Gjest engstelig Skrevet 10. november 2005 #1 Del Skrevet 10. november 2005 Oppdaget nå nettopp at legen hans hadde gitt han nå legelisens for å kunne kjøre bil. Han er 86 år, og KOMPLETT UEGNET til å kjøre bil (sløv, delvis senil, så stiv at han ikke kan snu på hodet, kan ikke gå uten rullator osv)! Dette oppdaget den forrige legen hans for over et år siden og nektet han ny kjøreseddel, men bestefar har nå byttet lege for å få ny kjøretillatelse. For bare minutter siden kjørte min bestefar igjen, på 100 meters strekning klarte han å rygge en halv meter inn i hekken vår, og også sneie speilet sitt borti en port. Er rett og slett livredd for hva som kan skje om det hadde vært et barn og ikke en hekk. Er jo legen hans sitt ansvar, men er det noen mulighet for å "tvinge" igjennom en ny vurdering hos en annen lege/politi etc? Er rett og slett redd for at denne kjøringen hans kan ende med tap av liv hvis han ikke blir "parkert" snart... Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 10. november 2005 #2 Del Skrevet 10. november 2005 Du kan selvsagt ta kontakt med politi, evnt statens vegvesen for å høre hva de anbefaler.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betcy Skrevet 10. november 2005 #3 Del Skrevet 10. november 2005 Du kan selvsagt ta kontakt med politi, evnt statens vegvesen for å høre hva de anbefaler.. ← Gjør dette så fort som mulig før det skjer noe alvorlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 10. november 2005 #4 Del Skrevet 10. november 2005 Det er fristende å si: snakk med legen hans. Ring til ham, si akkurat det du mener, og spør hva du skal gjøre, som vet at han er en fare for andres liv og helse. Fortell ham hvorfor bestefaren din gikk til ham, og at hans tidligere lege allerede hadde nektet ham sertifikatet. Det kan være at denne informasjonen har betydning. Utenom det er vel mitt beste tips å gå sammen med andre i familien og snakke med bestefaren din. Eventuelt få barna (din mor/far) til å gjøre det. Si de vanskelige ordene: "Du kan ikke kjøre bil lengre". Det er tøft å si, men det må kanskje til. kanskje må dere sette hardt mot hardt, ta nøklene eller true med å ringe politiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #5 Del Skrevet 10. november 2005 Det er fristende å si: snakk med legen hans. Ring til ham, si akkurat det du mener, og spør hva du skal gjøre, som vet at han er en fare for andres liv og helse. Fortell ham hvorfor bestefaren din gikk til ham, og at hans tidligere lege allerede hadde nektet ham sertifikatet. Det kan være at denne informasjonen har betydning. Utenom det er vel mitt beste tips å gå sammen med andre i familien og snakke med bestefaren din. Eventuelt få barna (din mor/far) til å gjøre det. Si de vanskelige ordene: "Du kan ikke kjøre bil lengre". Det er tøft å si, men det må kanskje til. kanskje må dere sette hardt mot hardt, ta nøklene eller true med å ringe politiet. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 10. november 2005 #6 Del Skrevet 10. november 2005 Nei, dette er jo helsefarlig for andre og han selv! Det er kjempefint at du viser ansvar, men dette er noe du må fortelle til andre pårørende også. Du vet at når man blir gammel, så er det liksom litt status da vet du og kunne skryte av at de fortsatt kan kjøre bil De er stolte av å ikke være avhengige av andre til å måtte utføre absolutt alle gjøremål! De eldre ser ikke faren på lik linje med oss! De tror vel fortsatt at de kan takle trafikkbildet "mye bedre" enn andre! Her er det ikke bare å "buse fram" å ta fra dem førerkortet Dette må gjøres på en ikke sårende måte, men misforstå meg rett - DET MÅ GJØRES- OG DET MÅ GJØRES I DAG!!!!!! Ta fra han nøkkelen, og få hjelp av andre familiemedlemmer til å forklare han hvorfor, dersom du syntes det blir vannskelig å gjøre det alene. Nå vil vel kanskje din farfar vise til "at legen har sagt bla, bla, bla - han vet best, bla, bla, bla osv....nei, nei, nei.... Dersom du (som pårørende)kan ta dette med legen hans,over telefonen, er jo det raskeste måte. Forklar problemet og legen kan ikke annet enn å forstå - da dette er trafikkfarlig. Be legen hans ta kontakt med farfaren din for en ny time. Det er litt viktig at det er legen som tar kontakt med han, så din farfar ikke føler seg helt overstyrt og umyndiggjort. Legen sier at de må ta en ny test, og at de desverre ser seg nødt til å ta fra han førerkortet! Joda, politiet kan sikkert ordne opp de også, men kanskje det vil virke litt brutalt på din farfar! Men, i mellomtiden har du/dere kontroll over bilnøkkelen(og reservenøkkelen) inntil førerkortet er inndratt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_tullemor_* Skrevet 10. november 2005 #7 Del Skrevet 10. november 2005 kuuul bil foreste......... enig med du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 10. november 2005 #8 Del Skrevet 10. november 2005 Kontakt den gamle legen å be han sende over papirer til den nye, kontakt også han nye og si at du vil ha ny vurdering og hvordan du oppfatter dette. Si det er uforsvarlig og at dette er legens ansvar å fikse opp i. Kontakt også veivesenet som har oversikten over førerkort og hør om det står noen annmerkninger på bestefaren din der. http://www.helsenytt.no/artikler/eldre_bilfoerere.htm en artikkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyB Skrevet 10. november 2005 #9 Del Skrevet 10. november 2005 KAn fortelle dere at det kommer til å bli en hard kamp. Vi strevde med det samme problemet med min bestefar, men han hadde lappen til han døde. Mistet den for en liten stund så klarte han å snakke seg til å få lappen igjen!! Vi var alltid redde når han var ute å kjørte! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 10. november 2005 #10 Del Skrevet 10. november 2005 Jeg tror det lureste er å få lege/politi eller andre myndigheter til å frata ham lappen isteden for å si det til ham som pårørende. Har i alle fall sett på slektninger at dette er et stort tap (ikke minst psykisk), og at det kan føre til bittehet. Bedre at han forbanner legen enn dere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rioja Skrevet 11. november 2005 #11 Del Skrevet 11. november 2005 Dette er en vanskelig situasjon, jeg vet akkurat hvordan det er! Min bestefar ble faktisk fratatt førekortet etter å ha hatt slag, men det hjalp ikke! Han fortsatte å kjøre, han mente han hadde ingenting å tape... Det hjalp lite å prøve å forklare han at han kunne skade andre etc. Og da min onkel tok fra han nøklene til bilen, jo da gikk han ut å kjøpte ny bil!!! Gamle stae mann altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest filosofia Skrevet 11. november 2005 #12 Del Skrevet 11. november 2005 Dette er en vanskelig situasjon, jeg vet akkurat hvordan det er! Min bestefar ble faktisk fratatt førekortet etter å ha hatt slag, men det hjalp ikke! Han fortsatte å kjøre, han mente han hadde ingenting å tape... Det hjalp lite å prøve å forklare han at han kunne skade andre etc. Og da min onkel tok fra han nøklene til bilen, jo da gikk han ut å kjøpte ny bil!!! Gamle stae mann altså ← *skrattler* Jeg tro det handler litt om å føle seg umyndiggjort. Og den er hard å svelge for enkelte. Noen godtar det aldri, og strengt tatt, skal de behøve det egentlig? Når alt er stort sett på stell, bare ikke like fort som før? Serifikatet er en frihet, jeg kan ikke begynne å forklare hvor mye det har gitt meg av personlig frihet! Det har rett og slett reddet livet mitt flere ganger! Gitt meg mulighet til å gå når jeg ellers ville blitt tråkket fullstendig flat. Det blir tungt å levere det fra seg en gang. Mange eldre ser på det som sin livlinje, uten blir de sittende. Og da pleier ikke veien å være så lang til evigheta lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 11. november 2005 #13 Del Skrevet 11. november 2005 skremmende Nok en grunn til at det burde være en øvre aldersgrense på førekortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 11. november 2005 #14 Del Skrevet 11. november 2005 KAn fortelle dere at det kommer til å bli en hard kamp. Vi strevde med det samme problemet med min bestefar, men han hadde lappen til han døde. Mistet den for en liten stund så klarte han å snakke seg til å få lappen igjen!! Vi var alltid redde når han var ute å kjørte! Lykke til! ← Vi slet også med dette problemet; bestefaren min var så senil at han ikke visste hva han het eller hvem kona var. Men førerkortet fikk han beholde, uansett hva vi gjorde og hvor vi meldte fra. Så vi fikk noen til å demontere en viktig del i motoren på bilen hans (med bestemors velsignelse) slik at bilen ikke kunne startes. Han brukte mye tid på å prøve å "fikse" denne feilen (malte bla noen av delene i motoren med gul husmaling... ), men han drepte i hvert fall ingen i trafikken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 11. november 2005 #15 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Gul maling ja Supert!! Men huff, jeg vet desverre ikke jeg, hvordan dere skal få ham til å slutte å kjøre. Men jeg er enig i at dere bør forsøke å la det være lege/andre myndigheter som gjør dette. Ellers vil det nok bli bittert. Ideen med litt plyndring av diverse deler var god! Endret 11. november 2005 av lil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transe Skrevet 12. november 2005 #16 Del Skrevet 12. november 2005 Var i samme problemet for noen år siden. jeg kjente en politi mann på hjemstedet og fortalde han hvordan det var. Jeg sa han kjører til sentrum hver onsdag kl 10, og poitiet observerte han som "prommillekjører", men han var edru med mistenklig kjøring. Han ble fratatt lappen på stedet. Ingen lege lot han få kjøre mer etter det. Han flytte til sentrum og klarte seg bra i mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 12. november 2005 #17 Del Skrevet 12. november 2005 Så lenge han ikke er umyndigjort, er jeg desverre redd det er lite dere kan gjøre. Det er ikke populært når en pårørende kommer og sier "du bør slutte å kjøre bil..." Det vet jeg av erfaring. Det beste er nok om det er legen som sier det. Men jeg har inntrykk av at legen bare "teller øynene" når de er der for å forlenge "kjøretillatelsen". Men det er en påkjenning for de nermeste å se/vite vor "ille" det er. "Men det har jo aldri skjedd noe..." pleide bestefar å si. Det gjorde det heller ikke, men det var nok ikke HANS skyld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 13. november 2005 #18 Del Skrevet 13. november 2005 Min bestefar kjørte ikke bil, men scooter. Etterhvert både så og hørte han dårlig så han ble litt nervøs for å kjøre i trafikken. Men det løste han på en (for han) genial måte; han kjørte på fortauet! At han ikke så fotgjengere ol var jo "ikke hans problem. De kunne jo bare flytte seg..... Heldigvis ble scooteren hans stjålet og han sluttet å kjøre, men vi var veldig nervøse en stund. Ikke for at han kom til å skade seg selv først og fremst, men for at han kunne kjøre ned og skade/drepe andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå