Gå til innhold

Puls osv.

Fremhevede innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Leser i div tråder at det anbefales å være obs på puls når man trener.

Jeg er helt grønn på puls-området, og har følgende (sikkert dumme) spørsmål:

(kan legge til at jeg trener for å stramme opp/minske fettprosent og øke muskelmasse og øke kondisjonen min, uten at jeg er ute etter å gå ned i vekt. Trener to-tre ganger i uken; kondisjonstrening 30 minutter med påfølgende styrketrening).

Hvordan kan jeg nyttegjøre meg en puls-klokke? Hvilke prinsipper gjelder? Hvilke puls skal jeg ha under trening? osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke så mye som jeg kanskje burde kunne, men grunnprinsippene er forsåvidt relativt enkle. Det du bør starte med, er å finne makspulsen din. Formelen 220 minus alderen din kan gi en viss pekepinn, men er ganske unøyaktig. Jeg husker ikke helt hvordan makspulstesten utføres, men det kan gjøres både inne og ute, for eksempel løping på tredemølle med gradvis økende stigning og tempo.

Etter at du har funnet den, kan du finne treningssonen din etter pulsen. Hvis fettforbrenning er hovedmålet, bør du holde deg innenfor en pulssone på 65-75% av makspulsen. I sonen fra 75-85% øker du først og fremst kondisjonen (oksygenopptak osv), men du vil selvsagt også forbrenne et stort antall kalorier.

Jeg glemte: egentlig vil du for fettforbrenning ha godt utbytte av trening som ligger helt nederst i de sonene jeg beskrev, også. Lange økter med lav intensitet (men såpass at du blir svett!) er godt som gull (men dessverre ganske kjedelig).

Endret av Elphaba
Gjest Embla s
Skrevet

Tusen takk, Elpheba!

Nå ble jeg ganske mye klokere :)

Men: Når du skriver "lange økter med lav intensitet (men såpass at du blir svett)" : Hva menes med det? Hvor lang økt snakker vi? Og hvordan regulerer jeg intensiteten? (altså: hvordan vet jeg at intensiteten er lav men ikke for lav? Hvordan vet jeg at den ikke er for høy?)

Når jeg trener bruker jeg som sagt 30 min på tredemølle eller lignende før styrketrening. Regnes styrketreningen utenom?

:grønn men lærenem:

Skrevet (endret)

Jeg ville lagt pulssonen ti slag lavere enn Elpheba jeg da... ;)

Endret av Mathias
Skrevet
Tusen takk, Elpheba!

Nå ble jeg ganske mye klokere :)

Men: Når du skriver "lange økter med lav intensitet (men såpass at du blir svett)" : Hva menes med det?  Hvor lang økt snakker vi? Og hvordan regulerer jeg intensiteten? (altså: hvordan vet jeg at intensiteten er lav men ikke for lav? Hvordan vet jeg at den ikke er for høy?)

Når jeg trener bruker jeg som sagt 30 min på tredemølle eller lignende før styrketrening.  Regnes styrketreningen utenom?

:grønn men lærenem:

Du må ta puslen din under veis til du kan kjenne på kroppen din hvor du ligger ;)

Økt fra tretti til seksti min.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg jukset og brukte bare sonene som var oppgitt inne på pulsklokke.no ;)

Hva mener du forresten med "ti slag lavere"? Hvis man har en makspuls på f.eks. 200, vil 70% være 140, bør man da legge seg på 130?

Endret av Elphaba
Skrevet
Jeg jukset og brukte bare sonene som var oppgitt inne på pulsklokke.no  ;)

Hva mener du forresten med "ti slag lavere"? Hvis man har en makspuls på f.eks. 200, vil 70% være 140, bør man da legge seg på 130?

Kjente igjen sonene som brukes mye ja.. hehe... Ny forksnng viser imidlertid at anaerobe prossesser setter i gang tidligere enn antatt. Derfor kan man justere ned tallene. Dvs prosentallene i forhold til makspuls :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Så anaerob terskel ligger ved 80% av maks?

Skrevet
Så anaerob terskel ligger ved 80% av maks?

terselen er jo veldig individuell da....

det man ser er at man har en stor sone der man blander forbrenningstypene.. Og det blir mer anaerobt fra 50% allerede.

Dvs man har mest aerobt da, men så øker det anaerobe.

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det rart jeg knapt gidder å bruke pulsklokka...Det er jo så vanskelig å gjøre ting "riktig". Jeg ser at når jeg trener som jeg liker best, er pulsen en god del høyere enn det anbefalte. Men det er ikke før da adrenalinet kicker inn, og det er en del av drivkraften for min del.

Skrevet
Er det rart jeg knapt gidder å bruke pulsklokka...Det er jo så vanskelig å gjøre ting "riktig". Jeg ser at når jeg trener som jeg liker best, er pulsen en god del høyere enn det anbefalte. Men det er ikke før da adrenalinet kicker inn, og det er en del av drivkraften for min del.

er ikke vasnkelig synes jeg. Men må bare vite hva man vil oppnå ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
er ikke vasnkelig synes jeg. Men må bare vite hva man vil oppnå ;)

Der tok du meg nok på kornet.... :sjenert: For min del er øket kondisjon formålet (jeg er tynn nok som det er).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...