Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden i gang med å ansette en medarbeider. Dette gjør jeg i samråd med vår rekrutteringsrådgiver. Nå har jeg lest et tonn med søknader og CVer, og det er noen tydelige "regler" som kommer frem, som dere som søker etter jobb bør følge:

* Når det står send søknad og CV, er det ikke nok med å skrive i en e-post at vedlagt ligger CVen. Det er ingen søknad.

*Ikke send attester og vitnemål uten at du blir bedt om det.

*Ikke send søknaden flere ganger. Sender du på e-post, ikke send i posten og vise versa.

* Søknaden og CVen skal utfylle hverandre. CVen er ikke stedet der du skriver alt du ikke fikk plass til i søknaden. CV bør være stikkord og oppsummering, ikke prosa

* Husk å skrive noe om personlige egenskaper i søknaden din. Du kan gjerne også ha to linjer øverst (etter personalia) i CVen din om nøkkelkvalifikasjoner. NB! Listen bør ikke være 30 adjektiver, tenk hovedpunkter og knytt det til hva stillingsannonsen ber om.

* Begrunn hvorfor du søker. Det er helt ok å ønske å bytte bransje/fagområde, men har du jobbet fjaksen år innen et område og du vil bytte, må du tydeliggjøre hvorfor du vil bytte

*CVen bør være 1, max 2 sider. CV på 3 sider er way off!

* Søknaden bør være 1 side - ALDRI MER!

* Les annonseteksten nøye. Tilpass både søknad og CV til den aktuelle jobben. F.eks. ser jeg at folk drar frem unødvendige ting. F.eks. kan det jo være du er dødsflink i engelsk, men hvis det ikke står i annonseteksten at det er behov for det, er det ingen grunn til å trekke det frem i søknaden. Skriv kort om språk du behersker i CVen din.

*Kutt unødige ting. Har du (som vi alle har) ørten sommerjobber fra ungdomstiden, skriv et kort sammendrag i CVen din: Div. sommerjobber: Butikkmedarbeider, turistguide, korrekturleser.

* Under kurs i CVen kan det umulig være nødvendig å skrive yogakurs og annet rask (hvis du da ikke søker stilling som yogainstruktør!). Ser mange som skriver det utroligste under kurs; her bør kun jobbrelevante kurs stå (at du har gått på perlekurs er unødvendig).

* Ikke vær redd for at søknaden og CVen din er for kort! Ikke noe vits å dra ut hvis du ikke har mer å fortelle. Det gir pluss hvis du er kort og presis.

*søknaden bør inneholde 3 elementer: Hvor du fant annonsen, hvorfor du passer til jobben (erfaring og utdannelse) og hvilke personlige egenskaper du har som gjør deg relevant for jobben.

*Går det ikke an å droppe "jeg søker herved"? Det ser corny ut når man ellers har en uformell tone. Skriv heller: Jeg viser til annonse i Aftenposten, og søker stillingen som yogainstruktør.

*Når det gjelder å ringe opp i forkant, har jeg blandete følelser rundt dette. Vi har fått et tonn av søkere og mange telefoner, jeg har ikke kontroll på hvem som sa hva. Ring hvis du virkelig har konkrete spørsmål, hvis ikke, lar du være. Jeg skriver ned de som gir meg dårlige vibber (de greie/gode sklir inn i mengden). Slik jeg ser det kan du ikke vinne på å ringe, men du kan tape...

*Og ikke minst: Korrekturles før du sender.

Her er mine innspill fra min søknadsbunke! Håper det kan være til hjelp. Så skal jeg kanskje komme med intervjutips når jeg kommer så langt! :ler:

Skrevet

Bra liste!

Har lest en god del jobbsøknader jeg også - og jo enklere jo bedre! Det siste tipset er viktig - jeg har fått søknader fra folk som skryter på seg masse datakunnskaper, men når de tydeligvis ikke kan bruke stavekontrollen en gang når de skriver jobbsøknad - da begynner jeg å tvile litt...

Skrevet

Takk for gode tips :)

Jeg er i jobbsøkerverden nå, så dette kom godt med.

Skrevet

Fint å se det fra andre siden av bordet!

Skrevet

Takk for bra liste!

Jeg har lurt litt på hva som bør være med i cv - har også tenkt at det får være måte på hvor mye som skal med, men de "offisielle" tipsene man får er jo ofte at man skal ta med ALT i likestilt (?) kronologisk rekkefølge. Vet med meg selv at jeg hadde hatt problemer med å få rett inntrykk av folk med slik cv.

Kanskje derfor jeg ikke har fått så mange jobber i det siste... Hehe.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Super ide dette innlegget. Er jobbsøker selv og har alltid hørt at man skal ta med alt jobbrelatert på CV. Men har likevel kuttet en del ting i denne runden selv. Fordi jeg mener det må være ganske uvesentlig at jeg tok kveldskurs i data for tyve år siden f.eks.

Det er greit å finne slike innspill, når det er mange år siden sist man har vært på jobbsøk føler man seg alltid litt usikker når man skal til på nytt.

Skrevet

Takk for gode tips!!! Ser frem til tipsene dine fra intervjurunden!!

:)

Skrevet

Bra liste ;)

Tror jeg hadde hatt sjans for å få jobb hos deg *ler*

Føler ikke for å endre noe på måten jeg har skrevet søknader/cver etter å ha lest dette

Skrevet

Min CV er på tre sider, men jeg har likevel fått jobber i stor konkurranse. Det hjelper kanskje med mye luft og god disposisjon. Jeg nevner alle jobber, men det holder med en linje for alle små jobbene som ligger langt tilbake i tid. Jeg har også vært aktiv i organisasjoner mens jeg har studert. Der har jeg tilegnet meg en del kunnskaper og egenskaper som kan være nyttige i jobben, og da synes jeg det skal være med. Jeg forventer ikke at en arbeidsgiver finleser CVen min i første utvelgelsesrunde, det er satt opp for å gi et overblikk. Som relativt fersk, bare 3 års erfaring, synes jeg det er viktig å ta med også småting (selv om hobbykurs holdes utenfor, der er jeg enig med deg). Jeg tror nok det er litt forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva de foretrekker. Selv foretrekker jeg tre sider med luft enn to sider tettpakket med skrift. Det er ikke lengden det kommer an på, det er innholdet.

Men det var et fint innspill.

Gjest Jalileh
Skrevet

Nyttig for meg som snart skal søke ny jobb. :danse:

:)

Skrevet
Min CV er på tre sider, men jeg har likevel fått jobber i stor konkurranse. Det hjelper kanskje med mye luft og god disposisjon. Jeg nevner alle jobber, men det holder med en linje for alle små jobbene som ligger langt tilbake i tid. Jeg har også vært aktiv i organisasjoner mens jeg har studert. Der har jeg tilegnet meg en del kunnskaper og egenskaper som kan være nyttige i jobben, og da synes jeg det skal være med. Jeg forventer ikke at en arbeidsgiver finleser CVen min i første utvelgelsesrunde, det er satt opp for å gi et overblikk. Som relativt fersk, bare 3 års erfaring, synes jeg det er viktig å ta med også småting (selv om hobbykurs holdes utenfor, der er jeg enig med deg). Jeg tror nok det er litt forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva de foretrekker. Selv foretrekker jeg tre sider med luft enn to sider tettpakket med skrift. Det er ikke lengden det kommer an på, det er innholdet.

Men det var et fint innspill.

Eh, sorry, men jeg kan ALDRI tenke meg at arbeidsgivere gidder å lese tre sider CD - aldri så mye luft! Du har rett og slett tatt med for mye! SÆRLIG dersom du ikke har mye erfaring! Hva når du får det? Skal du ha fem sider da? Nei, en side, MAX to - og da må den andre være max en halvside...

Bare for å spørre da - hva i all verden er det du tar med som er så mye? CV skal være stikkordsform og ikke livshistorie. Mer utfyllende beskrivelser tar du heller i søknaden!

Skrevet

Noen arbeidsgivere leser tydeligvis det. Det har i alle fall gitt meg tre jobbtilbud de siste 3,5 årene, hvorav jeg har tatt to i tillegg til to intervjuer (og ettersom jeg har vært i jobb har jeg ikke være noen aktiv jobbsøker akkurat). I konkurranse med langt mer erfarne folk må det tydeligvis være noen som synes at kompetansen min er det de er ute etter (eller kanskje det bare er fordi jeg krever lavere lønn?). Om 10 år har jeg såpass lang erfaring, at da kan jeg kutte ut alle småjobbene mine. Selvsagt kan jeg det, men foreløpig tror jeg at jeg har mer å tjene på å ha dem der. Jeg tror det er viktig å vise innsatsvilje, stå-på-humør, guts og bredde når man ikke kan skilte med 100 års erfaring innen akkurat det fagfeltet. Jeg håper faktisk at jeg skal slippe å skifte jobb så ofte at CVen min blir 5 sider. Jeg vil ha drømmejobben og bli der!

Om noen år er heller ikke informasjon om studiet og hovedoppgaven så viktig, da blir det kortet ned.

CVen min er svært skjematisk i stikkordsform og med gode overskrifter slik at det er lett å finne fram. Det er ingen avhandling på noen av punktene, men en kort oppsummering over hva jeg har gjort. Om jeg har gjort noe som er ekstra relevant for den bedriften eller mitt fagfelt nevnes det. Ting som ikke er relevant vises på en linje.

Nå skal de sies at side tre ikke er full, og det er bilde som tar noe plass på første siden. Så dersom jeg endrer skriftstørrelsen til 11 og fjerner alle marger får jeg det nok inn på to sider. (Og det er faktisk mange som gjøre nettopp det). Jeg tror ikke det er antall sider det kommer an på. En arbeidsgiver vil se allerede på første side om jeg er aktuell eller ikke ettersom jeg har oppsummert kompetanse, spisskompetanse og personlige egenskaper allerede der. Det er det jeg har lært i alle jobbene. I tillegg står utdannelsen min på første side.

I søknaden konsentrere jeg meg om å beskrive hvorfor jeg vil være perfekt for dem og hva motivasjonen min er. Har jeg noe som understreker ting fra utlysningsteksten tar jeg det med her.

Jeg sier ikke at det dere gjør er feil, det er hver sin smak. For meg har tre sider fungert helt umerket. Jeg tror nok en opplisting uten noen forklaring også kan bli feil i noen tilfeller. Men hvordan man vil presentere seg selv må nesten bli opp til hver enkelt.

Skrevet

Hm.. Veldig bra tips! Holder meg innfor mange av disse "reglene" dine, men kan kanskje av og til skrive litt for mye enn det jeg trenger.. Kjempe gode råd til å ha med seg videre i livet :)

Skrevet

Jeg skriver ikke mer enn 1 linje på noen ting på CV-en min. Litt info om det mest relevante skriver jeg to setninger om i selve søknaden. Men jeg hadde nok skrevet en mer utfyllende CV dersom jeg hadde hatt mer komplekse eller "vage" stillinger. Holder med 1 linje når stillingen var stuepike eller postbud. Hadde jeg derimot hatt stillinger som prosjektleder, forsker, avdelingsleder, konsulent, personalsjef osv, hadde jeg nok skrevet en setning eller to om hva stillingen innebar i selve CV-en.

Har forresten hørt at det er fy-fy å ta med vitnemål fra ungdomsskolen, det vitner om at du ikke har gjort så mye annet spennende i livet, og må ta med ungdomsskolen for å fylle opp lista. Alle ha jo gått ungdomsskole....

Skrevet

Ungddomssskolen ville jeg ikke tatt med nei... det er jo såvidt jeg gidder sende med videregående... for når jeg har studert videre etter det, så har jeg jo SELVSAGT gått videregående, og hatt gode karakterer (ellers hadde jeg aldri kommet inn på det studiet) og det jeg lærte på vgs er jo ikke egentlig såååå viktig kanskje? Men jeg har det med likevel, og om noen gidder titte på i alle fall linja for fravær, så kan det ikke skade, jeg hadde minimalt med fravær på videregående skole, og jeg kan redegjøre for hver enkelt dag eller time (ja, jeg fikk timefravær da jeg kom på skolen etter oppkjøringa, og fikk også timefravær da jeg var ien begravelse.) den dag i dag, for det er ikke akkurat snakk om mye... kan telle på en hånd tenker jeg.

Om ikke annet så sier det i alle fall at jeg aldri har vært en skulker. Stort mer om meg som person sier det neppe, men det ligger nå ofte med, om ikke annet så for å verifisere at jeg gikk på den skolen jeg ahr skrevet... som om noen skulle bry seg....

Ellers holder jeg meg nok innenfor de "reglene" som er skissert her. Ikke at jeg er aktiv jobbsøker nå da, men jeg skal ha dette i bakhodet. (det er mulig jeg må til med søknasder igjen, jeg er vikar for øyeblikket.)

Kjekt å lese dette "fra andre siden" ja.

Skrevet

Det varierer litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver også da...noen foretrekker faktisk lange, mer utfyllende CV og søknad.

Min forrige arbeidsgiver skrøt veldig av at jeg hadde 3 siders CV, 2 siders søknad med bilde og det at jeg tok en telefon til arbeidsgiver for å stille et par spørsmål om bedriften!

Jeg har hvertfall fått jobber ved å skrive lange søknader og minst 2 siders CV. :)

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

jeg er overbevist om at det er stor forskjell på realistjobber og samfunnsviterjobber. Mine søknader er alltid ekstremt korte, CV-en er på 1 side og er uten noen beskrivende setninger (ren oppsummering). Såkalte eksperter som har sett dem har holdt på å gå berserk fordi det står så lite, men jeg har blitt innkalt på intervju på nesten alle jobbene jeg har søkt på :)

På lista over arbeidsplasser står sommerjobbene mine, og på lista over utdanning er vgs med, men det har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på. Sommerjobbene viser at jeg kan mye forskjellig og er arbeidsvillig, mens hvor jeg gikk på vgs viser hvor jeg kommer fra :)

Men jeg sender ikke med vitnemålet fra vgs, nei. Har nok vedlegg likevel :)

Veldig kjekt å få avkreftet myten om at man må ringe for å vise interesse :) Da trenger jeg ikke tenke på det!

Skrevet

På hvilken måte mener du det er forskjell på å søke realistviterjobber versus samfunnsviterjobber?

Det finnes fortsatt svært mange bedrifter som foretrekker at søkerne ringer for å markere seg litt! :)

Skrevet

Hei Imax!

Du skriver øverst at man ikke skal sende CV som vedlegg når man sender søknaden på mail.. Men når det står i en annonse at søknaden skal sendes elektronisk, syns du da man skal skrive søknad og cv under hverandre i selve mailen?? Jeg syns det høres en tanke rotete ut nemlig.. Eller har jeg misforstått deg kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...