Gå til innhold

Batteri til bærbar pc


Knøttet

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg litt forvirra, jeg har en bærbar pc som jeg som regel bruker strømkontakten til. Nå har jeg hørt fra diverse hold at det ikke er bra for batteriet å la strømkontakten være i hele tida, for da lades batteriet opp hele tida, noe som vistnok gjør batterilevetiden mye kortere.

Så nå har jeg tatt ut batteriet, og bruker strømkontakten, slik at det eventuelt ikke skal slite på batteriet. Men, jeg lurer på om dette er sant- eller om bærbare pc'er har en slags "sperre" eller noe som forhindrer dette.

Til opplysning har jeg en Acer Aspire 3500, om det hjelper. Og batteriet er Lithium-ion batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller beste er å ha tatt ut batteriet slik som du har gjort! Og ja, batterilevetiden utsettes for mer slitasje når det står og lades hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Laptoper bruker generelt vekselstrøm. Dvs litt fra batteriet og litt fra strømkontakten. Jeg har min plugget i hele tiden og det har ikke vært noen problem med noen av laptoppene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Lurer litt på dette jeg og..

Hvordan holder batteriet seg best hvis jeg ikke ønsker å ta det ut? Hva er lurt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier, at det har gått bra med deres laptop, så sliter det på batteriet!! Å uttale seg på vegne av et par laptopper man har hatt som det har gått bra med blir litt for tynt...

Jeg har tatt i mot så utrolig mange laptopper på jobben der batteriet har kortsluttet fordi det har stått i hele tiden. Selvfølgelig er poenget med en laptop at man skal kunne flytte lettvindt på den, men det beste er å ta ut batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet holdes best dersom man en gang i blant (en gang hver uke ca) setter pc-en i BIOS og lar den lade seg HELT ut.

Klapplading skader alle batteri. Og jeg er batteriherper nummer en. Min står alltid på lading og har batterikapasitet på max 1,5 timer. (Mot samboern som har ca 3 timer og er flink til å lade ut en gang i blant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Batteriet holdes best dersom man en gang i blant (en gang hver uke ca) setter pc-en i BIOS og lar den lade seg HELT ut.

Klapplading skader alle batteri. Og jeg er batteriherper nummer en. Min står alltid på lading og har batterikapasitet på max 1,5 timer. (Mot samboern som har ca 3 timer og er flink til å lade ut en gang i blant)

Hva vil det si å sette PC i BIOS, Jordbær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter opp laptopen din, får du kanskje melding om "trykk F1 for å komme inn i bios" eller setup eller hva dem kaller det.

Du må ikke endre noe der, men når PC står i bios, slår den seg ikke automatisk av når det er f.eks. 3% igjen av batteri, men lades helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Batteriet holdes best dersom man en gang i blant (en gang hver uke ca) setter pc-en i BIOS og lar den lade seg HELT ut.

Klapplading skader alle batteri. Og jeg er batteriherper nummer en. Min står alltid på lading og har batterikapasitet på max 1,5 timer. (Mot samboern som har ca 3 timer og er flink til å lade ut en gang i blant)

Men hva er klapplading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laptoper bruker generelt vekselstrøm. Dvs litt fra batteriet og litt fra strømkontakten.

Det er vel ikke det som er vekselstrøm, vel... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi.. Vekselstrøm er vel AC, det vi finner i stikkontakten.. som har en frekvens på ca 50Hz (i våre stikkontakter). Hvis man ser på et oscilloskop(som jeg forøvrig ikke husker hvordan skrives), så ser man bølgene, når strømmen bytter retning.

Motsetningen til vekselstrøm er likestrøm(DC), som er en konstant styrke, som ikke bytter retning.

MEN!

Laptoper har ofte et adapter mellom stikkontakt og segselv. For laptoper kjører på 12V DC. Dette adapteret omformer vekselstrøm til likestrøm, som igjen gjør at laptop ikke blir skadet.

(Ikke helt fritt for at noe av det jeg skriver er på jordet, er noen år siden jeg hadde om dette på skolen *blush*)

Og embla.. Hva mener du med "ta ut batteriet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kontakten i hele tiden på min laptop og nå etter ett år så varer batteriet maks 2 minutter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde kontakten i hele tiden på min laptop og nå etter ett år så varer batteriet maks 2 minutter :(

Samme her...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Samme her...:(

og her.

I utgangspunktet varte batteriet aldri mer enn 1 times tid, så etter en time måtte jeg sette på strøm. Da ble det jo logisk nok at jeg kjørt eden mest på strøm. Nå kan jeg ikke bruke den på batteri

En annen ting... er det sånn med laptop'er som med stajsonære maskiner at den helst ikke bør skrues for mye på og av?

Eller bør dne helst ikke stå på hele tiden kanskje?

Jeg har min i hvilemodus når den ikke er i bruk, hvis jeg vet at den skal brukes igjen om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid min laptop på. Er vel ikke noe i veien for å skru den av/hvilemodus, som jeg har hørt. Men man forkorter jo levetiden med å la den stå på (Belastning på komponenter osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

De fleste Li-Ion-batterier, og det er vel det nå i de fleste laptoper, tåler meget vel å stå med strøm tilkoblet hele tiden. Likevel er det slik at et batteri harmeget godt av å bli ut- og oppladet ofte. Det gjør at batterikapasiteten øker - og derved levetiden.

Er slett ikke sikker på at det er lurt å ta ut batteriet når man bruker et strømadapter og årsaken til det er at i mye elektronisk utstyr bruker man batteriet(som erstaning for kondensatorer) for å glatte likestrømmen, altså unngå rippel, som ødelegger resten av elektronikken i en pc. Jeg ville aldri skrudd på noen av mine laptoper uten at batteriet var satt inn.

De aller fleste laptoper bruker IKKE 12 volt DC som en skriver. De fleste bruker 19 eller 16 volt dc. Det er svært få laptoper du kan plugge rett i sigarettenneruttaket på bilen din. Du må ha et adapter i mellom - for konvertering til 12 volt DC.

Klattlading er stadig "smålading" av batteriet. Det tålte de gamle Ni-Mhbatteriene dårlig - og derfor måtte batteriene lades helt ut før opplading, mens de nyere Li-Ion batterier tåler meget godt å bli ladet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...