Gå til innhold

Laktoseintoleranse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har etterhvert oppdaget at datteren vår på 2 har en del matallergier. Hun er ikke kraftig angrepet (for litt utslett rundt munnen og løs mage), men har etter råd fra lege kuttet ut de matvarene vi vet hun reagerer på.

Hver gang vi har funnet en ny matvare som vi kutter ut, så tror vi at vi er i mål, men den gang ei! Listen begynner å bli veldig lang og frustrasjonsnivået til oss foreldre tilsvarende høyt. Nå mistenker vi at vår lille frøken antakelig også reagerer på melk. Har derfor i første omgang prøvd å gi henne laktoseredusert melk, men synes ikke at utslettene har blitt noe bedre. Kom så på at hun får prim og yoghurt, vi bør vel da kanskje kutte ut dette også? Finnes det evt. produkter som vi kan bruke istedet (og som ikke inneholder citrus, eple, jordbær)?

Ser at det siste alternativet er å kutte ut produktene overfor helt, i tillegg til at vi ikke gir henne melk i det hele tatt. MEN synes at hver gang hun finner noe hun liker, så må vi fjerne det fra kosten. Og selv om jeg vet at det er det beste for henne, så synes jeg det er grusomt hver gang jeg må nekte henne å spise en matvare. Med allergi mot eple og appelsin er jo heller ikke juice en alternativ drikkevare til melk.

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og andres erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun reagerer på melk så må du nok kutte ut yoghurt og prim også ja. Sønnen vår er omfindtelig for melk og tåler nå etterhvert å spise prim på skiven og en yoghurt i ny og ne, men han kan enda ikke drikke noe særlig melk. Han liker rismelk veldig godt da så det fungerer fint her.

Skrevet

Jeg føler med deg i frustrasjonen! :klem: Datteren min tåler ikke melk, men jeg vet ikke akkurat hva det er i melka hun ikke tåler (tester gir ingen utslag).

Så spørs det da om datteren din er allergisk mot melkeprotein, og må unngå melk og melkeprodukter fullstendig, eller om hun har laktoseintoleranse, og må unngå kun melkesukker...

Prim er innkokt melk (myse) og inneholder derfor MYE laktose, så det bør dere kutte ut. Tine har kommet med en laktoseredusert Litago youghurt, men den er det jordbær i, jeg vet ikke om de også har andre varianter. Om du har mulighet til å reise til Sverige, har de mye større utvalg der (ikke overraskende...), blant annet laktoseredusert rømme og fløte!

Må dere over på melkeerstatninger, finnes det en del å velge i. Selv bruker jeg kalsiumberiket rismelk (nyyydelige vafler og pannekaker av den!). Det finnes også soyayoughurt, men det er ikke alle som liker smaken av den.

Skrevet

Takk for kjappe svar!

Da får vi nok i første omgang kutte ut primen og yoghurt, og fortsette litt til med laktoseredusert melk for å se om det hjelper. Får sjekke disse soyayoghurtproduktene og ta oss en Harry-tur også, tenker jeg. Virker som om det kun er når hun får høy konsentrasjon av en matvare at hun reagerer. Får f.eks. ikke utslett av pannekaker, men av kokt egg. Dette tyder iallefall på at vi kan fortsette med melk i pannekakene og vaflene (selv om rismelkvafler hørtes godt ut :) ).

Skrevet

Laktoseintoleranse skyldes mangel på et enzym som bryter ned laktosen (melkesukkeret). Laktoseintoleranse fører først og fremst til diare og andre magesymptomer f.eks. mye luft. Jeg har aldri hørt at utslett skal være et tegn på laktoseintoleranse. Det finnes mennesker som ikke er direkte alergiske mot proteinet i melken, men har en intoleranse for dette (tror jeg). Dette er noe annet og det vil da ikke hjelpe med laktoseredusert melk. Det er dessuten ganske mye laktose igjen i den laktosereduserte melken så det er ikke sikkert det er en god løsning dersom det er laktoseintoleranse. Det finnes test for å teste om det er laktoseintoleranse det gjelder. Dette er ikke en allergi test, men en annen test. Jeg tror det er sjelden små barn har laktoseintoleranse,da det også er laktose i morsmelk. Det er derimot vanlig å miste eller få mindre av enzymet etterhvert som man blir eldre. Hvor mye melkeprodukter som tåles ved laktoseintoleranse kan variere. Hvitost er nesten fri for laktose.

Melken i oppskrifter kan ofte byttes ut med vann eller rismelk. Smør kan byttes ut med olje, men det er da lurt å ta i litt salt for smakens skyld. Det er salt i smøret. På skivene kan man f.eks bruke majones i stedet for smør. Vann er jo den beste tørstedrikken og lærer barna å ha dette som hoveddrikk så er jo det det sunneste. En gang i blandt kan man jo drikke et glass saft. De fleste ferdigproduktene inneholder melk i en eller annen form. Det er viktig å lese på pakkene for å finne dem uten. Det kan i begynnelsen ta litt tid.

Noen reagerer på sopp som finnes naturlig på huden. Dette har et spesielt navn som jeg ikke helt husker, men tror det begynner på s. Utslettene vil da dukke opp der man svetter mest. Det som kan hjelpe mot dette er å begrense sukkerinntaket. Det er veldig mye sukker i litagoproduktene! Det finnes også en salve som heter fungoral som man kan bruke når det er ekstra ille og som kan hjelpe litt. Den er på resept. Dette er en form for allergi men altså ikke mot maten.

Skrevet

Synes dere burde få henvisning til en allergispesialist og eller en spesialist på ernæring. Det er ikke alltid lett å finne ut av dette på egenhånd, spesielt ikke når det er snakk om flere allergier på en gang.

gjest over

Skrevet

Takk for gode råd, skal be om henvisning til spesialist nå. Synes ikke de laktosereduserte produktene har hjulpet noe og da er det nok melkeproteinet hun reagerer på. Vet at de er restriktive med å utføre allergitester på barn under 3 år, men håper at vi på en eller annen måte finner ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...