Gå til innhold

Paris på Nyttårsaften


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer og søster med samboer planlegger en tur til Paris i nyttårshelgen. Billetter er i boks, vi tar en langhelg, fire netter. Vi reiser 29. desember, og kommer hjem 2. januar. Vi er altså 4 personer, ingen barn.

Men ingen av oss har vært i Paris før, og det er jeg som har fått oppgaven med å booke hotell. Derfor lurer jeg på om noen her har tips om hoteller/områder som er å anbefale. Vi planlegger å se fyrverkeriet fra Eiffeltårnet, så det hadde vært greit om hotellet lå i nærheten.

Vi ønsker å shoppe, spise god mat og feste. Hotellet kan koste 1000-1200 kr natta, ikke noe mer enn det.

Noen som har tips til en uerfaren reiseplanlegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aldri bodd i nærheten av Eiffeltårnet, men jeg svarer likevel, jeg :sjenert:

Jeg har alltid bodd i Latinerkvarteret, rett og slett fordi jeg trives veldig godt der. Et helt greit hotell er Hotel Excelsior i Rue Cujas, dette er billig og du finner en info-side på nettet. Sist booket jeg via e-post og de var kjappe til å svare. Dette er et hotell som passer bra dersom du ikke forventer all verden av et hotell. Rommene er helt fine, man har eget bad, frokosten er bra (den vanlige croissanten - for meg har det fungert utmerket. Beliggenheten er helt super - hotellet ligger midt i Latinerkvarteret helt nær en metro-stasjon, i en sidegate til Boulevard St Michel (dvs kort vei til alt, samtidig som det ikke er bråkete). Jeg husker ikke helt hvor mye rommene koster, men sjekk ut hjemmesiden deres.

I Paris er det veldig lett å komme seg rundt med metro - så å komme seg fra Latinerkvarteret evt til Eiffel-tårnet er ikke vanskelig :)

For en fantastisk idé forresten - nyttårsaften i Paris! :) Paris er min absolutte favorittby her i verden - den er alltid nydelig - men nyttårsaften må jo være helt spektakulært! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på nyttårsaften med familien for ca 10 år siden. Og fant ut at nyttårsaften er ganske så døll. Den feirer man visst hjemme med familien! Det var veldig lite liv der... OK, det var den kaldeste romjula på 40 år, og uteliggerne okkuperte hotell-lobbyer for å ikke fryse ihjel. Men vi fikk høre at det pleide å være sånn der.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Måtte bare legge inn et svar:

Vi (jeg og min samboer) overnattet på Hotel Excelsior noen dager rundt nyttår 2005/06. Hotellet var helt greit. Rommet og badet var stort (badekar, intet oppheng for dusj) og rent. Senga knirket ;), men det verste var at det var veldig lytt. Våknet flere ganger på morgenen av at naborommene (ved siden av og over) trakk ned i do eller tok et bad, rørene var veldig bråkete. Og døra til rommet hadde like gode lydisoleringsegenskaper som et brevpapir, så vi kunne lett høre når noen gikk forbi. Men vi overlevde greit nok for en relativt billig penge.

Hotellbetjeningen var varierende; en av damene som var der var veldig gretten, men så lenge vi fikk nøkkelen vår hver gang vi skulle inn var det ikke noe stort problem. En fyr som var der om natta en gang var imidlertid veldig hyggelig i forhold.

Rommet kostet 80 euro per natt, til og med nyttårsaften. Veldig bra beliggenhet (rolig gate, men nær butikker, metro, RER, buss, etc.).

Når det gjelder nyttårsaften i Paris må jeg si det er temmelig oppskrytt. Vi sto ved Triumfbuen og hadde utsikt mot toppen av Eiffeltårnet, samtidig som vi så nedover mot Champs-Elysées. Vi så ikkenoe offisielt fyrverkeri i det hele tatt, bare tusenvis av folk (noen av dem hadde med eget fyrverkeri, men politiet holdt såpass kontroll at det ikke ble så mye show). Det skjedde med andre ord ingenting, annet enn hva folk gjorde det til selv. Og folk var det nok av i det strøket..

Paris er en grei by, men jeg synes dere glorifiserer byen en smule - det er ikke SÅ superfantastisk der... Nyttårsaften er i hvert fall ikke verdt å reise spesielt for å oppleve der i hvert fall. Heldigvis hadde vi flere dager og andre ting på planen :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på nyttårsaften med familien for ca 10 år siden. Og fant ut at nyttårsaften er ganske så døll. Den feirer man visst hjemme med familien! Det var veldig lite liv der... OK, det var den kaldeste romjula på 40 år, og uteliggerne okkuperte hotell-lobbyer for å ikke fryse ihjel. Men vi fikk høre at det pleide å være sånn der.

Catzy

1992?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg var der nyttårsaften 2000, og det var helt fantastisk. Det var folk ute helt frem til klokken 5.30, når t-banene begynte å gå igjen :) Sikkert en fordel å bo nærme eifeltårnet slik at man kan gå hjem.

Det var muligens ekstramye folk ute akkurat den nyttårsaftenen, men de som vi ble kjent med sa de alltid var ute ved eifeltårnet. Fantastisk uteliv var det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i 1992 på nyttårsaften, i Paris...

En folkemengde uten like, fikk nesten klaustrofobi, og vi niholdt på veskene våre. Etterpå dro vi på pub og feiret resten av natta. Kjempegøy :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...