sdfj Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Hva legger dere i begrepet "et godt kosthold" ??
Gjest piaf Skrevet 7. september 2005 #2 Skrevet 7. september 2005 Ser du ikke har fått så mange svar foreløpig - kanskje et vel åpent spørsmål? Er feks et godt kosthold det samme som et sunt kosthold? Jeg vil ikke påberope meg å ha fasiten på hva et godt kosthold er, men jeg følger noen enkle prinsipper for meg selv når jeg handler og lager mat. - Først og fremst: Maten skal smake godt og se fristende ut :-D - Variasjon i ingredienser og tilberedningsmåte fra dag til dag, og fra måltid til måltid - Faste måltider til relativt faste tider (= mindre småspising) - Mest mulig friske grønnsaker - Mest mulig fisk, helst fersk, inkludert fet fisk (til middag eller pålegg til lunsj) - Så grove kornprodukter som mulig (også til middag) - Hvitt kjøtt heller enn rødt - Vegetabilsk fett heller enn animalsk (minus fiskefett, som jeg spiser mest mulig av) - Sukker til hverdags kun i form av fersk frukt (men når man virkelig trenger det er det på sin plass med litt belgisk konfekt, som etter min mening må ha sin naturlige plass i et godt kosthold ) Dessuten noen viktige ekstrapunkter som har å gjøre med mine personlige overbevisninger: - Lage mat fra grunnen og ikke bruke hel- eller halvfabrikata - I mest mulig grad unngå kunstige tilsetningsstoffer og konserveringsmidler (henger sammen med foregående punkt) - Velge mest mulig økologiske råvarer (grønnsaker, kornprodukter, melkeprodukter, kjøtt)
skrue Skrevet 7. september 2005 #3 Skrevet 7. september 2005 Denne oversikten burde alle som er i tvil skrive ut og henge på veggen. Gjerne innrammet.
Jotunjenta Skrevet 7. september 2005 #4 Skrevet 7. september 2005 - Så grove kornprodukter som mulig (også til middag)← Veldig fornuftig alt du har skrevet! Jeg er litt irritert på butikkene angående punktet over. Jeg vil kjøpe veldig grovt brød, men de har jo nesten ikke!! Ofte ser brødene grove ut, men inni er det jammen ikke grove. Har sett ordentlig grove brød på en spesielt stor matvarebutikk, men de koster 30 kroner per stykk og er halvparten så store som vanlige brød.... Hvorfor skal det koste så himla mye å spise sunt?
Gjest piaf Skrevet 8. september 2005 #5 Skrevet 8. september 2005 (endret) Jeg er litt irritert på butikkene angående punktet over. Jeg vil kjøpe veldig grovt brød, men de har jo nesten ikke!! Ofte ser brødene grove ut, men inni er det jammen ikke grove. Har sett ordentlig grove brød på en spesielt stor matvarebutikk, men de koster 30 kroner per stykk og er halvparten så store som vanlige brød.... Hvorfor skal det koste så himla mye å spise sunt? ← Dette er jeg veldig enig med deg i. I kjølvannet av Fedon-bølgen har det skjedd ihvertfall en liten revolusjon mht grovere brød både i vanlige matvarebutikker og hos bakere - men dessverre må man også betale grovt for dem. På den annen side trenger man mindre mengder av slikt brød for å bli mett, så kanskje totalkostnaden ikke blir så mye større når alt kommer til alt? Et ok alternativ (hvis du liker det) kan være ferdig oppskåret vakuumpakket rugbrød, det finnes noen typer som ikke inneholder tilsetningsstoffer, kun rug, salt og vann. Og så kan man jo alltids spe på med skikkelig fiberholdig knekkebrød, der er utvalget ihvertfall stort nok! Eller selvsagt bake selv. Endret 8. september 2005 av piaf
hecuba Skrevet 8. september 2005 #6 Skrevet 8. september 2005 Veldig fornuftig alt du har skrevet! Jeg er litt irritert på butikkene angående punktet over. Jeg vil kjøpe veldig grovt brød, men de har jo nesten ikke!! Ofte ser brødene grove ut, men inni er det jammen ikke grove. Har sett ordentlig grove brød på en spesielt stor matvarebutikk, men de koster 30 kroner per stykk og er halvparten så store som vanlige brød.... Hvorfor skal det koste så himla mye å spise sunt? ← Det kan du si. Ta prisen på torsk som et godt eksempel. Sammenlikn gjerne med smågodt(som nå koster 6.90 på narvelsen). Brød kan man heldigvis bake selv..
skrue Skrevet 8. september 2005 #7 Skrevet 8. september 2005 Det at godteri blir billigere og billigere er nok fordi dette er produsert i Kina eller et annet lavkostland, mens torsken er fisket med norske lønninger og prisnivå i havet utenfor Norge.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #8 Skrevet 8. september 2005 Det jeg legger i et godt kosthold er: -Grønnsaker og frukt hver dag -Mest mulig rent kjøtt -Grove kornprodukter (har gitt opp brød, så nå går det mest på div grove knekkebrød) -Minst mulig usundt fett -Minst mulig raffinert sukker -Minst mulig salt (skal jeg først ha salt bruker jeg grovkornet sjøsalt) -Mest mulig hvitløk og chili (mmmmmm! er hekta!) samt friske urter -Snacks, kaker og godteri holdes til helga (men ikke slikt på alle tre dagene) Har jeg lyst på noe søtt på ukedagene tar jeg noen valnøtter -Maten skal se fristende ut -Ro rundt måltiden slik at man ikke stresser, hiver i seg maten etc. -Middag sammens så ofte som mulig Skulle gjerne hatt fisk en gang i uka, men sambo klarer ikke fisk i noen form
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå