Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #1 Del Skrevet 6. august 2005 Gi meg din beste eplekakeoppskrift. Og fortell hva du serverer den med ..........er du snill................ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. august 2005 #2 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Er det greit med eplepaier også? Disse to er aldeles nydelige. Eplekake/-pai serverer jeg stort sett alltid med vaniljeiskrem, evt pisket krem eller vaniljesaus. Crème fraîche er også godt til, om du liker det litt syrlig, da pisker jeg den litt tykkere sammen med litt sukker. Den franske epleterten har jeg faktisk akkurat bakt, og holder på å spise nå. God gammeldags eplepai 5 dl hvetemel ¼ ts bakepulver 3-4 ss sukker 125 g smør 1 egg, lettpisket 4-5 ss vann 5-6 røde epler i skiver 1,75 dl sukker 1 ss maisenna 2 ts revet sitronskall 2 ss sitronsaft ½ ts allehånde ¼ ts malt nellik ½ ts kanel litt melk og sukker til toppen Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter. Tarte aux pommes (fransk epleterte) 250 g hvetemel 150 g smør 1 egg 75 g sukker ½ ts salt ½ ts vaniljesukker 500 g epler (Golden Delicious) 4 eggeplommer 90 g sukker 2 ts vaniljesukker 1 ts kanel 2 dl kremfløte Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time. Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min. Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min. Serveres varm. Men hvis du insisterer på eplekake, så er denne veldig god! Saftig Eplekake 2 egg 1 ½ dl sukker 2 ¾ dl hvetemel 2 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker revet skall av ½ sitron eller appelsin 50 g smeltet smør 1 dl vann 2-3 epler litt perlesukker og kanel Pisk eggedosis. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker inn i røren. Tilsett sitronskall, smeltet smør og vann. Hell i en smurt form (22 cm). Skrell og skjær eplene i båter som stikkes i røren. Strø på kanel og sukker. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 45 minutter. Endret 6. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 6. august 2005 #3 Del Skrevet 6. august 2005 Denne er nam-nam og kanskje verdens enkleste: Skrell epler og skjaer i skiver. Knudre 300 gr. smör og 300 gr. hvetemel, tilsett 300 gr. sukker. Eplene legges i en form, strö smulderet over. Stekes pa ca. 230° til eplene er möre og deigen er brun. Serveres lunken m. vanilje is f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Skrevet 21. august 2005 #4 Del Skrevet 21. august 2005 Tarte aux pommes (fransk epleterte) 250 g hvetemel 150 g smør 1 egg 75 g sukker ½ ts salt ½ ts vaniljesukker 500 g epler (Golden Delicious) 4 eggeplommer 90 g sukker 2 ts vaniljesukker 1 ts kanel 2 dl kremfløte Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time. Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min. Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min. Serveres varm. Men hvis du insisterer på eplekake, så er denne veldig god! Saftig Eplekake 2 egg 1 ½ dl sukker 2 ¾ dl hvetemel 2 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker revet skall av ½ sitron eller appelsin 50 g smeltet smør 1 dl vann 2-3 epler litt perlesukker og kanel Pisk eggedosis. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker inn i røren. Tilsett sitronskall, smeltet smør og vann. Hell i en smurt form (22 cm). Skrell og skjær eplene i båter som stikkes i røren. Strø på kanel og sukker. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 45 minutter. ← Kan denne lages på forhånd og varmes oppigjen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trill Skrevet 21. august 2005 #5 Del Skrevet 21. august 2005 Kjempegod Eplekake med vaniljefyll : 150g smør 150g sukker 1 egg. 200g kveitemjøl 1 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 1 pakke (5dl.) Vanilejefyll Epler etter ønske. Sett ovnen på 170g. Eg vispa smør og sukker kvitt medan eg skjære opp eplene. Tilsette et egg, vispa litt. Har i mjøl, vaniljesukker og bakepulver- vispa det til det blir ei ganske grov masse- mest som ei pai-deig. Trykke 3/4 av deiga over i ei rund form. Helle i vaniljefyll og ønska mengde epler. Tar resten av "deiga" og legg over kaka- i kryss, remser; som du vil. Steikast i 40-50 min. KNALLGOD. Serveres som den er- eller sammen med Royal Vaniljeis Meget enkel å lage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. august 2005 #6 Del Skrevet 21. august 2005 Kan denne lages på forhånd og varmes oppigjen?? ← Ja, begge kan varmes opp igjen. En liten runde i micro og så kald vaniljeiskrem på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 21. august 2005 #7 Del Skrevet 21. august 2005 Denne oppskriftgen fikk jeg av min storesøster som igjen fikk den av sin svigermor. Det er den beste eplepaien jeg har smakt hittil. Anbefales. Her kommer oppskriften på den vidundelige eplepaien. 250 gr. fint smør,meierismør, mykt (ikke margarin) dette er viktig at det er riktig 90 gr melis (1 1/2 dl melis) 250 gr hvetemel (3, 75 dl hvetemel) Alt dette er selve deigen, bruk hendene å blande dette sammen, ta deretter og klem det ut i en paiform. 1 pk. vaniljesauspulver vispes med 3 dl. melk, på pakken står det 5 dl, men jeg syntes det ble for rennende. Sett det i kjøleskapet og så avkjøle det i 10 min.( dette lønner seg å gjøre først før du begynner på deigen). 4 epler renskes og kuttes i små båter. Dander det rundt oppe i paiformen, det skal være tett i tett med epler i paiformen. Ta deretter vaniljesauspulveret og hell det over eplene. vips så var du ferdig. Stek paien i ca.55 min. 180 grader nederst i ovnen Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 21. august 2005 #8 Del Skrevet 21. august 2005 Denne eplekaka er veldig lett å lage: 5-6 epler 1 kopp sukker 2 egg 1 kopp hvetemel 1/2 ts bakepulver 3/4 kopp smeltet smør Passer til en liten rund form. Smør formen og dryss et tynt lag med sukker og kanel. Legg eplebiter i bunnen av formen og dryss over litt sukker og kanel. Visp sammen de andre ingrediensene og hell over. Stekes på nederste rille, 180 grader i 30-40 min. Serveres sammen med vaniljeis. Kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 21. august 2005 #9 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg bruker samme oppskrift som Fru Fomle. Det er den klart beste jeg har smakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Skrevet 21. august 2005 #10 Del Skrevet 21. august 2005 Ja, begge kan varmes opp igjen. En liten runde i micro og så kald vaniljeiskrem på. ← Takk da prøver jeg den i morgen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Skrevet 23. august 2005 #11 Del Skrevet 23. august 2005 Tarte aux pommes (fransk epleterte) kan anbefales på det varmeste!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 24. august 2005 #12 Del Skrevet 24. august 2005 Denne eplekaka er veldig lett å lage: 5-6 epler 1 kopp sukker 2 egg 1 kopp hvetemel 1/2 ts bakepulver 3/4 kopp smeltet smør Passer til en liten rund form. Smør formen og dryss et tynt lag med sukker og kanel. Legg eplebiter i bunnen av formen og dryss over litt sukker og kanel. Visp sammen de andre ingrediensene og hell over. Stekes på nederste rille, 180 grader i 30-40 min. Serveres sammen med vaniljeis. Kjempegodt! ← Jeg prøvde denne i kveld, med stort hell. Kjempeenkel og smakte deilig med vaniljeis til. Takk for oppskrift!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå