfor tar det sjelden lang tid før du har mye eller fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for å søke selv om du ikke har utdannelse, med mindre det står i utlysningen at du skal ha det da. Står det bør eller ingenting om det er det bare å søke. Det er kanskje blitt noen med utdannelsen nå, men svært mange uten søker. Og mange uten utdannelsen passer godt til jobben også, vesenet ditt er veldig viktig! At du er utadvendt og serviceinnstillt, ansvarsfull og kan ta ting på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har fast jobb som resepsjonist på hotell, som ikke har videregående utdanning eller annen relevant utdanning. Han er god i engelsk, men tviler på at han kan andre språk. Det har han i såfall lært etter at han begynte å jobbe på hotellet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...