Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Berre litt nysgjerrig.. Kva slags kaker skal de ha i bryllupet dykkar?!??!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Vi hadde (45 gjester). 3 etasjers marsipankake 2 sjokoladekaker 1 kake til tror jeg Var MASSE rester
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Vi hadde tre etasjes sjokoladekake, ostekake, overflødighetshorn, fruktkake, lefser og rømmebrød, gulrotkake, .. Mener vi hadde flere, men jeg husker de ikke.. Og hvis noen lurer: JA, vi hadde et hav av rester. Men vi inviterte alle hjem til oss dagen etterpå, og VIPS så fikk restene bein å gå på..
kitekatt Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Vi skal kun ha bryllupskake og konfekt. ← Vi og. Blir antagelig en kransekake fra svigermor også Erfaringsmessig blir det alltid for mye kaker, også skal vi ha nattmat også. Endret 13. januar 2006 av kitekatt
Impala Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Vi hadde (var 47 gjester): 1 3 etasjers bryllupskake (masipan) 1 sjokoladekake 1 verdens beste 1 gulrotkake 1 kransekake Var ganske mye igjen dagen etter ja......
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Uansett om det blir noen rester, så vær ikke knipne på kakene. Vi hadde i overkant av ti kaker, og hadde veldig lite rester. Husk det er fest både for dere og gjestene. Siste bryllup jeg var i hadde de bryllupskake, ei kringle med makronfyll (altså nærmest ei vanlig fredagskake) og en sort tørre småkaker. Var ikke mye svung over det kakebordet nei. De hadde også droppet desserten.
Impala Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Uansett om det blir noen rester, så vær ikke knipne på kakene. Vi hadde i overkant av ti kaker, og hadde veldig lite rester. Husk det er fest både for dere og gjestene. Siste bryllup jeg var i hadde de bryllupskake, ei kringle med makronfyll (altså nærmest ei vanlig fredagskake) og en sort tørre småkaker. Var ikke mye svung over det kakebordet nei. De hadde også droppet desserten. ← Jeg mener nå folk får gjøre som de vil med antall kaker!! Det er jo ikke alle som syns det er ålreit at det blir masse rester (meg selv inkludert da vi ikke spiser noe særlig kaker til vanlig). Hadde ikke syns det var noe rart i om jeg var i ett bryllup med bare bryllupskake og noen småkaker i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Jeg mener nå folk får gjøre som de vil med antall kaker!! Det er jo ikke alle som syns det er ålreit at det blir masse rester (meg selv inkludert da vi ikke spiser noe særlig kaker til vanlig). Hadde ikke syns det var noe rart i om jeg var i ett bryllup med bare bryllupskake og noen småkaker i tillegg. ← Det er da helt opp til hvert enkelt brudepar om de vil knipe inn på kakene eller ikke, jeg kom med et velment råd som tydelig traff deg. For meg er bryllup fest, og fest er ikke gnient sparebluss. Våre gjester storkoste seg med kakeutvalget og mimret om det i lang tid etterpå. Og hvis dere ikke spiser kaker til vanlig går det fint an å gi restene til andre.
Impala Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Det er da helt opp til hvert enkelt brudepar om de vil knipe inn på kakene eller ikke, jeg kom med et velment råd som tydelig traff deg. For meg er bryllup fest, og fest er ikke gnient sparebluss. Våre gjester storkoste seg med kakeutvalget og mimret om det i lang tid etterpå. Og hvis dere ikke spiser kaker til vanlig går det fint an å gi restene til andre. ← Det er jo ikke noe nytt at det er delte meninger om hvordan ett bryllup skal være, men jeg tror ikke at det er kakebordet mine gjester husker fra dagen vår Endret 13. januar 2006 av Yamaha
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Det er jo ikke noe nytt at det er delte meninger om hvordan ett bryllup skal være, men jeg tror ikke at det er kakebordet mine gjester husker fra dagen vår ← Jeg har skrevet her for å gi Veslo råd om kakebordet. Har man sparsomt kakebord er det heller ikke naturlig at gjesten husker det. Nå her vi begge svart Veslo, så da kan vi kanskje la det være med det?
Litjtuppa Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 Vi har ikke laget liste over hvilke kaker vi skal ha, men det kommer til å bli en god del..alle tantene mine (11 stk) kommer til å ha med en kake. Det er sånn vi pleier å gjøre det i slekta/bygda mi i både bryllup og konfirmasjoner, og det er veldig greit. I tillegg har kjære 4 tanter som også kommer til å ha med kake, pluss at mange av mine venninner har så lyst til å ha med noe..så jeg har ikke peiling på hvor mange det vil bli, men siden dette er vanlig hos oss, og det ikke koster hverken brudeparet eller kakebakerne så mye, ser vi ingen grunn til å kutte ned på kakene. Mamma vil bestille en 3 etasjes bryllupskake også. Blir mamma og svigermor som skal ha kontroll på kakene, så får tantene snakke med dem og enten foreslå sin spesialitet eller at mamma/svigermor kommer med et forslag om en kake som ingen andre har planlagt å ha med. Vi ber 80 til middag og 40-50 fler til kaffe og nattmat, så jeg regner med det går litt.. Kommer også til å ha vafler, hvetekringle eller noe annet med orntlig mat i, for kaffegjestene som kommer etter og kanskje er ekstra sultne. + frukt og snacks. Men klart, det er ikke hvilke eller hvor mange kaker som teller på den store dagen, det kommer alt an på gjestene og hva brudeparet ønsker, men siden vi har den tradisjonen med å ta med kaker, så benytter vi oss av det.
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #13 Skrevet 13. januar 2006 Takk for tips!!! Reknar med at vi kjem til å ha rundt 10 kaker, mange venner og kjente som ønsker å bake. Hehe.. Får sette oss ned og skrive ei liste snart trur eg..
Stinemora Skrevet 13. januar 2006 #14 Skrevet 13. januar 2006 Vi hadde ca 15 kaker + kransekake og 3.etasjes bryllupskake.. Pluss vi hadde snitter, krumkake og krem, lefse og gombe ( ca 100 pers.) Hadde bl.a marsipankake bløtkake sjokoladekake nøttekake ostekake m.m snittane var veldig populære... anbefaler dette..
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #15 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har et veldig sterkt forhold til kakebordet
Malama Skrevet 13. januar 2006 #16 Skrevet 13. januar 2006 Kakebord handler mye om tradisjoner ja. Jeg har i min familie, eller sambos familie, aldri vært i en barnedåp eller en konfirmasjon som har i nærheten av det mange her sier de har i bryllup. Kakebord, ekte sunnmørsk kakebord (altså i alle fall i min og hans familie, da har vi dekket 4 slekter... Store slekter, noen av dem)har nok minst 10-20 kaker/dessrter til en slik anledning, avhengig av om det er barnedåp, konfirmasjon eller bryllup (pga ulike gjestemengder). Jeg har en onkel som giftet seg på østlandet, og brudens familie forventet nettopp dette med ei kake eller to annet enn brudekaka, og ble lettere sjokkert over det KAKEBORDET (Jepp, et langt bord med bare kaker og desserter) de ble servert. Det er nettopp dette med at alle bidrar. Alle tar med en kake eller to. Selvsagt mye rester (men det har man jo "dagen derpå selskap" til... Også er det ikke uvanlig at mange tar med seg restene av "sin" kake hjem, så ikke vertskapet sitter med så mange rester) Det er noe med UTVALGET, og at det bare SKAL være mange kaker... Det er tradisjon. Men, dette er ikke like tradisjoner over hele landet, og i ulike familier, så man står jo fritt til å gjøre som man vil selvsagt. For man TRENGER ikke like mange kaker som jeg er vant til. Men jeg kunne ikke tenkt meg å feire på noen annen måte. Men for all del, jeg er jo vant til to kaker og 2-3 desserter bare for en vanlig bursdag jeg, så.. (og nei, da blir det ikke mer rester enn at vi spiser dem opp før de "går ut på dato")
Gjest Fantus Skrevet 13. januar 2006 #17 Skrevet 13. januar 2006 Vi hadde: 3 etasjes marsipankake Bløtkake med molter Sjokoladekake Sachertorte Suksessterte Kringle med makronfyll Brownies Kransekake En bløtkake med gele og fruktfyll Og konfekt og masse frukt Frukten var veldig populær utover kvelden etter masse kaker og søtt I min familie var det så mange som ville bake litt til dagen, vi har tradisjon for å ha minst et par kaker til en vanlig bursdag.
Gjest Svimle Skrevet 13. januar 2006 #18 Skrevet 13. januar 2006 Hos oss er det vanlig (ja, nærmest tradisjon) å ha en HAUG med kaker. Bryllupet vårt blir intet unntak, vi kommer til å ha rundt 14 kaker til 50 personer. Når det er sagt, så blir det ingen dessertbuffet til koldtbordet vårt, så kakene blir også dessert. Og mange i begge familiene er store kakemonser, så jeg tror nok kakene får bein å gå på. De fleste gjestene er tilreisende, så da blir det restespising dagen etter Noen kakesorter vi skal ha: Bløtkake (3 etg) - bestilles Pasjonsfruktmousse på nøttebunn Bringebærmousse på mandebunn suksessterte Prinsessekake (sjokolademousse på nøttebunn med pikekyss på toppen) Tropisk aroma ostekake peanøttkake Fromasjkake Gelekake +++
Gjest lillelou Skrevet 13. januar 2006 #19 Skrevet 13. januar 2006 Vi kommer nok til å ha en god del kaker på "etterpåfesten" for storfamilien- det er en uoffisiell tradisjon i familien å spise seg småkvalm på kake i sånne anledninger.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #20 Skrevet 13. januar 2006 Vi skal ha ganske sen middag med dessert, og skal derfor kun ha konfekt, frukt og nøtter i tillegg til en femetasjes bryllupskake. Vi serverer nattmat også, så jeg tviler på at noen skal ha noe overhengende behov for kebab på veien hjem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå