Gå til innhold

TRIONETTA

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling på p-pille bruk her?

Går på Trionetta. Har lest at det går ann å hoppe over menstruasjonen.. (hoppe over, ikke utsette) Jeg trodde dette skulle gjøres ved å bare hoppe over den pillefrie uka og fortsette rett på nytt brett,

Men så leste jeg senere at man skal visst hoppe rett på de gule(altså ikke de røde som brettet begynner med..) ???

Jeg har nå tatt to røde piller, altså to inn i det nye brettet.

Hva i all verden skal jeg forsette med..? Funker det nå å bare fortsette brettet ut.. eller skal jeg hoppe over på de gule..?

og er prevansjonen sikker nå?

Uff for et styr asså!

Kanskje noen har opplevd det samme og har lyst å hjelpe meg med hva jeg skal gjøre nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg forstod det, så kunne en ikke hoppe over mensen med Trionetta, bare utsette med en uke. Men det kan hende at det funker å bare begynne på nytt brett. Jeg prøvde aldri det.

Skrevet

Fant dette på lommelegen.no:

"

Trifase-piller (sekvenspiller):

-”Trinordiol” og ”Trionetta”, 21- og 28-pillers brett: Det er bare de gule pillene som kan brukes til å utsette mensen. Når du har tatt den siste gule pillen på et brett, begynner du rett på den første gule tabletten på neste brett. Ta en gul pille hver dag så lenge du trenger å utsette mensen. Resten av brettet kastes. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett."

Skrevet

Ja, det er min erfaring også at det er de gule pillene som skal brukes. Når det gjelder din situasjon nå når du har tatt to røde tabletter er jeg usikker på. Jeg vil ikke tro at det går bra å gå rett over på de gule nå. Det er forskjellige hormoninnhold i tablettene og du vil sikkert unngå at kroppen blir fullstendig forvirret. Antagelig får du en blødning nå uansett. Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt ut det påbegynte brettet. Jeg vil også tro at du er sikker rent prevensjonsmessig siden du har tatt tablettene hver dag.

Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Hver gul tablett inneh.: Levonorgestrel. 125 µg, ethinylestradiol. 30 µg,

Hver brun tablett inneh.: Levonorgestrel. 50 µg, ethinylestradiol. 30 µg,

Som du ser så har de gule over dobbelt så høyt innhold av Levonorgestrel, det gjør at de er sterkere, og dermed klarer de å undertrykke kroppen i lengre tid.

Så hva du gjør videre vil komme an på hva som er viktigst for deg. Trolig vil du få bivirkninger om du går over på de gule, men du vil ha større sjanse for at mensen holder seg borte. Fortsetter du ut brettet som normalt så er sjansen for at du slipper unna de verste bivirkningene større, men det er og mer sannsynlig du begynner å blø.

Prevensjonsmessig sett har jeg hørt ulikt. Pga lavere hormoninnhold vi jeg ANTA at det er større mulighet for at kroppen kan ha en EL, men jeg er langt i fra sikker. Med tanke på at p-piller kun er rundt 97-98 % sikkert om de blir tatt korrekt, så TROR jeg ikke at å stokke om på pillene hjelper på sikkerheten. Er barn katastrofalt så er det kanskje best å være “for sikker” enn å ta sjanser?

Skrevet

Jeg gjorde feil en gang og gikk rett over på neste brett. Nå turte ikke jeg å hoppe tilbake/videre til de gule, men jeg tør påstå at det hadde bivirkninger bare å gjøre den feilen JEG gjorde. Jeg ble i hvert fall mer uvel, rar i hodet og mer pms enn ellers. Så jeg ville vel egentlig ikke tatt sjansen på å hoppe til de gule nå, da fucker man jo opp enda mer.

Om du fortsetter på det nye brettet får du sannsynligvis mensen en av dagene.

Skrevet (endret)

Jeg bruker Trionetta, og har hoppet over mensen flere ganger. Da jeg spurte legen min hvordan man gjør dette, sa han at jeg skulle begynne rett på et nytt brett, ikke på de gule pillene men på de røde. Mine venninner som også bruker Trionetta og har andre leger enn meg har også gjort det på denne måten. Jeg har brukt pillen i sju år, og har vel gjort dette om lag åtte ganger i løpet av denne tida. Det har fungert hver gang, jeg har aldri hatt problemer med det. Ikke fikk jeg mensen, ingen bivirkninger og jeg fikk mensen som normalt da jeg kom til de hvite pillene på slutten av brettet. (Jeg bruker 28 dagers brett) Men jeg må legge til at du bare kan gjøre det en gang. Hadde ei venninne som prøvde å hoppe over mensen tre måneder på rad, da fikk hun den til tross for at hun begynte på nytt brett. Det er vel strengt tatt ikke anbefalt å hoppe over flere måneder på rad. Synes å huske jeg har hørt at det bør gå tre måneder imellom "hoppene"...

Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt på de røde pillene. Det kan ihvertfall ikke skade deg, i og med at leger anbefaler det.

Endret av Ithaca
Skrevet
Fant dette på lommelegen.no:

"

Trifase-piller (sekvenspiller):

-”Trinordiol” og ”Trionetta”, 21- og 28-pillers brett: Det er bare de gule pillene som kan brukes til å utsette mensen. Når du har tatt den siste gule pillen på et brett, begynner du rett på den første gule tabletten på neste brett. Ta en gul pille hver dag så lenge du trenger å utsette mensen. Resten av brettet kastes. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett."

:enig_anim:

er nok ikke mulig å hoppe over, bare utsette, men man kan jo utsette lenge da.

Hvis du har hoppet over på de røde så ville ikke jeg satset på at prevensjonen er sikker uten å ringe evt fastlegen eller spøre en apoteker

Skrevet
:enig_anim:

Hvis du har hoppet over på de røde så ville ikke jeg satset på at prevensjonen er sikker uten å ringe evt fastlegen eller spøre en apoteker

Joda, spør legen din hvis du er usikker. Men min sa altså til meg at det var slik man skulle gjøre det. Jeg har gjort det flere ganger, og aldri blitt gravid...

Skrevet

http://forum.erotikknett.no/index.php?showtopic=2198

Trionetta er 3-fase-piller, d.v.a at det er forskjellig hormoninnhold i de forskjellige pillene (sett bort i fra "sukkerpillene" på brettene med 28 piller, der er det 7 ekstra piller som er placebo, d.v.s. uten noen hormoninnhold; kun ment for dem som ønsker ta en pille hver eneste dag, uten opphold, slik at de slipper passe på når de skal begynne med neste brett efter et 7 dagers opphold for en kunstig blødning).

De hormoninnholdige pillene fordeler seg som følger:

- minst hormoner i de første pillene på brettet (6 rødbrune piller)

- medium nivå i de midterste (5 hvite piller)

- mest hormoner i de siste pillene på brettet (10 gule piller)

+ eventuelt 7 "sukkerpiller" på brettene med 28 piller.

Grunnen til dette er at kroppen ikke trenger like mye hormoner gjennom hele syklysen, og siden det ikke er ønskelig å tilføre kroppen mer hormoner enn nødvendig, har man redusert hormoninnholdet i 3-fase-piller, i forhold til hva som er tilfelle i 1-fase-piller (de kom på markedet før 3-fase-pillene), hvor alle pillene har lik mengde hormoner.

Jeg fikk klar beskjed av legen min første gang for mange år siden, at skulle man være sikker på at man utsatte hele mensen, og ikke bare bremse selve blødningen men likevel risikere å få eggløsning, måtte man kun bruke de siste pillene på brettet...

- d.v.s. de gule pillene.

Dette har flere leger presisert i eftertid også.

Dersom jeg gikk rett fra et brett over på neste (snakker her om 21-pillers-brett (på 28-pillers-brett vil det tilsvarende bli å hoppe over sukkerpillene, for så å gå rett på neste brett), ville jeg kanskje "klare meg", men det var slett ikke sikkert...

Jeg kunne risikere at jeg kun fikk en større eller mindre reduksjon i blødningen, men at det likevel ville komme en eggløsning, som kunne føre til befruktning...

- det er en grunn til at det er økende hormonmengde fra de første til de siste pillene på brettet hos 3-fase-piller; ganske enkelt fordi kroppen trenger den tilmålte hormonmengde for å unngå eggløsning og oppbygning av myke slimhinner i livmoren som kan gi et befruktet egg feste.

Det er de myke slimhinnene som bygges opp i livmoren månedlig, som støtes ut av kroppen i form av mensturasjon, når det ikke er skjedd en befruktning. Men de behøves dersom et befruktet egg skal kunne feste seg, og få næring til å utvikle seg til et foster med egen morkake.

Om man ikke sikrer at både blødningen og eggløsningen blir holdt tilbake, er det liten vits i å utsette mensen ved hjelp av p-piller, dersom man ikke ønsker å bli gravid, ikke sant ?

Leger blir visst aldri enige…

Skrevet
Jeg bruker Trionetta, og har hoppet over mensen flere ganger. Da jeg spurte legen min hvordan man gjør dette, sa han at jeg skulle begynne rett på et nytt brett, ikke på de gule pillene men på de røde. Mine venninner som også bruker Trionetta og har andre leger enn meg har også gjort det på denne måten. Jeg har brukt pillen i sju år, og har vel gjort dette om lag åtte ganger i løpet av denne tida. Det har fungert hver gang, jeg har aldri hatt problemer med det. Ikke fikk jeg mensen, ingen bivirkninger og jeg fikk mensen som normalt da jeg kom til de hvite pillene på slutten av brettet. (Jeg bruker 28 dagers brett) Men jeg må legge til at du bare kan gjøre det en gang. Hadde ei venninne som prøvde å hoppe over mensen tre måneder på rad, da fikk hun den til tross for at hun begynte på nytt brett. Det er vel strengt tatt ikke anbefalt å hoppe over flere måneder på rad. Synes å huske jeg har hørt at det bør gå tre måneder imellom "hoppene"...

Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt på de røde pillene. Det kan ihvertfall ikke skade deg, i og med at leger anbefaler det.

Jeg mener bestemt at jeg også har gjort dette med Trionetta.....så jeg tror ganske sikkert at det går an på denne måten.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Ble litt klokere nå.

Altså, det KAN fungere å gjøre slik jeg gjorde, hoppe rett på et nytt brett. Man kan klare å hoppe over mensen, MEN leste på den linken som var lagt inn her at det kan være at eggløsning skjer om man gjør det på denne måten.

Derfor har jeg hoppet over på de gule igjen.. jeg tar dem frem til fredag også lar jeg mensen komme som vanlig. Heller ha mensen enn å tukle mer med kroppen..

Tror ikke at man kan hoppe over mensen med trionetta da, bare utsette.. så da utsetter jeg den en uke (jeg vil ha mensen på den dagen jeg pleier, derfor tar jeg de gule frem til fredag)

Håper ikke kroppen min får helt sjokk nå..først to røde, så masse gule.. hehe.. jaja

Jeg vil ikke risikere å få eggløsning hvertfall..for tidlig med babyser :)

Skrevet
Jeg fikk klar beskjed av legen min første gang for mange år siden, at skulle man være sikker på at man utsatte hele mensen, og ikke bare bremse selve blødningen men likevel risikere å få eggløsning, måtte man kun bruke de siste pillene på brettet...

- d.v.s. de gule pillene.

Dette har flere leger presisert i eftertid også.

Dette er riktig. Ved å bare fortsette på et nytt brett kan man få eggeløsning (siden pillene er lagd for å etterlikne kroppens naturlige sirkel, og de røde er svakest).

Det man derimot kan gjøre er å utsette piller med de hvite pillene også, men man må følge rekkefølgen. Vær obs på at du kan få mer pms pga hormontukling.

• 11 måneder senere...
Skrevet

hei, jeg har også gjort den feilen, hoppet rett over på de røde, og er sikker på nå at det er feil ^_^

det jeg er nervøs for, er om jeg kan ha blitt gravid ved å gjøre dette, da jeg hadde samleie i den egentlige mens perioden da jeg tok de røde tablettene -

:forvirret:

Skrevet
hei, jeg har også gjort den feilen, hoppet rett over på de røde, og er sikker på nå at det er feil ^_^

det jeg er nervøs for, er om jeg kan ha blitt gravid ved å gjøre dette, da jeg hadde samleie i den egentlige mens perioden da jeg tok de røde tablettene -

Ja, det kan du ha blitt.

Skrevet

uff, hvor.. hvor stor er sjansen, jeg føler meg som en idiot - jeg hadde absolutt iingen anelse -

jeg mener, jeg fortsatte på pillene, men , jeg forstår, de kan ha...

Skrevet

Med tanke på WHO statistikken om at ved normal bruk av p-piller blir 8 av 100 gravide pr år og ved perfekt bruk 3 av 1000 så kan du kanskje trekke litt konklusjoner ut fra det? Det er vel nærmere “normal bruk” enn “perfekt bruk” iverfall.

Ta en test om ca 3 uker, så vet du mer.

Skrevet

ok.. tusen takk -

:forvirret: det er gått mer enn tre uker siden, og jjeg tror faktisk jeg går og jkøper en test nå ... takk igjen

Skrevet

Sikkert lurest det, spesielt om ting ellers virker merkelig. Sier du fra hva resultatet ble? Sikket småfrekt av meg, men blir altid litt for nyskjerrig/engasjert i slike innlegg.

Lykke til uansett :)

Skrevet

du har rett til å vite synes jeg ^_^

hehe, alt bra, tok testen, er ikke gravid, men dette er siste gangen jeg prøver å hoppe over mensen, hvis typen vil ha samleie under min mens periode så får han vente eller rett og slett tåle litt blod.

fryktelig nervøs der, men testen bekreftet alt, definitivt siste gang jeg gir meg over til tanken på å forskyve mens, selv om jeg kan gjøre det riktig -

takk for hjelpen foressten, :legrine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...