Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke lett når lillegutt holder oss lysvåkne om natta og sover mye av dagen...

Håper på gode tips til hvordan snu det tilbake...nå er han bare 8 dgr gammel, men det tar virkelig på i form av hodepine osv...

Når han har fått mat, rape, ren bleie og masse kos - hva er det som mangler for at han skal sovne (i sin egen seng) tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frisk luft i løpet av dagen skal visstnok hjelpe, men jeg er spent på om det stemmer (termin på søndag...)

Tingeling

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Når han er så liten, så kan du ikke regne med at han har fått noen fast rytme enda. Bare prøv å følge ham, og sov når han sover. Da har du litt mer energi å møte natta med. Ikke lett, jeg vet, men får du det til så blir verden helt annerledes.

Det blir bedre etter hvert :)

Skrevet

Jeg er enig med Bjørnsdatter.

Også ville jeg forsøkt å ligget inntil henne i storsenga til hun sovner. Når hun sover ville jeg lagt meg en halvmeter i fra henne og tatt på henne egen dyne.

Det er ingen vits i å ha henne i egen barneseng. Mye behageligere for store og små med samsoving. Og mye mindre soveproblemer. :)

Skrevet
Det er ingen vits i å ha henne i egen barneseng. Mye behageligere for store og små med samsoving. Og mye mindre soveproblemer.  :)

Og hoeyere risiko for krybbedoed... :forvirret:

Skrevet
Og hoeyere risiko for krybbedoed... :forvirret:

Ikke hvis du er nøye med visse forhånsdregler. Feks egen dyne. Ikke tepper. Ungå groper babyen kan falle nedi osv osv.

Jeg kan godt skaffe en link hvor det står meget nøye og detaljert.

Hvis man følger disse forhånsdreglende er det overhode ikke økt risiko for krybbedød.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Alle eksperter annbefaler ikke samsoving pga av krybbedød

Skrevet
Alle eksperter annbefaler ikke samsoving pga av krybbedød

Ikke alle. :)

Og ekspertene som ikke anbefaler samsoving: det er på grunnlag av at man ikke tar forhåndregler.

Bare vent litt. Skal finne noen linker.

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

babyverden.com, se under krybbedød

http://www.babyverden.no/templates/Article____4200.aspx

Reduser risikoen for krybbedød

Mye har blitt gjort i Norge de siste årene for å redusere antallet barn som dør i krybbedød. På 1990-tallet gikk tallet nedover, men hvert år dør det fremdeles ca. 30 barn i alderen 0-2 år på denne måten her i landet.

Sitatet er forkortet, og link til artikkelen er lagt inn.

Druscilla - mod

Endret av Druscilla
Skrevet (endret)

http://www.mozon.no/kvinnehelse/spedbarnss...rebygg_krybbedd

Sove sammen eller ikke?

I den senere tid ringer forskrekkede foreldre: «Stemmer det at vi ikke må sovne med barnet i sengen?» Bakgrunnen for det er at fagfolk har gått ut med dette rådet fordi flere undersøkelser har vist at krybbedød forekommer noe oftere ved samsoving. Det som ofte ikke kommer frem, er at dette i hovedsak ser ut til å gjelder for røykere. Det ble slått alarm da det viste seg at barn av fargede kvinner i USA og New Zealand hadde økt risiko for krybbedød. Dette var folkegrupper som tradisjonelt hadde sovet med barna sine, og man trodde først at samsovingen kunne være grunnen. Så viste det seg imidlertid at disse underpriviligerte gruppene røykte mye mer og hadde dårligere levekår enn gruppene de ble sammenlignet med.

Sitatet er forkortet.

Druscilla - mod

Endret av Druscilla
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Ja , de lærde strides. Hvem skal man høre på?

En konklusjon er vel -hvis du røyker burde barnet sove i egen seng

Skrevet
Ja , de lærde strides. Hvem skal man høre på?

En konklusjon er vel -hvis du røyker burde barnet sove i egen seng

hehe ja.

Men landforeningen sier ingenting om samsoving for ikke-røykende?

Skrevet

Nå var vel ikke dette en tråd om krybbedød. Jeg har forsøkt samsoving, og for oss fungerte det ikke i det hele tatt hos andre mann. Førstemann har innimellom fått kommet opp i senga vår, men det har ført til at han som seksåring også gjerne vil sove hos oss. Dette synes jeg er slitsomt fordi han er stor, sover urolig noe som forringer søvnkvaliteten for alle tre. derfor ungår vi det. Andremann får ikke sove verken i samme seng eller samme rom som oss. Vi opplevde å få et helt nytt barn da han fikk eget rom da han var seks måneder.

Mitt råd til trådstarter er å lytte til barnet ditt. Hva trives han med. En baby på åtte dager har som regel ingen døgnrytme, ikke forventat han skal få det med det første heller. For oss var den første tiden veldig slitsom, og det tror jeg den er for de aller fleste. Jeg tror man gjør vondt verre med å presse en døgnrytme på barnet. Den kommer når den kpmmer. Det man bør gjøre er å ha lavt tempo om natta. Ikke lyder lys osv

Gjest en mor på besøk
Skrevet

venter du at en baby på ÅTTE DAGER skal sove når du vil? :overrasket:

Det lureste du gjør nå er å sove når ungen sover. Ingen "triks" er verd å prøve nå - han sover når han må, og om en uke kan alt se helt motsatt ut.

Skrevet

Nå er lillegutt 15 dgr og han synes fortsatt at natta er et glimrende tidspunkt å være sosial på :ler:

Jeg FORVENTER SÅKLART IKKE at han skal sove når JEG vil sove, hallo! Det var heller snakk om tips til gode søvnvaner! Og jeg har fått mange gode tips, takk!!

Happy new year :blomst:

Skrevet

Trodde sånne små babyer sov døgnet rundt jeg men nei så kommer denne individualiteten inn da. Erfarne mødre sa til meg at jeg skulle gi en flaske med morsmelkerstatning om kvelden for da sover babyen bedre om natten. Amming er ikke nok for den tunge søvnen de skal ha døgnet rundt.. Kanskje prøve det? Min sønn var våken hver 3.time for mat døgnet rundt men sovnet igjen så snart han var mett, men det er jo min pode da..

Skrevet

Hvis du vil fortsette å gi bryst og kun det, gi i hvert fall morsmelkerstatning med kopp og ikke lur deg til å begynne med flaske om du ikk vil begynne med det. Så små kan lett bli sugeforvirret, men det har du sikkert lært litt om på barsel.

Begynne med slike ting for å få han til å sove om natten, ville jeg nok ikke begynt med.

Og forøvrig, om sengen er god og bred så babyen for sove for seg selv, selv om den ligger mellom to foreldre, dvs at det er plass nok til at han får slå ut armene etc - og han har egen dyne, en liten lett en, ville jeg ikke tenkt så mye på krybbedød. Har dere derimot smal seng så dere blir liggende trangt, du har tung dyndune som ligger over han og han blir liggende klemt i et varmt og tett sengehelvete, ville jeg vært mer bekymret.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå er han 1 mnd gammel, og vi sliter fortsatt nattestid...Hvor lang tid tok det for dere før babyen var 'noenlunde' inne i en ok rutine m søvn? Vet jo at dette sikkert er veldig forskjellig fra baby til baby...Men har tenkt å prøve å legge han f.eks 1 t før vi selv legger oss i noen dgr, så 2 t før vi legges oss, og kanskje til slutt han sover natta!?

Eller noen andre tips til hvordan forsiktig snu døgnet tilbake til normalen?

Til info har vi nå introdusert smokken, og den spyttes jo ut ca 50 ganger pr natt!!!

Våkner nesten hver gang han mister smokken, og da må vi opp og dytte'n inn igjen.....håper dette blir bedre etterhvert? Har brukt smokk snart 2 uker nå.

:roll:

Skrevet

normale rutiner kan ikke forventes å komme før babyen er rundt 3 mnd, mener jeg å ha lest for ikke så lenge siden.

Og jeg mener det stemmer ganske bra med hvordan Lillebanan var. I allefall var han over 2 mnd før det vaar noen vits i å prøve å se noe mønster i soverutinene hans.

Så du må nok enda prøve å gi det litt tid.

For å prøve å legge babyen tidligere og tidligere, så må du ikke ta så store hopp som en hel time tidligere.

Start med 15 minuter, og hold dette i noen dager. før du "tar" nye 15 minutter. Det har jeg lest skal være det beste.

OG dette med å dytte i smokken kan det hende dere må drive med helt til han er så stor at han greier å ptte i smokken selv. Lillebana var godt over 6-7 mnd før han greide dette på natterstid. OG nå er han 1 år, og det hender fremdeles at vi må inn og gi smokken fordi han ikke finner noen i "søvne" (og han har 6-8 smokker i senga) ;)

Det finnes en "smekke" som skal fungere som "smokkeholder" på natta. Husker ikke hva den heter. Vet at de selger den på Spar Kjøp i allefall. Kanskje verdt å prøve?

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Ikke for å være streng, men HVORFOR vil du ungen skal sove når akkurat du vil? Jeg mener ikke å være krass her, og avkreve deg svar, men erfaringsmessig vet jeg at sånne spørsmål kan være nyttige å stille seg selv: Er det barnets eller mitt behov dette her?

Ofte vil vi så gjerne at unger skal gjøre si og så fordi det er mer behagelig for oss som foreldre (dette gjelder alt mulig, og fortsetter til de blir voksne vil jeg tro), men så er det det med at de er små personer med egne agendaer og personligheter...

Klart det er best at ungen sover om natten, helst hele natten, men ER det virkelig et så stort problem at du skal lage et kjempeopplegg for å få gjort noe med det? Vil ikke stresset med det medføre større belastning enn at en månedgammel unge vekker dere noen ganger om natten og at du muligens må sove litt sammen med ungen i løpet av dagen?

Styrte fælt med søvn jeg også da jeg bare hadde ett barn, men erfarte at alt roet seg når jeg sluttet å bekymre meg og sluttet å ØNSKE at han skulle sove når jeg ville... Nå har jeg for mange barn til å kunne lage sånt opplegg for babyen min (det har jeg virkelig verken tid eller ork til, om jeg skulle hatt lyst) - og vet du hva? Ting går mye greiere når man bare tenker at "hei - sånn er det akkurat nå, det forandrer seg svart til det bedre". For det gjør det. Alt går i perioder, og snart er ungen justert inn helt av seg selv - enten det er om to dager eller fire måneder. Det kommer til å gå bra, stress ned :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...