Milla Skrevet 24. november 2005 #1 Skrevet 24. november 2005 Hei! Er det noen som har erfaring med denne minipillen? Har fått anbefalt den i stedet for hormonspiral...
Arkana Skrevet 24. november 2005 #2 Skrevet 24. november 2005 Jeg prøvde Cerazette tidligere i år. Var egentlig ganske fornøyd, hadde ingen bivirkninger bortsett fra én: jeg blødde litt hver eneste dag. I følge legen og pakningsvedlegget skulle evt bivirkninger forsvinne etter 2-3 mnd, jeg prøvde denne i litt over 4 mnd, men blødningene forsvant ikke, så jeg sluttet. Da jeg fortalte dette til legen sa han at det var visst veldig vanlig, og mange hadde klaget på nettopp dette. Veldig synd synes jeg, for som sagt var dette absolutt eneste bivirkning, men det var altfor plagsomt til at jeg orket å leve med det.
Gjest Manic Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Jeg har gått på cerazette i snart fire måneder. De første to-tre månedene hadde jeg masse småblødninger sånn innimellom. Men når har jeg ikke blødd på en måned Har aldri gått på p-piller før og har vært litt nedstemt i høst (har hatt reelle grunner til det, men er likevel blitt verre enn jeg var før). Så jeg er litt usikker om p-pillen forsterker dette. Ellers har jeg hatt null bivirkninger.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Jeg har gått på Cerazette ett år nå. Har ikke merket andre bivirkninger annet enn at jeg sluttet å blø med en gang. Storfornøyd.
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2005 #5 Skrevet 24. november 2005 Jeg driver fortsatt på første brettet. Den første uken hadde jeg mer mens enn vanlig, men så sluttet det etter en uke. Ellers ingen bivirkninger
Tigerlily Skrevet 24. november 2005 #6 Skrevet 24. november 2005 Jeg har gått på Cerazette siden juni, og er kjempefornøyd. Hadde to småblødninger i juni/juli, og etter det har jeg ikke hatt noen blødning i det hele tatt. Kroppen føles også bedre nå, i forhold til hvordan det var å gå på vanlige p-piller. Jeg kan ikke tenke meg å skifte merke noensinne igjen.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #7 Skrevet 24. november 2005 Har mista både mensen og flere kilo:D
siebaeo Skrevet 24. november 2005 #8 Skrevet 24. november 2005 Jeg driver fortsatt på første brettet. Den første uken hadde jeg mer mens enn vanlig, men så sluttet det etter en uke. Ellers ingen bivirkninger ← Samme her. Var mye som skjedde i eggstokkene da... Kanskje kroppen som måtte tilpasse seg? Huden har vært ganske stabil også. Og så har jeg ikke vært i nærheten av å få soppinfeksjon, noe jeg var veldig plaget av på Trionetta!! Noe som var en av grunnene til at jeg byttet. Har gått litt ned i vekt også.. Tror det må være på grunn av pillene. Nå er jeg bare spent på om jeg får mensen igjen.. krysser fingrene for å slippe. Så langt veldig fornøyd!
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2005 #9 Skrevet 24. november 2005 Jeg har gått på dem siden april. Ingen bivirkninger, har bare hatt en miniblødning en gang. I tillegg har jeg merket når jeg tenker etter at jeg ikke lenger er like plaget med at jeg blir oppblåst i kroppen.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. november 2005 #10 Skrevet 24. november 2005 Har brukt Cerazette siden februar, og er generelt veldig fornøyd. Hadde en del småblødninger de første to mnd. Har hatt litt småblødninger innimellom, men ikke noen med lang varighet, bortsett fra at jeg nylig hadde "mensen" i tre uker. I forhold til bivirkningene jeg har hatt med andre p-piller, så er småblødninger det siste jeg bryr meg om.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #11 Skrevet 24. november 2005 Jeg skjønner ikke at dere tør å tukle med slikt. Eggløsning og mens er en naturlig del av det å være en fruktbar kvinne. Om man har problemer med mensen så bør man heller se på andre faktorer i stedet for å proppe seg med piller. Hva skjer den dagen dere skal ha barn og kroppen ikke fungerer slik den skal`?
siebaeo Skrevet 24. november 2005 #12 Skrevet 24. november 2005 Jeg skjønner ikke at dere tør å tukle med slikt. Eggløsning og mens er en naturlig del av det å være en fruktbar kvinne. Om man har problemer med mensen så bør man heller se på andre faktorer i stedet for å proppe seg med piller. Hva skjer den dagen dere skal ha barn og kroppen ikke fungerer slik den skal`? ← Hva mener du egentlig? Tror du at Cerazette er værre enn vanlige p-piller? Fordi man får "mensen" på vanlige p-piller? For å oppklare litt om det er sånn det ligger an, så får du ikke vanlig mens på vanlige p-piller. Du får en blødning som ligner og som vi kaller mensen for enkelhets skyld. Så om du ikke får denne blødningen når du går på Cerazette er det ikke spesiellt stor forskjell. (om ikke jeg har missforstått noe alvorlig... ) De fleste bruker jo pillene for å unngå graviditet, ikke mens..
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #13 Skrevet 24. november 2005 Hva mener du egentlig? Tror du at Cerazette er værre enn vanlige p-piller? Fordi man får "mensen" på vanlige p-piller? For å oppklare litt om det er sånn det ligger an, så får du ikke vanlig mens på vanlige p-piller. Du får en blødning som ligner og som vi kaller mensen for enkelhets skyld. Så om du ikke får denne blødningen når du går på Cerazette er det ikke spesiellt stor forskjell. (om ikke jeg har missforstått noe alvorlig... ) De fleste bruker jo pillene for å unngå graviditet, ikke mens.. ← Jeg mener at hormonpreparater ikke bør brukes i det hele tatt fordi det umulig kan være bra for kroppen over lengre tid å tulle med det som er en helt normal funksjon. Det er jo bare å se på antall "bivirkninger" tråder her inne, så ser man hvilke problemer slikt skaper.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #14 Skrevet 24. november 2005 Og hva skjer den dagen man skal ha barn og oppdager at man har tynt i seg så mye hormoner at kroppen ikke fungerer ordentlig? Da må man ha enda mer medisiner for å få systemet i gang igjen. Det hele ender opp i en vond sirkel. Det er virkelig skremmende at legene skriver ut slike preparater i hytt og pine.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. november 2005 #15 Skrevet 24. november 2005 Hvis du er så imot hormonpreparater så kan du jo bare la vær å bruke det.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. november 2005 #16 Skrevet 24. november 2005 Og hva skjer den dagen man skal ha barn og oppdager at man har tynt i seg så mye hormoner at kroppen ikke fungerer ordentlig? Da må man ha enda mer medisiner for å få systemet i gang igjen. Det hele ender opp i en vond sirkel. Det er virkelig skremmende at legene skriver ut slike preparater i hytt og pine. ← Den dagen jeg vil ha barn så slutter jeg å bruke p-piller. Hvis jeg ikke kan få barn, så kunne jeg sannsynligvis ikke fått før jeg begynte å bruke p-piller heller. Det fins ingen faglige begrunnelser for påstandene du kommer med.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #17 Skrevet 24. november 2005 Du er virkelig naiv om du tror det alltid er så enkelt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #18 Skrevet 24. november 2005 Og vil man unngå graviditet så finnes det andre muligheter enn hormoner. Selv er jeg meget fornøyd med min Ladycomp, og etter å ha opplevd hverdagen både med og uten hormoner, så er jeg ikke i tvil om at jeg aldri kommer til å innta den giften igjen.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. november 2005 #19 Skrevet 24. november 2005 Jeg synes gjest bringer opp et viktig poeng her. Det er ikke lenge siden p-plasteret kom på markedet, og da ble det rost opp i skyene fordi det inneholdt mye mindre hormoner og hormonene ble ført inn i kroppen på en bedre måte enn ved pillene. Nå har det nylig kommet varsku i media om at dette inneholder mye mer hormoner enn man opprinnelig trodde. Før det igjen var det p-sprøyta og beinskjørhet og før det igjen var det enkelte høydoserte p-piller.. Hva vet vi egentlig om hva vi utsetter kroppen vår for? Hvem vet hvilke ringvirkninger dette vil ha om 10,15,20 år?
Gjest Manic Skrevet 25. november 2005 #20 Skrevet 25. november 2005 Hva vet vi egentlig om hva vi utsetter kroppen vår for? Hvem vet hvilke ringvirkninger dette vil ha om 10,15,20 år? ← Vel, vi har nå hatt p-pillen i førti år, så hvis det virkelig et virkelig stort problem at kvinner ble ufruktbare så hadde det vel blitt fanget opp av forskning. P-pillene er jo også under stadig forbedring, nye typer blir lansert som skal gi mindre bivirkninger. Jeg synes at det kanskje er for lite opplysning om mulige bivirkninger fra sykehuspersonell og har flere venninner som har opplevd at deres bivirkninger har blitt bagatellisert av leger. Men selv om en endel kvinner sliter med bivirkninger så tror jeg nok majoriteten er fornøyde ettersom det er så vanlig å bruke dette prevansjonmiddelet. Og funker det ikke så kan man jo da vurdere andre prevansjonsmetoder. Og så må vi ikke glemme hva p-pillen tross alt har gjort for kvinnefrigjøring, retten til å bestemme over våre egne liv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå