tuji Skrevet 9. januar 2006 #1 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg skal på ball til helgen, og antrekket er mørk dress/smoking. Betyr det lang kjole til meg? Hvor pent ville dere kledt dere? Litt pinlig å komme skikkelig oppstæsja hvis alle andre bare har hestehale og søndagskjolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 9. januar 2006 #2 Del Skrevet 9. januar 2006 Hvis det står mørk dress/smoking er antrekket for damen stivt pent, selvom mange ikke følger det!!! Jeg ville tatt på meg en fin ballkjole, og hvis de andre ikke har pyntet seg like mye så hadde jeg alikevel vært fornøyd så lenge jeg var stolt over hvordan jeg ser ut, men så er ikke jeg så veldig opptatt av om jeg er "overdresset", verre å være "underdresset"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 9. januar 2006 Enig i at det er verre å være underdresset. Men hva er egentlig en ballkjole? Må det bety stort skjørt? Jeg har en veldig pen kjole i hvit brokade, den er enkel og lang uten ermer. Med glitrende smykker er den virkelig elegant. Men er det pent nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #4 Del Skrevet 9. januar 2006 Hei! Når jeg leser ordet ballkjole så tenker jeg stort skjørt ja (bløtkake). Men når det står dresskode mørk dress/smoking så er det vel "aftenkjole" som hører til. Høres ut som om din kjole passer utmerket. Synes personlig kjoler som din er mye stiligere enn disse overdådige kjolene. Jeg er helt sikker på at du blir pen nok! (Tror foressten det er dresskode galla når man krever ballkjole, men er ikke helt bevandret i dette da jeg sjelden er på galla.) Nå kom jeg til å tenke på stortingsmiddagen, Karita pleier jo å ha sånne lange elegante kjoler når hun er på slottet, da er jeg sikker på at din er rålekker å ha på ball! Ha det gøy på ball da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2006 #5 Del Skrevet 9. januar 2006 Mørk dress/smoking betyr vel lang kjole for kvinnene ja. Uten at jeg vet sikkert, ser jeg for meg at både type ballkjole med stort skjørt, og mer elegant (ballkjoler får jo sjeldent blitt særlig elegant i mine øyne) er "lov". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 9. januar 2006 #6 Del Skrevet 9. januar 2006 Mørk dress/smoking er ikke så "fin" dresskode som galla. Og det er på galla de store ballkjolene skal frem, eller kjoler med dype utrigninger. Men du kan definitivt ha lang kjole. Kjolen din høres absolutt fin ut, men den kan nesten høres for fin ut. Litt avhengig av hvor enkel den er. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #7 Del Skrevet 9. januar 2006 Ballkjoler hører hjemme når dresscoden er kjole og hvitt, ikke mørk dress/smoking. Jeg syns forresten det er verre å være overpyntet enn underpyntet, noe som er vanlig. Det er derfor en vertinne bør være litt mer pyntet enn dresscoden, slik at dersom noen har pyntet seg for mye skal de allikevel føle seg vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 9. januar 2006 Tror jeg går for en enkel og elegant kjole. Tror ikke den jeg har er for fin, den er smal i snittet, uten noen detaljer bortsett fra det diskré mønsteret i stoffet. Bra noen har peiling på skikk og bruk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2006 #9 Del Skrevet 9. januar 2006 Mørk dress/smoking er ikke så "fin" dresskode som galla. Og det er på galla de store ballkjolene skal frem, eller kjoler med dype utrigninger. Men du kan definitivt ha lang kjole. Kjolen din høres absolutt fin ut, men den kan nesten høres for fin ut. Litt avhengig av hvor enkel den er. Hilsen Lille meg ← Kan man ha kort kjole til mørk dress/smoking? Hva har mennene på seg når det er galla? Kjole og hvitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. januar 2006 #10 Del Skrevet 9. januar 2006 Jenter kan ha kort kjole til dresskode "mørk dress". Her står det "mørk dress/smoking", og jeg ville tatt det som signal på at jentene har lang kjole, guttene har smoking eller sort/helt mørk dress. Ville ikke stilt i kort kjole/coctailkjole når smoking er nevnt i betegnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 9. januar 2006 Betyr forresten mørk dress at det ikke kan være nålestriper i den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #12 Del Skrevet 9. januar 2006 Var i to bryllup i sommer hvor dresskoden var mørk dress/smoking. I det ene kom jentene i knelange kjoler, i det andre ballkjoler, så det er jaggu ikke greit å vite. Om kavaleren din skal ha mørk dress ville jeg tatt en enklere kjole som ikke er ankellang, skal han ha smoking ville jeg tatt en ankellang men ikke overdådig kjole. Står det i invitasjonen at det er ball ville jeg tatt på meg det fineste jeg har uansett hva dresskoden er. Ball ser jeg for meg med store skjørt og ikke coctailkjole. Kanskje er det noen av de andre inviterte du kan spørre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 9. januar 2006 #13 Del Skrevet 9. januar 2006 Galla for menn betyr kjole og hvitt ja. Eller bunad da, men det er vel ikke vanlig på ball... Til mørk dress kan man ha kort kjole. Da vi valgte å skrive mørk dress/smoking i vår bryllupsinvitasjon så var det for at damene kunne bruke lang kjole (smoking-delen av dresskoden), mens herrene kunne få bruke sin vanlige dress. Personlig synes jeg at knapt synlige nålstriper må kunne godtas som mørk dress. Men siden tuji er invitert i ball så må det jo være lov å pynte seg ganske mye selv om dresskoden ikke er så "stivpyntet". Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 9. januar 2006 #14 Del Skrevet 9. januar 2006 Så lenge det står både mørk dress og smoking, mener jeg at det meste går, bare det er pyntet og pent. Mørk dress betyr etter min oppfattelse kort(ere) pyntet kjole, eller en lengre, litt enkel kjole eller også en fin drakt for damene. Smoking er lang kjole (pyntet), men ikke egentlig ballkjole. Ballkjole er til når det er galla. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 11. januar 2006 #15 Del Skrevet 11. januar 2006 En liten avsporing, men hvorfor i all verden er det bare manneklærne som brukes som betegnelse på kleskoder? Det hadde da vært mye enklere om det f.eks. het mørk dress/cocktailkjole osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hoppa_* Skrevet 14. november 2007 #16 Del Skrevet 14. november 2007 Kan man bruke kjole med bar rygg og lyse pastellfarger når det står mørk dress/smoking i invitasjonen og festen er i november/desember? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 14. november 2007 #17 Del Skrevet 14. november 2007 I følge min gamle mor (som skremmende ofte har rett) så er den tradisjonelle kleskoden noe mindre stiv enn den som vanligvis praktiseres: mørk dress - neddempet kjole eller skjørt/bluse smoking - cocktailkjole kjole og hvitt/bunad - lang kjole (bløtkakeform hvis ønskelig) eller bunad Generelt praktiseres det slik at kvinner får pynte seg litt mer, men det er altså ikke "påkrevet" etter de tradisjonelle reglene. Men står det smoking er du korrekt antrukket i cocktailkjole - det er ikke ditt problem om de andre stiller i bløtkake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 14. november 2007 #18 Del Skrevet 14. november 2007 Kan man bruke kjole med bar rygg og lyse pastellfarger når det står mørk dress/smoking i invitasjonen og festen er i november/desember? Det bør gå greit, men ikke lyse sko, visstnok. Fortsatt i følge min gamle mor. Er det ikke utrolig irriterende hvordan mammaer alltid ender opp med å ha rett?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mea Culpa Skrevet 14. november 2007 #19 Del Skrevet 14. november 2007 Håper denne kan være til hjelp Skikk og bruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mea Culpa Skrevet 14. november 2007 #20 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Til smoking er det vanlig med selskapskjole. Det er nettopp til smoking at "den lille sorte" har blitt en klassiker. På engelsk har man begrepet evening gown - aftenkjole - kjoler som brukes til smoking. I USA er dette som regel lange, fotside kjoler som minner om en gallakjole. Resten finner du her. Sitatet er forkortet i hht til KG's regler om kopirett. Tabby, mod Endret 15. november 2007 av Tabby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå