Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal lage tapas til en bursdagsfest om noen uker. Har en hel del oppskrifter jeg vil teste ut, men er usikker på mengden.

Det står ofte 4-6 eller 6-8 porsjoner i kokeboka mi. Hvor mange retter bør jeg ha, og bør jeg lage dobbelt oppskrift av noe?

Endret av ¤Arwen¤
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe en stakkars amatør?

Skrevet

Det er litt avhengig om dette er ment som "middag" eller bare snacks. Jeg liker variasjon, og ville personlig gått for å ha en god del forskjellige retter, og kanskje ikke så mye av hver. Du kan jo tenke at alle skal ha minst én bit av hver rett (noen spiser mer av det de liker godt, og ingenting av andre retter, så det jevner seg fort ut). Når det står antall personer på oppskriften, da regner jeg med at det er porsjoner man blir mette av (i allefall de tapasoppskriftene jeg har sett), så en oppskrift til 4 personer vil være nok til mange mange flere, avhengig av hvor mange andre retter du har i tillegg.

Kort sagt: jo færre retter, jo større porsjoner.

Skrevet

Det er tenkt som middag. Har noen skikkelig storspisere i venneflokken så får vel lage en av hver av de det står fir porsjoner på da. Blir nok mellom 10 og 15 retter.

Gjest Embla s
Skrevet

Kan desverre ikke hjelpe deg på det du spør om, men det er jo fryktelig ekkelt å ha for lite, og av erfaring spiser man MYE av sånne småretter.. Hva med å ha en stor salat eller lignende i bakhånd, eller ingredienser til noen helt enkle tapas som du kan spe på med hvis du ser at det blir tomt?

Elsker tapas og småretter (liker å smake på mye forskjellig!) og er kjempenysgjerrig på hvilke tapas du tenker å lage! (oppskrifter i ny tråd? :lol:)

Skrevet

Menyen ser (foreløpig) slik ut:

¤ Tomatsalat med grønn paprika

¤ Scampi i hvitløk

¤ Saus romesco

¤ Potettortilla

¤ Brød med hvitløk, tomat og serranoskinke

¤ Kylling i hvitløksaus

¤ Stekte poteter i tomatsaus

¤ Kjøttboller i tomatsaus

¤ Frityrstekte osteboller (eller kjøttboller) med poteter

¤ Gulrotsalat med spisskummen

¤ Fylte sjampinjonger

¤ Helt enkel grønn salat

I tilegg skal vi ha diverse småsnacks stående fremme - oliven, soltørket tomat, fetaost mm

:) Noe spesielt du vil ha oppskrift på?

Neste alt er fra denne boken.

Skrevet

Lagde tapasmiddag til en gjeng venner i forrige uke! Menyen din ser kjempegod ut. Hadde flere av de samme rettene selv, så jeg kan gi noen tips om mål:

Vi var forøvrig 12 stk, hvorav 7 menn.

Menyen ser (foreløpig) slik ut:

¤ Tomatsalat med grønn paprika

¤ Scampi i hvitløk - brukte 700 g scampi, alt ble ikke spist opp. buk litt mindre!

¤ Saus romesco

¤ Potettortilla - lagde av 6 egg og 2 stooore poteter, alt ble borte

¤ Brød med hvitløk, tomat og serranoskinke

¤ Kylling i hvitløksaus

¤ Stekte poteter i tomatsaus - lagde av 1,5 kg poteter, var igjen bittelitt

¤ Kjøttboller i tomatsaus - lagde av 1 kg. ble spist opp. ser at du har kylling i tillegg, ville da brukt av 700 g av hver, evt 700 g kylling og 1 kg kjøttdeig til kjøttbollene.

¤ Frityrstekte osteboller (eller kjøttboller) med poteter

¤ Gulrotsalat med spisskummen

¤ Fylte sjampinjonger

¤ Helt enkel grønn salat

I tilegg skal vi ha diverse småsnacks stående fremme - oliven, soltørket tomat, fetaost mm

De andre rettene ville jeg lagd til 4 porsjoner, ikke mer. Noen vil bli spist opp, andre vil det være igjen litt av. Men du har plenty av mat her! :)

Skrevet (endret)

Tusen takk :blomst:

Endret av ¤Arwen¤
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Henter opp igjen denne tråden jeg...

Hvordan gikk dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...