Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg bruker Persona som registrerer hormonsvingningene dine gjennom måling med urinstix, og dermed dannet seg et bilde av din månedlige syklus. Dataene lagres i maskinen, og du får skreddersydde anbefalinger med hensyn til prevensjon, dvs rødt lys de fruktbare dagene rundt eggløsning og grønt lys de andre dagene. Ved rødt lys bruker du annen prevensjon, evt avstår fra sex, og på grønne dager er det bare å peise på. Jeg har vært godt fornøyd med den og synes egentlig ikke at det er noe styr med urinstixene, slik jeg fryktet i forkant. Du tester med 8 urinstix i løpet av en syklus, dag 6 og så sju dager fra dag 8 eller 9, alltid med morgenurin. Syklusen min er på 28 dager, og vanligvis har jeg røde dager dag 6-15. I denne perioden bruker vi kondom. Sikkerheten ved bruk av Persona er 94%, altså litt lavere enn Ladycomp (som har sikkerhet på linje med p-piller), så den anbefales ikke hvis det er total krise om en blir gravid. Den er vesentlig billigere enn LC, Pearly etc (koster ca 1300 ved kjøp her i Norge), men i tillegg må du ha stix som koster ca 180 kr/mnd. Det er imidlertid ganske mye å spare på å kjøpe både monitor og stix i utlandet. Endret 13. november 2005 av Dalwhinnie
Iceglow Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Hehe, titt-tei I korte trekk (jeg har dårlig tid): Lady Comp måler temperaturen, og finner de ut om EL har vært. Baserer seg så vidt jeg har forstått på FAM reglene, altså at stabil temp, etterfulgt av temperaturøkning i tre dager, grønt lys. Den kombinerer og med statistikk for å gi grønne dager før EL. Problemet er om man da har en kortere syklus enn LC kjenner til fra før. Da får man grønne dager når det egentlig skulle vært rødt. (Eksempel på tankegangen finner du her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...dpost&p=2502119 velger linking i stedet for klipp og lim, jeg har legt merke til at jeg har fått noen uhorvelig lange innlegg til tider når jeg har skrevet om FAM ) Jeg har valgt å ikke bruke den, men heller kombinere http://www.fertilityfriend.com/ med et godt basaltermometer, og sunn fornuft. Svidde av et par EL tester (persona) i starten, men nå føler jeg meg trygg på at jeg finner ut nok uten de. Vurderer nå å kjøpe ovusoft programmet, det ser mer brukervennlig ut nå enn før, og jeg har en PC jeg kan stole mer på, + at jeg har funnet ut at det er mulig å lagre dataene eksternt. Grunnen til at jeg valgte bort LC er at jeg hadde ikke råd der og da, og FF kostet da ca 300 for livstidsabonnement, med et termometer til en drøy 50 lapp, så endte jeg opp på godt under 10 delen av prisen til en LC. Ja, LC er mer praktisk, men jeg tror ikke den er tryggere enn FAM. FAM benytter seg av flere fruktbarhetstegn (sekret, temperatur, og om du vil livmortapp og EL tester). Kort om persona: Persona er kun egnet for de med stabil syklus. I tillegg gir den kun indikasjon på når LH hormonnivået er høyt, noe som viser st kroppen gjør seg klar til å slippe et egg, ikke nødvendigvis at den gjør det. Derfor er sikkerheten betraktelig lavere. Boktips: Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler (har ikke lest den selv, men har hørt mye bra om den) Bare spør, så skal jeg svare mer utfyllende i morgen når jeg når forhåpentligvis har litt bedre tid
G.A. Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Vet ikke om jeg har lov, men jeg vil informere om at jeg vil selge min Ladycomp. Den er ubrukt. Kan ikke bruke den da jeg har meget ustabile sykluser. (jeg spandrer gjerne porto)
lil Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Markedsplassen er stedet for sånt Jeg kjøpte min på finn.no, så der kan du også legge den ut. De forsvant ganske fort, jeg kontaktet mange som allerede hadde solgt sin. Men dette er et debattforum, ikke en markedsplass. Hadde vært plagsomt å lese her inne om det hadde vært spekket med annonser av alle mulige slag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå