Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Nå er jeg lei av å vri hjernen hver bidige dag for å finne på noe å ha til middag. Derfor lager jeg en tråd her, og håper at den kan bli så lang at jeg og andre vegetarianere kan kikke i denne hver dag vi ikke vet hva vi skal lage til middag Så send inn deres beste vegetarianermat-tips! Høyest på ønskelisten står noe som ikke tar for lang tid å lage, smaker godt, og helst ikke er pastabasert - men alle tips mottas med takk!
Arkana Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Ratatouille er nydelig som vegetarrett: Stek hakket løk og hviløk mykt. Ha i squash, aubergine og paprika delt i biter. Tilsett en boks hermetiske tomater, salt, pepper, timian, laurbærblad og ca 1 dl vann. La småkoke en halvtimes tid. Veldig godt med couscous. En god grønnsaksgryte: Stek løk og hvitløk mykt. Ha i paprika og aubergine i store biter, gulrøtter i biter, en boks hermetiske tomater, litt chilpulver, salt/pepper, malt koriander, malt spisskummen, litt grønnsaksbuljong og litt appelsinjuice. La koke ca 20 minutter. Tilsett en boks hermetiske kikerter og sorte oliven og la koke 5 minutter til. Server med f.eks. ris, eller du kan ha poteter eller søtpoteter i biter rett i gryten.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Hmm.... den grønnsaksgryten må jeg jammen prøve en dag. Ratatouille er jeg ikke så begeistret for, for det minner om pastasaus Selv kan jeg reklamere med denne retten, som ikke akkurat er en middagsrett man kaster sammen i hui og hast, men veeldig god hvis man har litt bedre tid: Skjær en stor aubergin i skiver - salt den og la det bitre renne ut. Skyll godt. Vend auberginskivene i mel og stek dem på begge sider med mye olivenolje. Lag tomatsaus av 2 bokser tomater, en stor løk og 2-3 ss basilikum + salt og pepper. Legg auberginskivene, tomatsaus og mozarella lagvis. Strø med parmesan på toppen. Steikes ved 180-200 grader i en halvtime. Server med lyst brød.
Elze Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Når jeg har dårlig tid og ikke gidder å lage mat, hender det jeg lager en slags cous-cous-røre, eller varm cous-cous-salat om du vil: Surr grønnsaker i litt olje, f.eks løk, paprika, squash, aubergine i terninger - det du måtte ha tilgjengelig (Hvis du er ordentlig lat kan du ta Findus "Franske grønnsaker" fra pose). Gulrøtter er også godt i. Eller cherrytomater. Eller vårløk - som sagt, det du har lyst på. Når grønnsakene er passelig myke, har du i cous-cous og vann (like mye av hvert, se på pakken) - jeg bruker kyllingbuljongterning også, da blir det jo strengt tatt ikke vegetarisk, men du kan jo ta grønnsakbuljong. Krydre etter smak, litt chili er godt, eller tyrkisk paprikapulver. Ha i en boks med kikerter (hell av laken og skyll ertene i vann først). Legg på lokk og la stå til cous-cousen er ferdig (5 min.). Rør rundt - ferdig! Litt fetaost er forresten også godt i, i så fall tar du i det til slutt. Jeg bruker å lage alt sammeni en stekepanne med høye kanter, men du kan også ha det i en gryte. Kan serveres med tzatziki til, hvis du gidder å lage det. Jeg pleier bare å bruke litt yoghurt naturell som saus. Det hele tar ikke mer enn 15 min å lage og siden du bare bruker et kokekar sparer du oppvask også
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Jeg er tilhenger av ferdigmat jeg For tiden er favoritten brokkoligrateng (finnes også som brokkoli og blomkål), med enten pasta eller ris til. Dette lager jo seg selv og tar ikke lang tid
Gjest Sesselja Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Spaghetti med hvitløk og chili 3-5 fedd hvitløk skåret i tynne skiver 1-2 tørkede chili uten frø Olivenolje salt spaghetti parmesan Kok opp spaghetti i saltet vann. Fres hvitløk og chili i olivenoljen. Bland spaghetti og hviløk/chili. Server med masse finrevet parmesan over.
Gjest piaf Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Provencalsk grønnsakssuppe med byggryn og linser 60 gram byggryn 60 gram Puy-linser 1 løk 1 selleristang 1 liten purre 2 gulrøtter 1 boks hermetiske tomater 2-3 dl vann eller grønnsakskraft 3 fedd hvitløk timian olivenolje salt og pepper Legg byggryn i vann over natten. Surr finhakkede grønnsaker (- purre), hvitløk og timian i oljen, tilsett tomater, vann, linser og byggryn og kok ca. 45 min, til gryn/linser er møre. Ha purre i de siste 15 min av koketiden, og gjerne en neve hakket frisk basilikum eller bladpersille tilslutt, om du har. Server med litt extra virgin olivenolje på toppen. Istedet for eller i tillegg til byggryn kan man også bruke hele speltgryn.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 24. november 2005 #8 Skrevet 24. november 2005 Spaghetti med hvitløk og chili 3-5 fedd hvitløk skåret i tynne skiver 1-2 tørkede chili uten frø Olivenolje salt spaghetti parmesan Kok opp spaghetti i saltet vann. Fres hvitløk og chili i olivenoljen. Bland spaghetti og hviløk/chili. Server med masse finrevet parmesan over. ← Klassiker Legg til noen modne opphakkede tomater og basilikum, så har du herremåltid!
Gjest Catwoman Skrevet 24. november 2005 #9 Skrevet 24. november 2005 Hvitsaus med masse forskjellige grønnsaker oppi (løk, potet, gulrot, kålrabi, squash, selleri, brokkoli, blomkål. etc.) bønner/tofu, krydder/urter - kort sagt putter oppi det jeg har og det jeg har lyst på. Noe jeg lager innimelom - syns det er veldig godt,
Gjest piaf Skrevet 24. november 2005 #10 Skrevet 24. november 2005 Klassiker Legg til noen modne opphakkede tomater og basilikum, så har du herremåltid! ← Eller legg til herm. tomater og kalamataoliven, og rør inn et par never ruccola helt til slutt før du serverer med oppsmuldret fersk chèvre i stedet for parmesan. Kanskje min absolutte favorittpastarett.
Gjest Sesselja Skrevet 24. november 2005 #11 Skrevet 24. november 2005 Eller legg til herm. tomater og kalamataoliven, og rør inn et par never ruccola helt til slutt før du serverer med oppsmuldret fersk chèvre i stedet for parmesan. Kanskje min absolutte favorittpastarett. ← Nei, nei, nei! Dere herper jo hele oppskrifta! Hele poenget er jo nettopp at det er en spaghetti-rett UTEN tomater for en gangs skyld. Det skal være masse hvitløk, masse chili, masse parmesan, og intet annet! Basta!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #12 Skrevet 24. november 2005 Ideer: * wok grønnsaker og server med ris og røde linser som er kokt sammen, strø over noen ristede peanøtter (ris+linse+nøtter=fullverdig protein). Saus til kan lages fort, sunt og enkelt ved å røre ut 1 t-skj karripulver + litt buljongpulver i ørlitegranne smeltet smør, ta av pannen og rør i et lite beger lettyogurt. * Bondeomelett med brød og salat * Løkpai * Taco/fajitas non carne (erstatt kjøttdeig med grønnsaksmix og/eller vegetarfarse) * Vegertapølse i brød (når kjapt er stikkordet) * Vegetarpølse og potetstappe * Vegetarburger * Diverse supper, fx potet- og purresuppe, tomatsuppe med macaroni, mistrone, gulrotsuppe * Kjøttfri brennsnut * Ovnsstekte grønnsaker servert med hvitløksdipp * Risengrynsgrøt (det er jo snart jul!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå