Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 På tide å protestere mot Nidar igjen... Juleforberedelser (håndarbeid etc) er OK i oktober. Julemarsipan er IKKE OK! http://www.giossjulatilbake.no/
Malama Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Juleforberedelser er ok ja. Julegave kjøp, julekortproduskjon, håndarbeide (må jo begynne i januar 2004 jeg om jeg skal være ferdig til jula 2006 tror jeg, så treigt som jeg broderer) og alt det der. (og derfor dette juleforumet) Men julemarsipan, julebrus og julemusikk, det skal VENTE ja. Det er jo ikke noe gøy når vi kommer til desember og julemarispanen ikke lenger er fersk og god. (og akkurat det er arguementet min samboer benytter for å få kjøpe den før jul. Det er da den er fersk!) Definitivt, vent med denslags! Signert.
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Det er da bare aa la vaere aa kjope! Men hvorfor er det greit med haandarbeid, men ikke marsipan? Kan man ikke la hver enkelt bestemme naar det er paa tide med julegodt? *Popelka merker seg at formyndermentaliteten lever i beste velgaaende i Norge*
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Enig i at julemarsipanen ikke bør komme i butikkene før den siste fredagen før den første adventshelgen. Men det er jo også bare å la vær å kjøpe. Men kunne jeg velge ville jeg nok at den ikke skulle kommet før........
Malama Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg velger å la være å kjøpe jeg. Men hvorfor det er oi med håndarbeide, men ikke marsipan? Fordi: Skal du brodere en adventskalender, så MÅ du begynne før desember, nødvendigvis. Når det gjelder å lage kort (for dem av oss som LAGER kort) eller strikkejulegaver... ja samme arguement. Det handler om juleFORBEREDELSER. Julemarsipan handler om JUL, ikke FORBEREDELSER. Selvsagt er det bare å la være å kjøpe den, og det gjør jeg også, men det er nå engang slik da, særlig nettopp med marsipan, at den er best når den er fersk, ikke når den har lagt to måneder i butikken, hvilket den har innen jeg går med på å kjøpe den (jada, det etterfylles, men jeg har mer enn en gang kjøpt marsipan i desember som rett og slett er gammel og tørr, og ikke fersk lenger, og det tar noe av gleden fra det hele. I oktober er den fersk, myk, og mye bedre. (Bare det at jeg nekter å spise den fordi det ikke er jul enda...)
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Men seriost: hva med de som har lyst til aa spise/kjope marsipan naa? Det er jo tuydeligvis et marked for dette, hvis Nidar velger aa selge det naa! Norge er ikke (forelopig, hvertfall) et diktatur, men har markedsoekonomi. Finnes viktigere ting aa legge seg opp i enn naar andre velger aa spise marsipan.
Nella Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Det er vel ikke bare Nidar det protesteres mot her da. Jeg var oppe på plantasjen i helga. Der er det jul. Julenisser overalt, lys, servietter osv. Og det i starten av Okotber! Det syns jeg er tidlig.
Fakse Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Men seriost: hva med de som har lyst til aa spise/kjope marsipan naa? Det er jo tuydeligvis et marked for dette, hvis Nidar velger aa selge det naa! Norge er ikke (forelopig, hvertfall) et diktatur, men har markedsoekonomi. Finnes viktigere ting aa legge seg opp i enn naar andre velger aa spise marsipan. ← Det som er trist er at siden marsipanen kommer i butikken nå, er mye av marsipanen man får kjøpt til jul tørr og gammel. Jeg (og sikkert mange andre) synes marsipan er best når den er fersk, men vil man ikke spise marsipan lenge før jul får man ikke muligheten til å nyte fersk julemarsipan heller .
Malama Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 Men seriost: hva med de som har lyst til aa spise/kjope marsipan naa? Det er jo tuydeligvis et marked for dette, hvis Nidar velger aa selge det naa! Norge er ikke (forelopig, hvertfall) et diktatur, men har markedsoekonomi. Finnes viktigere ting aa legge seg opp i enn naar andre velger aa spise marsipan. ← Vel, marsipan er godt. Og den ER best når den er fersk. De som ikke har sånne sterke prinsipper som en del av oss her inne kjøper det. Ja, derfor er der et marked for det. FORDI DET ER GODT! Ikke fordi disse vil ha JULEMARSIPAN nå, men fordi de synes det er godt. DE vil ikke ha JUl, men GODT. Det er et minimalt marked for JUL i oktober (annet enn altså dette med juleforberedelser, derav håndarbeide, og det å handle inn gavene før det er kø på utsden av butikkene, det handker om forberedelser) men det er selvsagt et stort marked for GODT... Jeg legger meg ikke opp i når andre velger å pise marsipan, men synes at JULEmarsipanen kunne de solgt til JUL.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #10 Skrevet 4. oktober 2005 Det er OK med julehåndarbeid i oktober fordi det gjerne tar en del av oss flere måneder å få ferdig duken/kalenderen/genseren. Dessuten skjer det innenfor hjemmets fire vegger slik at ingen andre enn den som styrer med prosjektet vet at det er juleforberedelser. Ingen andre trenger å påprakkes julen før tiden. Det er ikke OK med julemarsipan i butikkene i oktober fordi det er 'in-your-face' julehint. Du kan la være å kjøpe, men du kan ikke la være å se det. Du får 'jul' tredd nedover hver gang du handler. Så klart er det godt med marsipan, men det finnes da andre marsipantilbud uten at det skal hete julemarsipan? Og siden det er et marked for det, kan ikke Nidar bare lage marsipan året rundt og kalle det marsipan, greit og enkelt?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 Det er også et spørsmål om kommersialisering av julen. Håndarbeid i oktober er videreføring av tradisjoner og håndverkskultur. Julemarsipan i oktober er ikke annet enn salg av et produkt.
La Guapa Skrevet 4. oktober 2005 #12 Skrevet 4. oktober 2005 Det er vel ikke bare Nidar det protesteres mot her da. Jeg var oppe på plantasjen i helga. Der er det jul. Julenisser overalt, lys, servietter osv. Og det i starten av Okotber! Det syns jeg er tidlig. ← Har hørt at det er jul på Plantasjen, ja. DET er tidlig det. Tenk på de stakkarene som jobber der da. De må bli dritt -lei før advent begynner.
Kittykat Skrevet 6. oktober 2005 #13 Skrevet 6. oktober 2005 Hva med å bare la være å kjøpe rett og slett? Jeg liker julen og jeg kommer til å bli skuffet rett og slett hvis alle juletingene ikke får komme i butikkene før 1 desember pga noen folk som ikke tåler jula så tidlig. Jeg nyter julen uansett hvor tidlig den kommer. For meg passer det utmerket at den kommer i butikkene allerede nå. Jeg får kjøpt en del julegaver, vi koser oss med julekaker, julesnop, og julebrus, vi kjøper juleblomster, vi hører på julemusikk... F eks i dag så jeg kakemenn i butikken. og det gjør meg absolutt ingenting
Gjest Gjesta Skrevet 6. oktober 2005 #14 Skrevet 6. oktober 2005 Nå er det jo sånn da at sjokolade skal holdbarhetsstemples. Og siden sjokolade stort sett er holdbar i ett år, er det bare å se på produksjonsdato
Brunhilde Skrevet 8. oktober 2005 #15 Skrevet 8. oktober 2005 Men seriost: hva med de som har lyst til aa spise/kjope marsipan naa? Det er jo tuydeligvis et marked for dette, hvis Nidar velger aa selge det naa! Norge er ikke (forelopig, hvertfall) et diktatur, men har markedsoekonomi. Finnes viktigere ting aa legge seg opp i enn naar andre velger aa spise marsipan. ← Det er da ingen som sier at du ikke kan kjøpe eller spise marsipan. Det stilles spørsmål ved om den bør ha julemotiv allerede nå! Hva med å lage "høstmarsipan" eller "sommermarsipan"? Jeg er enig med Fremtiden i Våre Hender - jeg vil gjerne ha jul i desember, ikke hele resten av året!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå